JR Ewing Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 WTF? Mä man barbere seg i felten? 5047825[/snapback] Vi må iallefall det. Lenke til kommentar
knutby Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Det suger jo, da du ikke kan barbere deg med fullt av drit i ansiktet. Hvordan gjör man det pä feltmäten? Uten barberskum og varmt vann?:S Lenke til kommentar
svamp Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 (endret) Kaldt vann eller ikke vann i det hele tatt (Edit: Neida, du tar med deg barberskum om du så vil) Endret 23. oktober 2005 av svamp Lenke til kommentar
dimiles Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Hei! Ettersom jeg har vært på nøyaktig samme feltuke som du var på, med nøyaktig samme befal føler jeg det kanskje var på tide med et innlegg her. Vi var på Evjemoen (regner med dere også skal dit?) Det kommer til å bli nogenlunde kaldt og trangt i starten; det skal jeg love deg. Gjør Larheim slik han gjorde med oss skaffer han dere en ekkel 7-duker de første 3-4 dagene hvor dere får sykt dårlig plass. Etter dagene med 7-duker får dere sansynligvis et lagstelt som er atskillig større og med en vedovn. De siste dagene i felten var faktisk ganske koselig med stor og god plass. Er dere "heldige" får dere gå på en liten "snartur" med NK-Kompani komp.5 slik vi fikk. Det innebærte at vi skulle gå med full oppakning + lagsutstyr (samband, båre osv. osv.) midt inni skogen i meget variert terreng. Det pøsregnet, vi hadde ikke spist på lenge og vi gikk i rundt 5 timer. Ikke veldig lenge iforhold til de tøffere gutta, men lenge nok til at vi ble rimelig slitne til slutt. Uansett er det Larheim du skal ha som fenrik og han lager mye moro ute i felten! Du kommer til å ha en sinnsykt opplevelsesrik uke med lite søvn og mat. Forøvrig er Neby kongen ute i felten (noe du fort merker). Han hadde visstnok 90 døgn ute i felten forrige vinter eller noe, så han kan sine saker. Gå inn med en god innstilling, så blir det bra også. Lenke til kommentar
EinarEriksen Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Føttene og hodet er det viktigste! Føttene har de fleste nevnt bør være tørr og varme. Vet ikke hvordan klimaet blir, men ull og avis er alltid godt å ha om det er kaldt . Ull innerst mot kroppen, som suger opp svette, og avis i skoene om natten. Store deler av kroppsvarmen forsvinner opp fra hodet. Behold luen på, og fjern klesplagg på andre deler av kroppen om det blir varmt. Fjerner man luen fryser man plutselig, og man blir ikke varm igjen på lang tid. Med forbehold om at dere skal være ute et kaldt sted. Ellers er det bare å holde seg til det man vanligvis gjør når man er på tur når det er kaldt; kle på seg når man merker at man snart kommer til å fryse, og motsatt når man merker det snart blir for klamt på grunn av svette. Ellers er det bare å sove 15 til 25 minutter når du har sjansen. Sover man lengre, men likevel betydelig mindre enn normalt, går man i en for dyp søvn. Det fører til at man våkner opp trett slik at man fryser mer. Sover man 15 - 25 minutter våkner man opp overraskende uthvilt. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 Husker ikke helt hva den miksen kalles, men da jeg var inne anbefalte befalet at vi mikset peanøtter,melkesjokolade og rosiner i en pose. 5041099[/snapback] Det heter "komablanding". 5042596[/snapback] Yes, stemmer det. Men husk( og det er viktig): Ikke salte peanøtter, da dette gjør deg tørst. Hvis du skulle ha gått Nijmegen så hadde salt vært ypperlig. (der må du spise rein salt for å binde opp vann i kroppen pga. varmen). Du er sikkert i felten nå, men et par flere småtips: 1. Hvil når du kan\ har mulighet til det. 2. Knappeteltet ditt kan du bruke som poncho også (i tilfelle regn, men uaktuelt i disse årstider). 