h-e-i Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Hei Jeg skal handle et nytt kamera til fruen, men er ikke heilt sikker på hva jeg skal handle. Vi har sett på Canon 750, S80. Det er nok jeg som har mest lyst på S80, men har dere noen gode forslag til andre kameraer i samme sjanger som 750, maks pris 5000,- Håper på mange gode forslag:) Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Jeg fortsetter som før og anbefaler Nikon Coolpix 7900 selv om det sikkert irriterer noen (evt. 5900 om man vil spare penger... fem megapixler er mer enn nok til A4, og også A3 for de fleste). Søk etter det på forumet, så finner du mye info. Og det er mye mye mindre enn det ser ut til å bilder. Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 (endret) Støtter Afseth når det gjelder størrelse. Jeg har jo fått meg meg mengden skryt av dette og forgjengerne iserien, som er svært like fysisk. Mitt inntrykk basert på produktbilder var også at dette virket svært så klumpete og dumt. Men så fikk jeg klemme på et i ei fotosjappe, og ble meget positivt overrasket. Det var for det første knøttlite, og langt fra så klumpete i batterienden. Det satt meget godt i hånda, og antagelig enda bedre i kvinnehånden som du planlegger det til. Funksjonsmessig er det også veldig fruevennlig. Ikke for å diskriminere, men jeg våger påstanden at det er overvekt av herrer som gidder å benytte en masse innstillingsmuligheter. Jeg har ikke testet kameraet selv, men sett en god del testbilder på nett, samt lest mye omtale etter Afseths nesegruse begeistring. JEg tror dette er tingen for koner. Endret 29. oktober 2005 av manskow Lenke til kommentar
PGylder Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Støtter Afseth når det gjelder størrelse. Jeg har jo fått meg meg mengden skryt av dette og forgjengerne iserien, som er svært like fysisk. Mitt inntrykk basert på produktbilder var også at dette virket svært så klumpete og dumt. Men så fikk jeg klemme på et i ei fotosjappe, og ble meget positivt overrasket. Det var for det første knøttlite, og langt fra så klumpete i batterienden. Det satt meget godt i hånda, og antagelig enda bedre i kvinnehånden som du planlegger det til. Funksjonsmessig er det også veldig fruevennlig. Ikke for å diskriminere, men jeg våger påstanden at det er overvekt av herrer som gidder å benytte en masse innstillingsmuligheter. Jeg har ikke testet kameraet selv, men sett en god del testbilder på nett, samt lest mye omtale etter Afseths nesegruse begeistring. JEg tror dette er tingen for koner. 5076933[/snapback] Jeg støtter Trond og Runars forslag, når økonomien tillater det har jeg tenkt til å kjøpe ett Colpix 5900 eller 7900 til kona. Men, det er også en stor fare hvis du kan kalle det for fare at hun vil ha ett videokamera. Trond! hyggelig å se at det er liv i deg! Runar du er liksom alltid der. det er jo hyggelig det og. Per Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Jeg har ikke noe liv... hehe, joda. Men skriver mye når jeg sitter på min sekundærjobb der jeg ofte har dødtid på tre kvarter av gangen. Ellers hender det jo ofte at jeg sitter her hjemme og kjeder meg også.¨ Men CP5900 er nok et godt valg... personlig ville jeg ikke gått opp til 7900 bare pga. megapixlene. Men svart er jo veldig stilig da... Lenke til kommentar
