Vmax1200 Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Problemet mitt er at BIOS ikke registrerer min nye SATA disk. Hoved kort-------------- Abit IS7-E m/ 2 stk SATA kontakter Gammel HD------------- Hitachi 160GB 8 MB 160 GB SATA 7200RPM Ny HD-------------------- Western Digital Caviar SE16 400GB SATA 16MB 7200RPM OS------------------------ XP pro Da jeg koblet på min nye WD-disk registrerte ikke BIOS den nye disken, jeg koblet av igjen og byttet kontakt for den gamle og det registerte BIOS. Da tenkte jeg at det kanskje var BIOS som måtte oppdateres og det har jeg gjort, men alikevel registrerer ikke BIOS den nye disken. SATA mode i BIOS er satt til "Enhanced" det vil si at begge IDE 1 og 2 er PÅ + begge SATA 3 og 4 er PÅ. Selv om denne er satt til AUTO vil ikke den finne den nye disken. Ser på forumet at mange har problemer med install. av nye SATA disker, men jeg finner ikke noen som ligner på mitt problem. Har prøvet det meste av innstillinger i BIOS, men ikke noe hjelper! Kan noen hjelpe?? Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Vet du at disken i det hele tatt fungerer? Var merkelig at den ikke dukker opp i bios. Klarer du å høre etter om den starter opp sammen med maskina? Lenke til kommentar
Vmax1200 Skrevet 21. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2005 Med mye vifter og styr, så er det ikke så lett å høre om den "går", men den blir varm etter en stund. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Prøvd flere SATA kontakter på HK? Prøvd en annen SATA kabel? Lenke til kommentar
Vmax1200 Skrevet 21. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2005 Den gamle disken virker på begge kontaktene som HK har, jeg har også byttet SATA kabel fra den gamle til den nye til ingen nytte. Begynner nesten å tro at den splitt nye disken faktisk ikke virker! Lenke til kommentar
Vmax1200 Skrevet 21. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2005 En ting til som jeg glemte: Etter jeg oppdaterte BIOS har jeg ikke "resatt" eprom'n(?), jeg mener at jeg ikke har slått av maskinen og nullet ut BIOS'n. Kan det ha noe å si?? Lenke til kommentar
^Sniper Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 (endret) burde kanskje loaded bios default etter du oppdaterte bios..... mulig litt vesentlig ja! og så varmt blir det ikke så fort, bare og fjerne alt som heter vifte untatt CPU vifta. Endret 21. oktober 2005 av ^Sniper Lenke til kommentar
Vmax1200 Skrevet 21. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2005 Har ikke helt peil på dette, men når jeg starter pc'n så står det helt nede på skjermen at jeg har den siste versjonen av BIOS, trenger jeg å resette BIOS'n da? Lenke til kommentar
^Sniper Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 om du les veiledningen over Hovudkortet og bios flash..... så er siste punkt Garenter (load bios default) Lenke til kommentar
Vmax1200 Skrevet 21. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2005 Jeg forstår ikke helt....... Jeg har siste BIOS........hva er det jeg skal gjøre? Lenke til kommentar
Vmax1200 Skrevet 22. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2005 Takk for alle forslag! Har rotet litt frem og tilbake med ny oppdatering av BIOS, så til slutt ordnet det seg. Nå registrerer BIOS den nye HD'n og den fønker fint, men jeg får en feilmelding under boot at CPU ikke funker (sier at jeg må endre CPU-software?), men alt virker som det skal etter å ha trykket F1. Har noen vært borti en sånn feilmelding?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå