Gå til innhold

VHS -> DVD. Hva trenger jeg?

Anbefalte innlegg

Vi har en del gamle VHS-filmer som vi har lyst til å legge over på DVD-plater, men hva trenger vi egentlig og hvordan gjør vi det?

Har bestemt meg for å koble VHS-spilleren til PCen min. Har x800pro VIVO, så det skulle vel gå fint.

Det utstyret som skal kjøpes skal jeg kjøpe på Komplett, så om dere gir linker til varene, så hadde det vært fint om dere brukte Komplett.

Utstyr

- Hvilke kabler og overganger trenger jeg?

- Fra før har jeg to kabler (vet ikke helt hva de heter eller om de kan brukes).

- Begge har en rund svart kontakt på den ene siden som passer i inngangen på skjermkortet mitt. Den ene har tre kontakter i andre enden (rød, grønn, blå).

Den andre kabelen min har to svarte og to gule kontakter i den andre enden.

- Har også en S-video kabel

Hvordan?

Når vi har fått på plass utstyret, så er spørsmålet hvordan det skal gjøres

- Hvilket program skal vi bruke for å spille VHS-ene inn på dataen?

- Hvilket format blir de spilt inn i?

- Hvordan brenne ut på DVD-plate? Har Nero 6, det kan vel brukest?

Har planer om å bruke Verbatim 8x eller 16x DVD+r plater.

Vet ikke om det noe jeg har glemt nå. Men håper at det er noen som gidder å svare meg, og helst før mandag, siden jeg vil benytte meg av tilbudet på dvd-plater på komplett.

Takk på forhånd :)

Endret av stianandre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikkje so mykje om dette, so dette vert kanskje litt generelt:

Utstyr.

So vidt eg veit er det iallfall tre ulike måtar å gjere dette på. Den eine er å kople videokamera både til VHS-spelaren og til PC (då med firewire!. Eller, om ein har eit kort med TV-inngang, kan ein kople VHS-spelaren direkte til dette (dei som veit må korrigere meg om dette er feil!). Ein tredje mogelegheit er om ein har ein break-out box, slik som ein kan få med Pinnacle Studio 9 (og 10?).

Veit dessverre ikkje kva kablar det er du har (ut frå skildringa di), og om dei kan brukast.

Korleis.

Når det gjeld innspeling via TV-inngang på skjermkort, kan ikkje eg uttale meg, då eg ikkje veit nokon ting om det. For dei to andre mogelegheitane, er tilkoplinga til PC i begge tilfella via firewire, noko som gjer at ein kan bruke eit vanleg redigeringsprogram, for å leggje inn video. For meir om gratis og billege program, sjå Guiden til redigeringsprogram, som du finn link til i signaturen min.

I dette tilfellet vert formatet DV AVI. Når det skal brennast på DVD, må det då konverterast til MPEG2, som er det formatet DVDar nytter. (Litt meir info om format, sjå Guiden til videoformat, som du finn link til i signaturen min..) Nero er jo meir enn berre Burning Room. Dei har ma. eit DVD atuhoring program som heiter Vision/Vision Express. Har du dette, kan du lage enkle menyar, og eg vil no tru det kan konvertere til MPEG2 og. Trur du ha Vision for å gjere det (jfr. dette).

Håper dette hjalp litt iallfall. Veit det ikkje er so spesifikt, og om du har TV-inngang, er vel den framgangsmåten mest aktuell for deg. Desverre har eg aldri prøvd dette, og veit ingenting om det.

Endret av incanus
Lenke til kommentar

ADVARSEL! Dette innlegget er stavet uten skrivekontroll!

Hei! Har selv X600 VIVO som jeg innimellom har koblet til dekoderen for å ta opp tv programmer.

Brukte først Windows Movie Maker til opptak, men prosessoren klarte ikke å kode om fort nok i 720x576. Funket bra i 640x480, men det er jo ikke DVD oppløsning :hrm:

Skaffet etter hvert Nero Vision Express 3 for å konvertere WMV filene til DVD format. Fant ut at NVE3 har en egen opptaksfunksjon som tar opp direkte til MPEG-2. I dette formatet klare prosessoren å jobbe uten å få for mye å gjøre :D

På skjermkortet mitt har jeg en spesiell plugg som ligner på s-video pluggen. Inn i denne putter jeg en ledning som fulgte med som har 2 stk s-video og 2 stk kompositt (gul phono), 2 inn og 2 ut.

Kompositt gir et litt uskarpere bilde en s-video, så tilkoblingen til dekoderen er med s-video (og med dekoderen stillt på å sende s-video og ikke RGB).

Fra VHS har du nok ikke annet valg en kompositt, så beste valget her hadde nok kanskje vært en stasjonær DVD-opptager koblet til VHS med scart. Går sikkert helt OK med VHS -> PC med kompositt, men bare vær obs på at det er bitte, bitte litt ekstra å hente på stasjonær DVD-opptager og scart.

Anbefalt utstyr: Scart som går til 3,5mm jackplugg (lyd) og en gul phonoplugg (kompositt). Alternativt en scartplugg som har rød, hvit og gul tilkobling istedenfor ledning (en sånn som følger med PS2 og X-box) og en stykk kompositt ledning (gul plugg) og en rød og hvit phono -> 3,5mm jack.

Haster på grunn av DVD-plate tilbud på komplett!!? Elkjøp har 25 stk Verbatim DVD plater (+ og -) 16x til 99kroner spindelen = 4 kroner plata!

Lenke til kommentar

Har funnet et par ting på netshop og lurer på om det er riktig og om det er alt jeg trenger:P

http://netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=2012 - SCART til S-VHS

http://netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=4319 - S-VHS kabel (er det det samme som s-video?)

http://netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=3683 - Lyd

Eller får jeg alt jeg trenger i denn pakken?

http://netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=3223

Endret av stianandre
Lenke til kommentar

Nesten! Du kan bruke en av denne:

325310_X_2005-07-05_101558.jpg

Videokabel med Scartkontakt hann og RCA hann samt 3,5 mm stereoplugg hann. 32-5310

...eller hvis du vil bruke denne:

322399_BX_2005-07-05_101328.jpgSå trenger du også denne... 381611_X_2005-07-05_101624.jpg ... og denne... 321372_X_2004-06-30_111413.jpg

Adapter, Scart til RCA/S-video Art.Nr. 32-2399,

Videokabel. For bilde (kompositvideosignal). RCA-tilkoblinger for DVD, video, TV etc. Art.Nr. 38-1611,

Tilslutningskabel 3,5 mm stereoplugg til 2 stk RCA hannkontakter Art.Nr. 32-1372

Fra www.ClasOhlson.no

VHS maskiner kan desverre ikke sende s-video (ingen som jeg har hørt om ihvertfall).

Selv ikke med adapteren ovenfor med tilkobling for s-video!

Har selv mange, MANGE, MANGE timer med VHS jeg vil ha over på PC/DVD.

Har muligheten nå med min nåværende PC, men vil ikke begynne før jeg vet hvor mye (eller lite?) bildet taper seg med kompositt kabel. Kanskje det ikke taper seg noe grunnet allerede lav oppløsning fra VHS!!?

Lenke til kommentar
VHS maskiner kan desverre ikke sende s-video (ingen som jeg har hørt om ihvertfall).

Selv ikke med adapteren ovenfor med tilkobling for s-video!

Har selv mange, MANGE, MANGE timer med VHS jeg vil ha over på PC/DVD.

Har muligheten nå med min nåværende PC, men vil ikke begynne før jeg vet hvor mye (eller lite?) bildet taper seg med kompositt kabel. Kanskje det ikke taper seg noe grunnet allerede lav oppløsning fra VHS!!?

5053452[/snapback]

Har prøvd å koble til s-video til min vhs, og det gikk (med det adapteret ovenfor, og får bilde, men er nesten svart hvit og skurrete, så det kan vel stemme at det ikke funker med s-video.)

Du vil nok få en del bedre kvalitet med s-video, uansett om du bruker vhs eller ei. Kompositt har mer eller mindre den negative egenskap at det blir et litt uklarere og bilde som ikke står i ro. (merkes spesielt godt ved prosjektor da tekst beveger seg noen få millimeter frem og tilbake + svært dårlig bildekvalitet. :no:

S-video er hakket bedre (hvis du får det til da). :yes

Endret av andrull
Lenke til kommentar
S-video er hakket bedre (hvis du får det til da).

5053514[/snapback]

Ja, hvis!

De to beste alternativene jeg ser for meg for å få VHS -> DVD er å koble video med scart til en stasjonære DVD-opptager (burde bli bra og skarpt bilde) eller (hvis mulig) en kombi DVD/VHS spiller... Kanskje en slik har s-video ut mulighet for materiale som spilles av fra en VHS-kassett :hmm: Den har ganske sikkert s-video fra DVD, men det er ikke dermed sagt at VHS-delen er koblet inn på denne!

Har kun fått sammenlignet kompositt og s-video fra satellittdekoderen og så at s-video var skarpere/bedre.

Hvis jeg skulle klare å få s-video fra VHS og sammenligne dette med kompositt fra VHS så er jeg i tvil om at det blir så mye forskjell på disse!

VHS er jo crap fra før av :(

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Vi har en del gamle VHS-filmer som vi har lyst til å legge over på DVD-plater, men hva trenger vi egentlig og hvordan gjør vi det?

Har bestemt meg for å koble VHS-spilleren til PCen min. Har x800pro VIVO, så det skulle vel gå fint.

Det utstyret som skal kjøpes skal jeg kjøpe på Komplett, så om dere gir linker til varene, så hadde det vært fint om dere brukte Komplett.

Utstyr

- Hvilke kabler og overganger trenger jeg?

- Fra før har jeg to kabler (vet ikke helt hva de heter eller om de kan brukes).

- Begge har en rund svart kontakt på den ene siden som passer i inngangen på skjermkortet mitt. Den ene har tre kontakter i andre enden (rød, grønn, blå).

Den andre kabelen min har to svarte og to gule kontakter i den andre enden.

- Har også en S-video kabel

Hvordan?

Når vi har fått på plass utstyret, så er spørsmålet hvordan det skal gjøres

- Hvilket program skal vi bruke for å spille VHS-ene inn på dataen?

- Hvilket format blir de spilt inn i?

- Hvordan brenne ut på DVD-plate? Har Nero 6, det kan vel brukest?

Har planer om å bruke Verbatim 8x eller 16x DVD+r plater.

Vet ikke om det noe jeg har glemt nå. Men håper at det er noen som gidder å svare meg, og helst før mandag, siden jeg vil benytte meg av tilbudet på dvd-plater på komplett.

Takk på forhånd :)

5043000[/snapback]

Hei.

Siden jeg ikke vet hva slags utstyr du har må jeg bare komme med generell informasjon.

Hvis du har et firewire kort på pc'en og et digitalt videokamera med dv inn/ut kan du koble vhs-spilleren din via videokameraet og inn på firewire kortet. Du kobler da vhs spilleren din via kompositt kabel til videokameraet og videre fra videokameraet via firewire inn på pc'en.

Hvis du ikke har det er en breakout box det enkleste.

Det finnes også en annen måte.

Koble via s-video eller kompositt og phonoplugg. Da kobler du kompositten til grafikkortet/tvkortet og lyd via phonoplugg til lydkort, men det krever mere av deg som bruker.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...