Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp til ADSL over trådløs nettverk

Anbefalte innlegg

Hey

jeg bor på en plass der jeg ikke kan få bredbånd :realmad:, men så har jeg en nabo som bor ca 100-200 meter fra meg. Jeg lurte på om noen av dere kan sette opp en liste av hva jeg trenger av utstyr for og få adsl hjemme hos meg :thumbup:

PS: Ingen av oss har trådløst nettverks kort :(

blir det billigre og legge en lang nettverks kabel eller :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du trenger er f.eks:

2 x Linksys WRT54G eller andre enheter som takler bridge/client modus.

2 x Utvendige antenner. Disse trenger ikke å være av de kraftigeste typen siden det er ganske kort avstand.

Antennekabeler.

Ting du må huske på er at du MÅ ha 100 % fri sikt mellom antennene. Du må også huske på å ha så korte antennekabeler som mulig siden det lett blir mye tap i disse.

Lenke til kommentar

Er veldig noob på dette her og er selv ute etter samme råd som trådstarter, men det er kun 60m som skiller min nabo.! Men rådet jeg fikk av trådløst nettverk var dette her:

Linksys Wireless-G Broadband Router 54 Mbps 802.11g SRX og Linksys Wireless-G PCI 54 Mbps 802.11g SRX Putter man på en signalforsterker så er vel dette man trenger for et trådløst nettverk mellom 2 hus med litt avstand?

Lenke til kommentar
Å legge en nettverkskabel vil bli rimeligere og trolig mere stabilt.

Skal du ha sikkert samband over ~150M må du ha mere enn vanlig wlan antenne®.

5042857[/snapback]

men må man ikke ha forsterkere, hvordan blir det om vinteren(tregere internett :D ). kan kabelen graves ned :hmm:

Lenke til kommentar
Å legge en nettverkskabel vil bli rimeligere og trolig mere stabilt.

Skal du ha sikkert samband over ~150M må du ha mere enn vanlig wlan antenne®.

5042857[/snapback]

men må man ikke ha forsterkere, hvordan blir det om vinteren(tregere internett :D ). kan kabelen graves ned :hmm:

5045149[/snapback]

Det vil fungere ved 10Mbit (100Mbit garantert t.o.m. 100M). Du kan sette en switch i midten og doble rekkevidden (evt øke hastigheten), men det er vel kanskje ikke nødvendig?

Et mulig problem er vanninntregning i kabelen. Ser at noen foreslår å legge den i hageslange.

Egentlig så går det vel an å grave den ned og se hvor lenge det holder?

Vinteren er vel egentlig ikke den verste årstiden. Kulde øker faktisk ledningsevnen i kobberen :-)

Det viktigste ved lange strekk er å koble kabelen rett. 1-2-3-6 er pinnene som brukes på de to første parene på kabelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...