Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Finne IP til Telio-adapter

Anbefalte innlegg

Jeg skal hjelpe onkelen min med å legge inn prioritering på IP-telefoni, men har et problem: Det er ikke så lett å finne ipadressen til Telio-adapteren. Noen som vet om et lite program som kan finne padressen til adapteren (eller har en eller annen metode som fungerer like bra)?

Er en Billion 7202G router som blir brukt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo lett å gjøre uten program også da.

Trykk **** på telefonen (koble opp sipura så det er på lanet og koble i en telefon), trykk deretter 110#.

Det går også å legge in statisk adresse manuelt, det finnes guider for det på www.telio.no

Endret av KVTL
Lenke til kommentar

Jeg leter på Telio.no, men finner ingen guide til hvordan man utstyrer boksen med statisk IP. Statisk hadde absolutt vært å foretrekke.

Hva skjer hvis man trykker ****, deretter 110# ? Får frem ip-adressen? Hvordan? På displayet på telefonen? Virker litt ulogisk for meg :p

Lenke til kommentar
Jeg leter på Telio.no, men finner ingen guide til hvordan man utstyrer boksen med statisk IP. Statisk hadde absolutt vært å foretrekke.

Hva skjer hvis man trykker ****, deretter 110# ? Får frem ip-adressen? Hvordan? På displayet på telefonen? Virker litt ulogisk for meg :p

5042566[/snapback]

Løft av røret...

Lenke til kommentar

Løfte av røret og teste ja, men hva gjør den etter han har tastet inn **** og 110#? Jeg skal ringe han opp og forklare hvordan han fikser det, og da vil jeg helst vite litt mere. Skulle jeg gjort et selv kunne jeg bare prøvd meg fram, men er ikke så lett med en gammel onkel.

Lenke til kommentar
Løfte av røret og teste ja, men hva gjør den etter han har tastet inn **** og 110#? Jeg skal ringe han opp og forklare hvordan han fikser det, og da vil jeg helst vite litt mere. Skulle jeg gjort et selv kunne jeg bare prøvd meg fram, men er ikke så lett med en gammel onkel.

5042676[/snapback]

Dra dit og gjør det selv er det beste råd noen kan gi deg. Gammel onkel kommer nok ikke til å kunne ta dette så lett.

**** - aktivere menyen

100 - sjekk status på DCHP-klient

110 - sjekk IP-adresse

120 - sjekk nettmaske

130 - sjekk gateway

160 - sjekk Primary DNS

101 - endre status på DCHP-klient

111 - endre IP-adresse

121 - endre nettmaske

131 - endre gateway

161 - endre Primary DNS

Husk å avslutte alle kodene med # og bruke * som . når det legges inn adressene.

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Kanskje det enkleste hadde vært å bruke netlimiter e.l. program inntil noen itkyndige kommer på besøk. Hvis han har en PC er dette en grei løsning på å sikre at IPtelefonen vil fungere.

Hos meg har jeg kun begrenset bittorrent trafikken. Det er kun det som normalt påvirker iptelefoni. Vanlig surfing merkes ikke.

Lenke til kommentar

5042566[/snapback]

Hvorfor er det ulogisk ? Det er en yankee som taler opp adressen.

Men så er det forskjell i adpterene også, har han en spa 200 eller spa 2100 ? spa 2100 har også innebygd router funksjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...