*nitram* Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Sony P200... Carl Zeiss... Trenger jeg si mer? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Sony P200... Carl Zeiss... Trenger jeg si mer? 5078131[/snapback] Nikon CP5900... Nikon optikk. Trenger jeg si mer For å si det slik... det er ikke Carl Zeiss som har laget Sony sin optikk, og det er ikke Leica som har laget Panasonic sin optikk. Det er riktignok lisensiert av de nevnte firma, men bortsett fra navnet og kanskje retningslinjer på hvordan optikken skal lages, er det ikke mye mer enn navnet som har likhetstrekk med Carl Zeiss og Leica sin proffoptikk i 20-30.000 kroners klassen. Optikken er bra den selv om det kan være laget av et helt ukjent selskap, men det er ikke nødvendigvis bedre enn Nikon og Canon som har like god erfaring i å lage optikk som Carl Zeiss og Leica. Nikon og Canon lager også optikk i 20-30.000 kroners klassen og enda mer, og er også to av verdens mest anerkjente optikkprodusenter. Og på Nikon og Canon optikk så er det faktisk Nikon og Canon som har laget optikken, ikke et selskap med lisens fra selskapene. Når det er sagt, så er Sony P200 også et kamera å vurdere. Har ikke prøvd det selv, men har hørt mange lovord om det selv. Ville bare si at navnet på optikken ikke alltid bør være avgjørende for hva man kjøper. Lenke til kommentar
*nitram* Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 Sony P200... Carl Zeiss... Trenger jeg si mer? 5078131[/snapback] Nikon CP5900... Nikon optikk. Trenger jeg si mer For å si det slik... det er ikke Carl Zeiss som har laget Sony sin optikk, og det er ikke Leica som har laget Panasonic sin optikk. Det er riktignok lisensiert av de nevnte firma, men bortsett fra navnet og kanskje retningslinjer på hvordan optikken skal lages, er det ikke mye mer enn navnet som har likhetstrekk med Carl Zeiss og Leica sin proffoptikk i 20-30.000 kroners klassen. Optikken er bra den selv om det kan være laget av et helt ukjent selskap, men det er ikke nødvendigvis bedre enn Nikon og Canon som har like god erfaring i å lage optikk som Carl Zeiss og Leica. Nikon og Canon lager også optikk i 20-30.000 kroners klassen og enda mer, og er også to av verdens mest anerkjente optikkprodusenter. Og på Nikon og Canon optikk så er det faktisk Nikon og Canon som har laget optikken, ikke et selskap med lisens fra selskapene. Når det er sagt, så er Sony P200 også et kamera å vurdere. Har ikke prøvd det selv, men har hørt mange lovord om det selv. Ville bare si at navnet på optikken ikke alltid bør være avgjørende for hva man kjøper. 5078156[/snapback] Neida... For all del... Jeg bare mener det at når jeg skal velge digital kamera vil jeg velge å se det ut i fra "rykte" til produsenten av optikken. Når det kommer til Sony P200 så har jeg hørt mye bra om det og jeg har faktisk prøvd et P100 personlig... Men jeg er også enig i at Nikon og Canon har god optikk... (Selv er jeg mer "fan" av Nikon men det er en annen sak..) Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 Neida... For all del... Jeg bare mener det at når jeg skal velge digital kamera vil jeg velge å se det ut i fra "rykte" til produsenten av optikken.5078364[/snapback] Det er bare det at Carl Zeiss ikke er produsenten av Sony sin optikk. Hvem som lager den, vet jeg ikke, men Carl Zeiss har bare lisensiert navnet sitt til Sony for denne type bruk. Mulig de må godkjenne optikk, fremgangsmåte i produksjonen eller at de gir retningslinjer, men de er ikke produsent av optikken selv. Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 (endret) Trond! hyggelig å se at det er liv i deg! Runar du er liksom alltid der. det er jo hyggelig det og. Hei, Per, takk, hyggelig å høre. Joda, har vært litt til og fra i det siste. Var på guttetur til den spanske solkysten med mitt flunkende nye Lumix FZ30 midt i måneden. Etter det ble det to helger med hhv. omgangssyke og luftveisinfeksjon, og dermed litt laber innleggsinspirasjon. Men det var iallfall kjempekamera. En del av bildene finner du på kameratestsiden min (se signaturen). Så heretter vil jeg nok ikke bare anbefale Olympus' ultrazoomkamera, men har da også en anbefaling i en litt høyere prisklasse. I denne tråden tror jeg derimot Coolpix ville gitt trådstarter det han er ute etter. Endret 1. november 2005 av manskow Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå