Gå til innhold

fugleinfluensa en fare for verden?

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

er det som blir snakket mye om for tida

det kommer hit og dit og kan Mutere og drepe millioner av mennesker

frykter dere det?

jeg tror media har en veldig stor grunn till frykten for det med sin omdreining og alle overskriftene som "nå er det i hellas" og så videre

det er en medisin du kan kjøpe for 250kr som "kan" virke vis du får det

noen som har kjøpt det? Tamiflu heter medisinen og er bare en behandling av influensa og slett ikke en vaksine

Endret av KRAFortune
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Er bare markedsføring til å få alle til å kjøpe vaksine.

Nei selvfølgelig frykter jeg ikke. Fryktet du da SARS-viruset var i gang i Kina?

5041467[/snapback]

kjøpe vaksine til et virus som ikke har mutert enda?

tror du har misforstått litt du skjønner en "vaksine" kan ikke lages før viruset er ferdig mutert og etter det vil det ta ca 1år å lage...

den medisinen du kan kjøpe nå heter Tamiflu og er bare en behandling som har ingen garanti for å virke

når det gjelder SARS så var det langt på nær så alvorlig og utbredt som fugleinfluensaen er/kan bli

Lenke til kommentar

Det er bare et spørsmål om tid, ettersom dette følger Murphy's Law. Viruset er her, og vil ikke forsvinne av seg selv. Viruset kan mutere til en versjon som er smittbar fra menneske til menneske. Dermed vil dette skje, før eller siden. Det er som å spille yatzee med ti terninger. Spiller du lenge nok så vil du plutselig slå yatzee på ett kast.

Den potente versjonen av viruset, H5N1, har en dødelighet på rundt 50%. Og når vi vet hvor lett influensavirus sprer seg, så vil dette i teorien kunne bli en skikkelig masseslakt av mennesker, hvis det får herje fritt. Men det er først og fremst de med svekket immunforsvar som er i faresonen. Gamle mennesker, små barn og de med ellers dårlig helse. Resten av oss vil stort sett overleve.

Hvor effektivt verdens myndigheter vil klare å begrense omfanget, det vet jeg ikke. Så det er vanskelig å spå noe om de samfunnsmessige konsekvensene. I rike land vil de kanskje ikke bli så store. Antall døde er antageligvis håndterbart. Men i fattige land med høyere befolkningstetthet og dårligere tilgang på medisiner og medisinske tjenester generelt, ser jeg for meg at det kan bli stygge og groteske scener.

Når det gjelder vaksiner mot en spesiell type virus, så må vaksinen tilpasses akkurat det viruset det gjelder, ettersom immunitet mot en type influensa ikke gir immunitet mot andre typer. Har man blitt syk av influensa en gang i løpet av sesongen, blir man normalt ikke syk flere ganger. Men neste sesong, med ny type influensa på gang, kan man bli like syk. Derfor må man vente til den muterte versjonen av fugleinfluensa er oppdaget, før man kan utvikle en vaksine. Og derfra tar det minst tre-fire måneder før vaksinen er klar.

Når det gjelder anti-virus medisiner så er situasjonen noe lettere. Dette kan utvikles på forhånd. Men det er alikevel mulighet for at nye virus kan være, eller bli, immune mot en bestemt type medisin. Så spredningen og bruk av slike medisiner bør begrenses, ettersom ustrakt bruk øker sjansen for at det skal oppstå immune virustyper.

Lenke til kommentar

Spankesyken, eller spanish flu på engelsk, kommer av samme type virus, og er så vidt jeg vet også en type fugleinfluensa (men ikke siter meg på det) men en annen variant: H1N1

Så immunitet og vaksine mot spanskesyken hjelper ikke mot nye typer fugleinfluensa.

Edit: Fugleinfluensa er ikke bare ett virus. Det er flere virus som kan gå under den betegnelsen. Og immunitet mot et av virusene betyr ikke immunitet mot alle.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

Det kommer mange hvis i denne debatten. Får vel nesten komme med et uttrykk som blir brukt på min hjemplass om noen kommer med for mange "hvis" i en debatt..

"Hvis tante hadde hatt baller, så hadde hun vært onkel!"