3. Ryddighet er viktig. Ikke bland møkkete og ren side for guds skyld. 4. Vær NØYE med hygienen og føttene dine. Det er bra å gå barbeint i snøen en liten stund for deretter å gni de med et håndkle i teltet (øker blodsirkulasjonen). Se også etter frost skader. 5. De hurtig kakao posene til Toro er energi bomber deluxe. Spis den ren og man føler seg mett og gira etterpå så ha litt av det lett tilgjenglig. 6. Hvis du skulle hate, så bare tenk at det garantert er andre som har det verre enn deg. 7. Når du skal vaske deg med håndkle så hell vann over håndkle og ikke legg håndkle inntil åpningen. 8. Leatherman\ gerber er et must når man skal mekke primus. 9. Joika stikken er unnværlig. (Spesielt hvis en tufs har gjort alle fyrstikkene våte) 10. Gjør alt skikkelig, konsentrer deg om det. Det var ikke så morsomt å kneppe knappeteltet på nytt i 24 minus fordi noen hadde vært sløve. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 Så ufattelig deilig å tenke på at jeg er ferdig med det der. Infanteriøvelser er noe dritt, lenge leve CPX-øvelser med xbox og kaffe. ^^ Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 Så ufattelig deilig å tenke på at jeg er ferdig med det der. Infanteriøvelser er noe dritt, lenge leve CPX-øvelser med xbox og kaffe. ^^ 5056133[/snapback] Kan være enig i deg der ja Lenke til kommentar
Mr.SS Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Hehe. Her i bygden gleder folk seg til å dra i militæret, og en av vedkommende sa at vis han ikke fikk brevet, så kom han til å verve seg frivillig. Etter det jeg har lest er ikke det så smart nei? Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 WTF? Mä man barbere seg i felten? 5047825[/snapback] Ja, Forsvaret er ingen gerilja. Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Hehe. Her i bygden gleder folk seg til å dra i militæret, og en av vedkommende sa at vis han ikke fikk brevet, så kom han til å verve seg frivillig. Etter det jeg har lest er ikke det så smart nei? 5069912[/snapback] Jeg gleder meg også litt til militæret, men det er kanskje aller mest fordi jeg er skolelei. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 WTF? Mä man barbere seg i felten? 5047825[/snapback] Ja, Forsvaret er ingen gerilja. 5070262[/snapback] Det spørs selvsagt litt hvilken øvelse man er på. På infanteriøvelser med full ansiktscamo eller vinterøvelser hvor det er iskaldt så er man som regel fritatt. Lenke til kommentar
svamp Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 I dag kom wh1te hjem fra feltøvelse, i morgen blir det sikkert masse tid foran de onde mac-maskinene Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Nå er jeg hjemme faktisk. Sloknet 20:00 i går og sov til nå. Vi startet øvelsen med lagstelt og vedovn som varmet noe helt sykt. Det snødde og sluddet første natten og mitt lag måtte gå streif. Dagen etter var det pissekaldt og vi sto mye stille. På onsdag satte vi opp kneppetelt, noe vi måtte gjøre et par ganger. Dessuten måtte vi modifisere vaktposten vår ettersom vi hadde både vakt og streif hele natten. Nestkommanderende for kompaniet kom opp en tur når vi trente ild og bevegelse og synes det så såpass bra ut at vi ble markører på øvelsen. Jeg hadde ganske flaks på turen, skjøt enorm mye både med skarpt og rød plast, tok skarpskyttermerket og var på et helt greit lag. Siste natten sov jeg ingenting, jeg brukte heller tiden på å forstyrre fenrik Satan sin vaktpost (ikke min fenrik). BC var forresten en velsignelse ute i felten. Lenke til kommentar
svamp Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Hva heter Fenrik Satan? Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Jeg håper du hadde fått ordrer fra en offiser med høyere grad enn fenrikken om å plage han.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå