Gå til innhold

Feltuke - Tips og triks


Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf

Skal på feltuke neste uke. Blir ganske greit opplegg, men tingen er at jeg hater å fryse, kjede meg og å være trøtt. Er sikkert en hel del av dere som har vært gjennom dette før og da lurte jeg på om dere hadde noe pakktips eller andre triks som kan bli hendig på turen. Det kommer til å bli iskaldt og jeg drar på meg to lag ull i tillegg til et par lag til. Jeg kommer til å ta med Asan, dasspapir og små energimikser i poser. Takker på forhånd for brukelige tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke bli våt på beina. Få tak i ekstra grå ullsokker i tilfelle du blir våt. Ikke nøl med å drite ute i felt. Ingenting stjeler mer varme fra kroppen enn en stor bais som ligger å godgjør seg i tarmen. Ta av deg klær før aktiviteter du vet du blir svett av. Det er noe dritt når svette klær blir kalde igjen.

 

Hilsen en som var ti måneder på skjold i 2000/2001.

Lenke til kommentar

Var gjennom et helvete i sommer. 3 dagers fjelltur, og jeg hadde tung sekk, det regna, og jeg, optimisten hamselv, hadde ikke med regnbukse.. Det var et helvete hvor vi måtte stå opp midt på natta for å gå i 7-8 timer iskald, gjennomvåt og jeg tror jeg fikk sånn nedkjøling som de folka der kalte d, holdt på å besvime på slutten.

 

Om du er i tvil, eller om du tenker på å pakke noe som er unødvendig, _IKKE_ ta d med, du er glad for _ALT_ du ikke har med. Blir mye tyngde. Pass også på at tursekken er ordentlig festa, noe jeg selvfølgelig ikke gjorde, om du ikke kan d, gjør som meg og spør en av de erfarne folka om de kan stramme sekken for deg sånn at lårene tar stor del av tyngden.

 

Og ja, å nå fram til varm dusj er deiligere enn en ekstremt kraftig orgasme. Måtte bare si det.

 

God tur.

 

Og btw, ikke gå i tunge klær som kan suge til seg mye vann, selvom du har med regntøy. Regnet kommer seg allikevel igjennom.

Endret av banansplitt
Lenke til kommentar

Du har fått med deg sjokotjenesten, godt godt, det får man sjelden nok av på øvelse, har du ledige mp5-magasintasker til gruen er de perfekte til en snickers, hint hint.

 

Ellers, det å holde seg i bevegelse fungerer ti ganger bedre enn lag på lag med klær, og tro meg, jeg foretrakk og prøvde ut sistnevnte til gangs. Og mg-vakt hvor man ligger stille en time eller to er alltid kaldt, selv om du kler deg ut som en ball. Du kan investere i en jervenduk om du gidder, det hjelper noe.

 

Kjøp deg en skikkelig termos (forsvarets møkkatermoser kan du legge igjen hjemme, vi ble nærmest beordret til å kjøpe oss egne), mekk kakao eller hva enn din gift måtte være når du har tid, og nipp fra varm drikke i ledige stunder.

 

Buksene dine har lommer, det er der hendene dine fortrinnsvis være.

 

Fotposer er genialt, 'nough said.

 

Natogenser i rumpelomma på F1, (evt koma), ta den på når du vet du skal være inaktiv en stund og kulda kommer nærmere.

 

Ellers, hva enn du gjør, forsøk i det lengste i holde deg unna forsvarets forferdelige kamuflasjestæsj til å ha i ansiktet, har du vært borti den vet du hvorfor.

Lenke til kommentar

Husker ikke helt hva den miksen kalles, men da jeg var inne anbefalte befalet at vi mikset peanøtter,melkesjokolade og rosiner i en pose. Ganske kjekk ting å ha med, ettersom det funker som mat og at det visstnok gir mye energi.

 

Hvis dere skal bruke ludvigsekken, så tre en søppelpose som bunn inni sekken. Da slipper du at klærne blir våte hvis noe skulle skje.

Lenke til kommentar

lærte man ikke å pakke sekk samt kle seg i rekrutten da?

 

noen små triks er det likevell da...

 

ta med mer vann, minst 1-2 halvlitersflasker. du kommer til å trenge det, så sørg for å drikke det også.

 

ha ymse mat hendig, dvs i lommene, ikke i sekken. lavt blodsukker og dehydrering suger.

 

ikke kle på deg mer enn nødvendig, værre å svette og måtte ta av seg enn fryse og ta på seg...men du skal såklart ikke komme til tidspunktet at du fryser, så sørg for å tenk på deg selv

 

klesplagg skal rulles, ikke brettes. tyngste sakerne inn til ryggen. håndkle øverst/lett tilgjengelig.

 

vaselin mot gnagsår..evt i ansiktet dersom man er redd for kulde.

 

våtservietter for vask av kropp, gi blaffen i vann og såpe...ikke vask ansikt...

Lenke til kommentar

Alle mine feltuker var grusomme.

 

- klarte ikke gå på do å skite, så jeg skeit ikke på 5 dager.

- Ble satt til og gjøre dritt oppgaver hele tiden, så det ble mat kunn en gang i døgnet.

- Tok ikke med meg noe energi givene greier jeg kunne ha på meg og spise når det trengtes. Sant helvete og spise kunn på fyringsvakt og slite resten av tiden.

Lenke til kommentar
putt våte sokker i bunnen av soveposen når du skal sove. inne soveposen vil det bli varmt og godt, og da tørker sokkene.

funket ivertfall hos meg...ble faktisk overraska når jeg vokna opp og sokkene var knusk tørre

5041213[/snapback]

 

Våte sokker legges direkte på bar mage når du ligger i posen. Tørker mye fortere :)

Lenke til kommentar
Husker ikke helt hva den miksen kalles, men da jeg var inne anbefalte befalet at vi mikset peanøtter,melkesjokolade og rosiner i en pose.

5041099[/snapback]

 

Det heter "komablanding".

 

Du får alltids plass til en stor fruktnøtt på høykant i sekken. Spar denne lengst mulig. Eller til halveis i øvelsen. Det er motivasjon det :D Del gjerne med lagkammeratene dine. Slikt blir satt pris på og så lenge hele laget er motivert går alt så mye lettere.

 

Jeg slet mest med mangel på søvn og ikke med mat. Så jeg dro frem to skiver i slutten av helvetesuken (etter 5-6 dager) og delte med laget. Ble bare litt under en halv skive på hver med fårepølse, men det var nok til å få motivasjonen til å lage den beste stillingen i kompaniet! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...