Gå til innhold

Hvor mange 6'ere er det mulig å slå på rad?

Anbefalte innlegg

... eller lagre så mange tall som du får i rekke følge i slutten og begynnelsen av kjørningene på hver cpu :)

Simen1: Hvis du ser nøye på stigningstallet, vil du se at det ligner til forveksling på log 6, hvilket er direkte knyttet til sannsynligheten for fenomenet

EDIT: Men jo du har selvsagt rett, å gjentagende finne flere målinger for de lavere verdiene vil kunne gi et stabilere estimat av stigningstallet, da på mye kortere tid.

Endret av Torbjørn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forøvrig er det vanskelig å få kjøretid på maskina.

5093893[/snapback]

Det er ikke noe problem, for å si det sånn.

Hvis noen klarer å nå 25 like tall etter hverandre på et halvt år, så skal jeg gi meg. Da har dere som påstår at det er mulig å trekke 1.000.000 tall på rad vunnet!

Lenke til kommentar

Har ikke sagt at skillet går på 25, har jeg?

25 er langt over det jeg tror er mulig, så om vi ser 25, så gir jeg meg.

Edit: 17 er veldig sannsynlig. Det er stor sannsynlighet for at noen mennesker en eller annen gang har klart å trille samme tall 17 ganger på rad med en terning.

Endret av anth
Lenke til kommentar

Joda, det er sannsynlig at noen en eller annen gang har trillet 17 like på rad. Det er ikke sannsynlig at noen en eller annen gang har trillet 1.000.000 like på rad.

Hvor lenge har terningen eksistert, og hvor mange milliarder mennesker har trillet en terning x antall ganger i gjennomsnitt?

Lenke til kommentar

Noen sitater fra 1. side:

Hva er så makstallet, tror dere? Jeg vil tippe et sted mellom 10 og 20 ganger på rad.
Jeg vil tippe at den etter 2 uker kanskje kan nå 12.
Det er nok vanskelig å få den over 20
Har kjørt Java-program nå, og den strever med å passerer 11. Steget er altså langt til 12, osv. Vil man da noen gang kunne se i virklegheten at den teller seg opp til 1.000.000? Umulig, spør du meg.
Den regner bare ut hvor mange seksere som blir trukket, men som man ser, så er det vanskelig å komme over 12.
Ja, eneste måte å prøve det i praksis er å sette igang en maskin som ikke gir seg før det ikke er mer energi igjen i verden til å drive den. Og ikke en gang da tror jeg vi ser et tall som er så mye høyere enn 11.

Og et sitat fra denne siden:

Har ikke sagt at skillet går på 25, har jeg? 25 er langt over det jeg tror er mulig, så om vi ser 25, så gir jeg meg.

Edit: 17 er veldig sannsynlig. Det er stor sannsynlighet for at noen mennesker en eller annen gang har klart å trille samme tall 17 ganger på rad med en terning.

5095580[/snapback]

Jeg tror ikke vi klarer å overbevise seg om at kurven ikke falter ut selv om vi hadde brukt spleiset noen millioner på å leie maskin hos NOTUR et halvt år for å få nok terningkast for å nå ca 24-25 på rad. Det er jo utrolig lett å bare dytte argumentet videre og si at du ikke tror det er mulig å nå 30 på rad.

Men som sagt før: Hvis man holder på 1 døgn og får 16 på rad og så fortsetter i 5 døgn (totalt 6 døgn) til så har man altså 6 sjanser til å nå 17 på rad. Satatistisk sett vil man nå 17 en av disse gangene (1/6 sjanse). Fortsetter man så i 30 døgn til (totalt 36 døgn) så har man sansynligvis 6 tilfeller med 17 på rad der det er 1/6 sjanse for hver av disse forsøkene til at det kan bli ennå et likt tall på rad. Neste steg er 216 døgn, så 3,5 år osv.

Når du har oppnådd n tall på rad og skal slå terningen en gang til: Kan du forklare hvorfor det plutselig ikke lengre skal være 1/6 sjanse for å få n+1 tall på rad? Hvorfor skal dette være annerledes når n=25 enn når n=5 ?

Lenke til kommentar
Det er jo utrolig lett å bare dytte argumentet videre og si at du ikke tror det er mulig å nå 30 på rad.

5096106[/snapback]

Sier du at jeg gjør det? Har hele tiden argumentert for at vi ikke får et høyere tall enn et sted mellom 10 og 20. Kan jo ikke si eksakt hva tallet skal være, men jeg tror det stopper på et sted mellom 10 og 20. Ja, nå blir det mellom 16 og 20, siden 16 er rekorden.

Bare for ordensskyld: Nå snakkes det om praktisk obsevasjon, og ikke beregninger mot uendelig.

Edit:

DrKarlsen, ja det sier seg jo selv. Noen som er uenig om det, siden du tar det opp igjen?

Endret av anth
Lenke til kommentar

du sier du må definere sannsynligheten for mønsterets sannsynlighet.

DrKarlsen trekker da fram et meget viktig poeng. Sannsynligheten for å få en hvilken som helst rekkefølge, med dets tall, er den samme som å få 1.000.000 seksere.

Den første skjer, det er bare å trille 1.000.000 ganger. Siden sannsynligheten for den serien du faktisk får med 1 million terninger er den samme som serien 1.000.000 seksere, betyr det at størrelsen på sannsynligheten i seg selv eller antallet terninger i seg selv, ikke skiller en rekke med seksere ut på noe spesielt vis fra de andre mulige rekkene.

Lenke til kommentar

Igjen så er ikke det vesentlig for spørsmålet. Man kan gjerne regne ut sannsynligheten for at en kombinasjon går inn av x antall mulige kombinasjoner. Vi skal derimot ikke frem til en kombinasjon, men en logisk rekkefølge. Hvorfor diskutere noe som ikke er vesentlig?

Edit: Tallrekken skal oppfylle et logisk kriterie, ikke en kombinasjon/verdi. Forskjellige kriterer har forskjellig sannsynlighet.

Det er mer sannsynlig å trekke forskjellige tall enn like tall, f.eks.

Endret av anth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...