Kenneth Solfjeld Skrevet 22. oktober 2005 Del Skrevet 22. oktober 2005 Finnes det noen andre gode måter å partisjonere harddisken på utenom å bruke Partition Magic? Lenke til kommentar
israrkhan Skrevet 22. oktober 2005 Del Skrevet 22. oktober 2005 Hmm, hva mener du med gode måter egentlig? Software messig mener jeg PM er tingen, ingen over, ingen vedsiden av. Men det finnes nå mange måter å partisjonere på, med tanke på om du vil ha flere "primary", aktive, extended, logical og bla bla bla... Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 22. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2005 Er egentlig ganske færsk (noob) når det gjelder partisjonering, har alltid bare slengt inn windows og thats it! Men nå skal jeg sette sammen min første maskin på 3 år og det skal gjøres skikkelig! Har en disk på 250GB som jeg vil partisjonere, ca 20GB til OS i hvertfall. Sitter på en versjon av PM fra 2002 og føler kanskje at denne versjonen ikke er helt "up to date" men hva vet vel jeg? Lenke til kommentar
brsseb Skrevet 22. oktober 2005 Del Skrevet 22. oktober 2005 PM er helt greit å bruke. Aldri noe tull. Men skal du bare gjøre enkle operasjoner som å lage partisjoner for en ny disk eller bare rydde litt i tabellene, så får man det ikke enklere enn Windows XP-cden sin formateringsprogram. Bare boot XP-cden og velg å fortsette selv om den finner en XP-innstalasjon fra før av. Da kommer du inn på formateringsprogrammet og kan "herje løs" akkurat som du vil. Etter min mening mye greiere for enkle operasjoner. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 22. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2005 Hvis jeg har forstått det riktig, så skal Windows ligge på primærpartisjonen? Så kan man vel egentlig bare kjøre på med resten? Eller er jeg helt på jordet nå!? Lenke til kommentar
petterg Skrevet 22. oktober 2005 Del Skrevet 22. oktober 2005 Sjekk guiden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=465195&hl= Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 22. oktober 2005 Del Skrevet 22. oktober 2005 Den i Windowsinstallasjonen bruker du til å lage en primary og så bruker du diskmgmt.msc til å lage en extended som du legger logical partisjoner på. Er ikke noe magisk med å partisjonere en disk. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 22. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2005 Har nå begynt å legge partisjoner på disken: Windows på C: (Primary) Men så har DVDen sneket seg inn der med bokstaven D: slik at den neste logiske partisjonen blir E: osv. Hvordan blir jeg kvitt DVD stasjonen slik at jeg får alle partisjonene i kronologisk rekkefølge? Lenke til kommentar
baldrick-the-man Skrevet 22. oktober 2005 Del Skrevet 22. oktober 2005 Har nå begynt å legge partisjoner på disken: Windows på C: (Primary) Men så har DVDen sneket seg inn der med bokstaven D: slik at den neste logiske partisjonen blir E: osv. Hvordan blir jeg kvitt DVD stasjonen slik at jeg får alle partisjonene i kronologisk rekkefølge? 5045271[/snapback] En måte å gjøre det på er Start, Run - skriv diskmgmt.msc - da får du opp en oversikt over disker, partisjoner og eventuelle spillere. Der er det bare å høyreklikke på den spilleren du vil endre stasjonsbokstav på, derfra burde det være selvforklarende Bare husk at du selvsagt ikke kan endre til en som allerede er i bruk, hvis du har spilleren som D nå, så må du endre den først - til en annen, så kan du ta for deg E-disken og gjøre den til D-disk. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 23. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2005 Den partisjoneringen var lettere enn å smøre på brødskiva! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå