Gå til innhold

Hjemme-PC, video-red, flightsim, 15k eks/mva

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal nå ta det lange skritt å anskaffe meg en PC. En personlig datamaskin som det så fint heter. Jeg er litt usikker på hvilke komponenter som kan og bør "henge" sammen, så jeg har en liste under her som beskriver hva jeg foreløpig har lagt i "handlekurven". Bruken av maskinen skal i hovedsak brukes til spill (FlightSim'04, Counter-Strike) og til video-redigering (privat), og støy er ikke noe man ønsker mye av (uten å bli fantatisk). Jeg prøver å holde med rundt NOK15.000,- eks/mva. Nummerne til venstre er varenummerne hos Norek/Komplett.no.

På forhånd takk for hjelpen.

--

FTB

308955 AMD Athlon 64 4000+ 2.4GHz Socket 939, 1MB, BOXED m/vifte

305309 Arctic Cooling Silentium T1 Miditower Kabinett Sølv/Sort m/350W Stømforsyning

310299 Asus A8N-SLI Premium, nForce4 SLI,Socket -939, Super Cooling pipe, PCI-Ex16

302138 Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB Kit w/two matched CMX1024-3200C2 DIMMs

311505 Gainward GeForce 7800GT 256MB GDDR3 PCI-Express,"U/3400PCX XP ViVo Golden S"

314089 NEC DVD-brenner ND-3550 IDE Silver OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

313099 Samsung 20" LCD Syncmaster 204Ts TCO03 Silver

309535 Western Digital Caviar SE16 250GB SATA2 16MB 7200RPM

Endret av Fender_The_Bender
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prosessor: Jeg ville heller gått for AMD Athlon 64 3700+ 2.2GHz Socket 939, 1MB, BOXED m/vifte Den har også 1MB cache, men 0,4 Ghz lavere klokkefrekvens. Det er 'no problem' å klokke denne opp til 2,4 eller mer, og vips så har du spart 700 kr, men har allikevel like sprek PC.

Tårn: Jeg ville gått for Lian-Li PC-82 Miditower, Sølv Aluminium (Uten Stømforsyning) og lagt til denne strømforsyningen: Hiper Strømforsyning ATX 580W Sort, Type-R, Dual Fan, Silent, 20/24pin. Mer WATT, bedre kabinett og stillegående strømforsyning.

Hovedkort: Meget bra kort. Gå for det...

Ram: OK

Skjermkort: Jeg ville heller tatt PowerColor Radeon X800XL 512MB GDDR3 PCI-Express, VIVO/2xDVI, Retail pga. pris kontra ytelse.

DVD-brenner: OK

Skjerm: For å få prisen ned på akseptabelt nivå igjen, kan du ta en Eizo 19" LCD FlexScan L768 TCO-03 Grey

Harddisk: Ta heller en Seagate Barracuda 7200.8 300GB SATA 8MB 7200RPM NCQ. Meget stillegående, stabil, og 50GB ekstra.

Totalpris: NOK 16419,-

Da har du gått litt ned på skjerm og grafikkort, men du har fortsatt en super PC. Du får deg et drømmekabinett og en meget god strømforsyning.

Vil du ha en enda mer stille maskin, kjøp denne viften: Zalman CNPS7700-Cu CPU-Kjøler Socket 939. Har den selv, og den fungerer meget bra...

Lenke til kommentar
^^ må bare "lolle" litt av det der. WHAT ARE YOU SMOKING?!

@trådstarter: 7800gt er fin-fint

5042028[/snapback]

For å komme nærmest mulig prisgrensen hans. Jeg ville ivhertfall gått litt ned på grafikkortet for heller å kjøpe et mye bedre kabinett og strømforsyning. X800 er mer en godt nok for dagens spill, men hadde ikke budsjettrammen ligget på 15.000, så ville jeg beholdt 7800-kortet ja.

Endret av anth
Lenke til kommentar
For å komme nærmest mulig prisgrensen hans. Jeg ville ivhertfall gått litt ned på grafikkortet for heller å kjøpe et mye bedre kabinett og strømforsyning.

5042550[/snapback]

kanskje var det gode hensikter, men å bytte fra 7800gt til x800xl så en kan spare HUNDRE kroner er ikke godt for "pris kontra ytelse", snarere tvert imot

Lenke til kommentar
Prosessor: Jeg ville heller gått for  AMD Athlon 64 3700+ 2.2GHz Socket 939, 1MB, BOXED m/vifte Den har også 1MB cache, men 0,4 Ghz lavere klokkefrekvens. Det er 'no problem' å klokke denne opp til 2,4 eller mer, og vips så har du spart 700 kr, men har allikevel like sprek PC.

Harddisk: Ta heller en Seagate Barracuda 7200.8 300GB SATA 8MB 7200RPM NCQ. Meget stillegående, stabil, og 50GB ekstra.

Hei kara! Takk for kul feedback.

Anth: Kjappe spørsmål.

Hvordan er stabiliteten og sannsynligheten for at denne CPU'en overklokket er like bra som 4000+-CPU'en?

Diskene, snakker du her på grunnlag av ren pris, eller på grunnlag av erfaring. Trenger disker som er lydsvake og stabile.

Thanks, fellows! :-)

--

FTB

Lenke til kommentar
Jeg mener nå at om man først skal kjøpe et 7800-kort, så må man ta et av de beste. Hvis ikke, kan man vente noen måneder for å få det beste til samme pris som dagens laveste 7800-kort.

5044048[/snapback]

blir stadig mer overbevist om at du har røyka et eller annet :lol:

5044085[/snapback]

hahaha! :!:

det er ikkje stor ytelseforskjell på forskjellige merker i 7800 klassen

Lenke til kommentar

drugis: Så prisforskjellen er bare sprøyt? jojo... du om det.

Fender_The_Bender: Like stabilt vil jeg si. Har selv en 3000+ som jeg har klokket fra 1,8 til 2,4 Ghz. Og det er langt ifra hva man kan få ut av den. Med forsiktig klokking for å hente opp et modellnummer, får du stabilt system ja!

Personlig har jeg erfart at Seagate er veldig stille disker. Har hatt noen WD-disker også, og det som irriterer meg mest med dem, er en svak durelyd som går i bølger. Akkurat som lyden av en hurtigbåt langt borte.

Lenke til kommentar

Alastor, nå går du for langt. Det er greit at man kan modere tråder, men det får være måte på. "Vurdering av komponent-sammensetning" forklarer mer enn godt nok hva det dreier seg om. En person ønsker å sette sammen en PC selv, og lurer på om han har valgt ut riktig maskinvare.

Edit: Har lest litt i retningslinjene nå, men synes allikevel det er litt rart. Skal man hele tiden overgå gamle innlegg ved å starte et emne med en bedre og mer utgreiende tittel enn det forrige? Hva er det for et forum da?

Endret av anth
Lenke til kommentar

Nå er det slik at dette forumet (kjøp og salg av pc) har egne regler for hvordan et emnefelt skal se ut.

Emnefeltet hadde vært helt fint i alle andre deler av forumet - men ikke her. Derfor står det øverst i posten min en link til retningslinjer for emnefelt i denne forumkategorien. Altså, i denne forumkategorien passer ikke et slikt emnefelt, men alle andre steder er emnefeltet godt nok.

Når det gjelder stenging - uten middelet stenging av poster hadde folk ikke brydd seg så mye, og tenkt "det kommer en mod og endrer topic/flytter posten/ordner opp, så jeg bare poster her jeg". Noe som hadde ført til enda mer rot. Mer stengning av poster fører faktisk til mindre stenging av poster da folk skjerper seg :).

Uansett, jeg stenger disse ikke direkte - jeg setter ut en advarsel og ber folk endre tråden.

Videre diskusjon tar vi på pm, om det er nødvendig :).

Lenke til kommentar

Til du/dere som erfarer seagate som stille og Western som durete.

Personlig har jeg aldri hatt noen seagate, men 6 western disker av variabel kapasitet har jeg i gang her. Aldri vært borti noe dure/høyfrekvente lyder i noen av diskene. Nå er ikke jeg ekstremt kresen på støy, men de har aldri plaget meg.

Sa ikke dette for lage noen Seagate VS. Western her nå men vil bare at trådstarter skal få med seg synspunkter om begge produsentene. :thumbup:

men OnTopic:

Ser bra ut det du har valgt, selv ville jeg kanskje valgt en AMD X2 prosessor, selvom det ikke er så mye som støtter dual core nå så kommer det om ikke så lenge, dermed vil jeg si at X2 er en mer framtidsretta prosessor enn "single core" prosessorene.

7800GT holder i massevis til dagens Spill etc.

Personlig mener at prisforskjellen på 7800GT og GTX ikke samsvarer med ytelsesforskjellen.

Ender du opp med et SLI hovedkort kan du alltids kjøpe et skjermkort til seinere så har du mer enn nok ytelse lang tid fremover.

Endret av BKB
Lenke til kommentar

Det kan godt stemme. Jeg kom bare med egen erfaring. Denne durelyden er ikke lett å høre, og den forstyrrer ikke meg. Men hvis trådstarter ønsker et stille system, så må det være stillest mulig.

Jeg hadde en Western Digital 40GB som jeg kjøpte i 2002 (kjører den dag i dag i min bestemors PC). La ganske fort merke til den svake durelyden (som gikk i dype dype volumbølger) som kom fra disken, da det var stille i huset. I 2003/2004 (husker ikke helt) kjøpte jeg en 80GB, og den samme lyden var der også. Ga denne disken bort til en kamerat, da jeg hadde nok diskplass fra før. Har hele tiden hatt Seagate-disker og nå sist en Maxtor 300GB. For to uker siden kjøpte jeg en S-ata til den nye maskinen min, og valgte en 250 GB Western Digital. Overrasket ble jeg da jeg kjente igjen den svake durelyden igjen. Trodde dette var en barndomssykdom de hadde kvittet seg med for lenge siden...

Lenke til kommentar
Hva med to stykk XFX GeForce 6600GT 128MB GDDR3 til under 3000,- totalt? Går utifra at kortet kjører dual?

5048102[/snapback]

foreslår at anth skal slutte med å foreslå skjermkort.

2x6600gt tør jeg nesten påstå er dummere å kjøpe enn gimmick-kortet x800xl m/512mb.

først foreslår du å kjøpe xl'en "pga. pris kontra ytelse". et kort som yter merkbart dårligere, til samme pris.

så mener du at 7800gt ikke er noe alternativ fordi det ikke er det beste i 7800 serien, men det er da heller ikke gimmick kortet i forhold til x800 lineup'en?

til sist mener du 66gtx2 til 3000 er et godt alternativ. hva da med ett eneste 6800gt som yter bedre enn 66gt SLI i de aller fleste tilfellene, og som er billigere (2200,- +) trekker mindre strøm, bråker mindre, tar færre kortplasser (etc...) ?

ler meg ihjel over at noen kan foreslå 6600gt i SLI til (1429*2)+100(frakt)=2958,-

når en faktisk får nær-toppytelse i et 7800gt til 2912+180=3092,- (fra databutikken)

et vanlig x800xl (256mb) fåes også fra 2200,- og oppover, men det klarer du seff også å unngå å foreslå selv om du preker "pris kontra ytelse".

edit: annet enn dette synes jeg du foreslår fornuftige ting. men skal han spare penger burde han velge en 200gb HD (spare 500), istedetfor å halvere grafikkytelsen til fordel for en hundrelapp.

Endret av charlie di meola
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...