Gå til innhold

Trenger jeg nytt skjrmkort?

kleppas

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har ikke spesielt peil på data.Jeg har en 2,6ghz 248 mb ram Medion

pc.Bruker helst pc til

Internett,men kunne ønske meg bedre kvalitet på filmer når jeg ser dvder på pcen.Hva bør jeg hjøre for å bedre dette og hvor mye vill dette

koste.(har 19"LCD 8ms)Håper dere har noen gode råd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Jeg har ikke spesielt peil på data.Jeg har en 2,6ghz 248 mb ram Medion

pc.Bruker helst pc til

Internett,men kunne ønske meg bedre kvalitet på filmer når jeg ser dvder på pcen.Hva bør jeg hjøre for å bedre dette og hvor mye vill dette

koste.(har 19"LCD 8ms)Håper dere har noen gode råd

5042215[/snapback]

Du får ikke bedre kvalitet i DVD-filmer av å kjøpe nytt skjermkort.

Lenke til kommentar

Ser ut som om skjermkortet han har er et som er integrert på hovedkortet med 8mb minne (siden 256-248 = 8). I dette tilfellet tror jeg faktisk det er mulig å få bedre bildekvalitet med et nytt skjermkort.

Sjekk først om du faktisk har agp-spor i pcen. Har du det så kan et av de billigste agp-skjermkortene til 200-300 kroner være nok, hvis ikke agp, så må du velge et pci-skjermkort v(NB!, ikke pcie). Om lcdskjermen din har dvi-inngang kan du tjene _mye_ i bildekvalitet ved å velge et skjermkort med dvi.

En ny rambrikke på minimum 256mb er også en god ide (koster fra ca 200 kroner)

Lenke til kommentar

Takk for raske svar.

Det stemmer sikkert at jeg har integrert skjermkort.

Jeg er usikker på om jeg har AGP eller PCI spor i pcen,legger ved

et dårlig bilde men håper det går å se hva som passer.Det samme gjelder

ram,går det ut fra samme bilde å se hvilke brikker som passer.

Til slutt lurer jeg på om dere har noen spesifikke "budget"skjermkort og

Rambrikker å annbefale.(800 + - for skjermkort)

post-87253-1129984315_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jepp, hovedkortet er en strippet utgave som mangler AGP. Man kan faktisk se hvor AGP-porten "skulle vært".

Ikke rart du sliter med å spille DVD hvis kun 8MB RAM er reservert for grafikk. Du kan øke dette i BIOS (trykk [DEL]-tasten under oppstart). Men da sitter du med enda mindre disponibelt minne. Så en ekstra RAM-brikke på 256MB bør du absolutt kjøpe uansett.

Kjøper du i tillegg et PCI-skjermkort av en av de to typene Smirnoff og flabben2k anbefaler, bør du kunne se film på PC'en uten hakking og med flott bildekvalitet.

Hvilken type RAM du skal kjøpe, avhenger av hva hovedkortet ditt støtter, og hva du har fra før. Du kan f.eks. finne ut av dette ved å kjøre et gratisprogram som heter CPU-Z.

Edit: vanskelig å se av bildet om begge minneslotene er i bruk. Dersom du har 2 stk. 128MB-brikker, kan du kjøpe deg én på 512MB og kaste de gamle ut.

Endret av cosmo03X
Lenke til kommentar

windows trenger helst 256mb ram minst.... så skal du bruke PCen litt er det en fordel med minst 512mb ram....

du kan få mye ytelsesforbedring av dette alene....

skjermkort med eget minne er alltid en fordel:)

men dersom du ikke spiller så bare ta ett billig PCI skjermkort med 64mb ram eller mer.....

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Kjørte cpu-z programmet og fikk opp infoen som er vedlagt.

Kan dere utfra denne infoen linke meg til en bra ram brikke på komplett så

hadde det vært til stor hjelp.ellers så er det bare en minne slot som er i bruk

på pcen.

cpuz.htm

Endret av kleppas
Lenke til kommentar

Virker som om DETTE blir det nærmeste du kommer den du allerede har. Du kan også kjøpe billigere 3200 ram men da men noe ytelsetap.

Men nå er det jo viktigst å kjøpe nytt skjermkort da ;) Jeg kjenner folk som kjører windows-xp med bare 96mb ram. Så 256mb er ikke direkte for lite. Selv om det selvfølgelig kommer til å hjelpe litt på ytelsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...