At dette viruset kan mutere vet man ikke, men man må selvsagt holde dette under oppsikt. Om det er mulig at et slikt mutert virus kan skape en pandemi, kommer litt ann på inkubasjonstid og dødelighet. Jfr. Ebola viruset, som har så kort inkubasjonstid at selv om det er svært smittsomt og stor dødelighet, så er inkubasjonstiden såpass kort at det ikke er sansynlig at det kan skape en pandemi.

I tillegg mener jeg å ha hørt at Ebola viruset muterer så raskt at innen en viss tid så har det mutert til en ufarlig variant (men dette har jeg kun hørt).

Lenke til kommentar
Vi vet at det kan mutere, men vi vet ikke at det kommer til å mutere til en versjon som smitter mellom mennesker. For alt vi vet kan det mutere til en "ufarlig" versjon.

5043618[/snapback]

Nei. Dette er ikke noe enten/eller. Om noen virus skulle mutere til en ufarlig versjon, så vil det fortsatt være plenty av farlige virus igjen som kan mutere seg til en 'spredbar' versjon.

Husk at det er ikke snakk om ett virus (én eneste partikkel), men milliarder på milliarder av små virus.

Lenke til kommentar

Jeg har filosofert litt...

Nå så trekker jo fuglene våre sørover, dvs. at de ikke fører med seg sykdommer til Norge foreløpig. Hvis viruset muterer iløpet av vinteren før fuglene trekker tilbake (med viruset) så vil vel vi i Norge ha en fair sjanse til å få nok vaksiner og skåne oss?

Bare min teori.. funker den eller?

Lenke til kommentar
Jeg har filosofert litt...

Nå så trekker jo fuglene våre sørover, dvs. at de ikke fører med seg sykdommer til Norge foreløpig. Hvis viruset muterer iløpet av vinteren før fuglene trekker tilbake (med viruset) så vil vel vi i Norge ha en fair sjanse til å få nok vaksiner og skåne oss?

Bare min teori.. funker den eller?

5059876[/snapback]

Hvis viruset muterer slik at det også kan smitte mellom mennesker er det liten vits i at fuglene tar ferie.

Lenke til kommentar
Når det gjelder anti-virus medisiner så er situasjonen noe lettere. Dette kan utvikles på forhånd. Men det er alikevel mulighet for at nye virus kan være, eller bli, immune mot en bestemt type medisin. Så spredningen og bruk av slike medisiner bør begrenses, ettersom ustrakt bruk øker sjansen for at det skal oppstå immune virustyper.

5042313[/snapback]

Der tror jeg du blander antibiotika med vaksine. Antibiotika dreper bakterier (infeksjoner o.l.) mens vaksine gjør imunforsvaret i stand til å kjenne igjen virus og angripe disse. Antibiotikamisbruk kan føre til resistente _bakterier_. Vaksinasjon setter kun imunforsvaret i stand til å kjenne igjen virus som skadelige.

Det er derfor vi blir smittet av influensa med "jevne" mellomrom. Vi har en type, og etter å ha overlevd den kjenner imunforsvaret igjen denne typen virus som farlig.

Noen år senere kommer en versjon som er så mutert at imunforsvaret ikke kjenner den igjen og vi blir syke igjen. Vaksinen innfører uaktivt virus i kroppen slik at imunforsvaret blir i stand til å kjenne igjen viruset som farlig og angripe dette når det kommer inn i kroppen.

Det er dette vaksinene gjør - man "tipper" hvilken influensa som kommer i år, og vaksinerer med denne.

SVJV finnes det ingen kur for noe virus. Bare vaksiner (som må tas på forhånd - eller nær opp til infeksjon)

Lenke til kommentar

SARS skulle liksom være skikkelig big shit da den kom. Nå er det ikke et ord om det likevel.

Jeg mener fugleinfluensaen er overhyped i media. Da mora mi var lita jente og bodde på en gård så var det en stund hønsene døde av influensa men fordi familien var fattig at de måtte være sparsom med maten, og dermed måtte de bare tilberede hønsene på best mulig måte. Hun ble aldri sjuk av maten.

Men folk som bruker medisin i hytt og pine har jeg ikke så mye overs for, siden de bare bidrar til å gjøre sykdommer mye vanskeligere og mer resistente.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...