Gå til innhold

Feltuke - Tips og triks


Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Takker for mange gode tips. Skal ut å handle i dag. Mat vil det ikke bli mangel på, dessuten klarer jeg meg lett på lite mat og søvn. Vi skal ta skarpskyttermerket og da er det en fordel å være opplagt, tror jeg, så jeg mekker meg en liten energipose med nøtter, sjokolade og rosiner. Det som provoserer meg grenseløst er at vi må pusse våpen og barbere oss i felten. Jeg elsker camo-skrinet mitt og kommer nok til å se ut som en grønn/brun/svart galning hele uken.

Lenke til kommentar

Wh1te, du skulle bare se vaapenet ditt inni om du ikke pusser det og det regner. Det blir roedt av rust ganske fort ;)

 

Lister opp noen ting, mye sagt fra foer:

 

- Soeppelpose i ludvig

- Eget toalettpapir i baklomme paa feltjakke

- Litt snop, ikke saa mye

- Spis maten hvis du er sulten

- Bruk BCen i alle fall 1 gang :D

- Utedassen paa den elektroniske skytebanen er ogsaa et godt alternativ naar dere er der :wee:

- Bruk soveposen, ikke tenkt at det er for mye styr aa rulle den ut

- Kle av deg i soveposen

- Skift sokker, unngaa fotsopp, du faar det helt uten videre

- Komagenser, ullundertoey, netting og alle hanskene samtidig utgjoer liten forskjell paa om du fryser eller ikke om du sitter i ro, hold deg i aktivitet paa post.. Jeg brukte aldri mer enn felt 1 og feltskjorte paa evje, selv om vi hadde minusgrader om natta. Naa er vi jo kommet litt lenger, saa jeg hadde sikkert brukt ullundertoey.

 

- Positiv innstilling, det er mye som kan virke taapelig paa rekruttoevelsen, og noe er det ogsaa, men tenk positivt, jeg merket paa de rundt meg at det var avgjoerende for aa trives nogenlunde.

 

- Ikke slaa opp telt i myr, det var det noen som gjorde hos oss, og de laa med vann delvis over soveposen :wee:

 

Ellers er jeg uenig i det med aa ta med ekstra vann, hva skal du med det naar du kan gaa 200 m og fylle vannkanna til laget ditt naar du vil.. Bare ekstra vekt etter min mening.

Termosen fikk ikke vi ha med, men sikkert lurt aa bruke den om dere faar lov.

 

Sett ladearmen i bakre stilling og slaa den ned for hvert roedplastskudd du skal skyte, saa slipper du kjipe klikk midt i skytingen

 

Bli med paa alt du kan av patruljer o.l. hvis du liker saant.

 

 

Har du tenkt paa hva du skal soeke etter rekrutten?

 

 

EDIT: Viktig: Sitatet i signaturen min.

Endret av svamp
Lenke til kommentar

poenget med ekstra vann er at du ikke skal ta tilgangen til vann for gitt...

det er selvfølgelig ikke like aktuellt når man har vannkanner/snø tilgjengelig, så det er en vurderingssak.

 

avstand, aktivitet, vær, kald/varm bivouac er bare en brøkdel av variabler som påvirker forbruket av vann. du kan alltids tømme ut vannet og beholde tomflaskene, men er du tom for vann, så vil du slite

Lenke til kommentar

Feltøvelse... hehe :D Er vel ganske nøyaktig et år siden jeg var i Madlaleiren, 5. kompani, og skulle ut på tur til Vatneleiren. Det var en kald, trist, sulten og trøtt cecolon :D

 

Vi ble oppfordret til å ikke ta med for mye godteri og sånt... Ikke hør på det. En 3-4 plater Fruktnøtt eller noe hjelper når du sitter vakt 2 timer i minusgrader (nesten da). Vi fikk ikke tid til å lage varm mat, og pga en eller annen tulling var det ikke nok brød, så vi ble sultne etter hvert.

 

Sov når du kan! Pga ymse uheldige omstendigheter ble det ikke særlig mye søvn på meg (endel som manglet på laget, og vi fikk veldig mye vakt), så til slutt sovnet jeg stående. Flere ganger.

 

Edit: par andre tips... Husk å kle av deg når du legger deg i soveposen. Ja, litt stress, men utrolig godt og varmt, og klærne blir ikke klamme dagen etterpå. La hvertfall klærne du har nærmest kroppen ligge inni soveposen, da er de gode og varme til neste morgen (eller når du nå skal stå opp)

 

Beveg deg når du er på vakt. Vi fikk ordre om å sitte helt i ro, noe som er idioti... Det kan umulig være sunt å skulle sitte helt i ro i to timer når det er iskaldt.

Endret av cecolon
Lenke til kommentar
Beveg deg når du er på vakt. Vi fikk ordre om å sitte helt i ro, noe som er idioti... Det kan umulig være sunt å skulle sitte helt i ro i to timer når det er iskaldt.

5044598[/snapback]

 

Vel. Det er jo jævli smart å hoppe rundt som en annen elg i paringshumør når man skal beskytte leiren sin mot fiender. :)

 

 

Ta med en egen hodelykt. Det er jævli greit å ha inni teltet når man skal finne sokkene sine tidlig på morgenen.

Lenke til kommentar

Helt enig med sim, hodelykt eller lommelykt er kjempelurt. Jeg fant ut at jeg skulle klare meg uten, men det gjorde jeg slett ikke, måtte låne lykt ofte for å finne ting inne i en bekmørk sjuduker.

 

Angående "latrine" så skal dere sikkert bruke BC, Bæsj & Carry. Så noe sabotasje er ikke aktuelt, men jeg har hørt at å falle sammen er noe BCen klarer helt fint uten hjelp fra morolystne rekrutter :p

Tips her: Ikke vær den som sier fra til befalet når BC-bøtta er full. Da må du sikkert tømme den :wee:

 

En annen ting, som du sikkert er lei av å høre nå: Bo i sekken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...