I.A.G. Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Jeg har tenkt på å oppgradere minnet på PC-en. Grunnen er bl. a. at jeg synes noen ting går litt dårlig, som f. eks. å redigere/spille av video. Det jeg lurer på er om det er å oppgradere minnet som kan hjelpe, eller om det er prossessoren som er for treg. Når videoen spilles av, blir den ofte litt hakkete, både i lyd og bilde... Å spille over video fra kameraet har den også av og til problemer med... En annen ting er at PC-en ofte bruker litt lang tid på å åpne større programmer. Minnet er på 512 MB, og prossessor på 1,6 GHz (pentium 4). Lenke til kommentar
Ondskapen Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 ville gjort begge deller da jeg men... kjøpt 1 gig med ram å en AMD 64 3500+ eller noe... Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 24. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2005 Hva ville du byttet først? (hadde jo vært fint å slippe å bytte begge deler...) Hva er det mest sannsynlig at hjelper mest? Lenke til kommentar
tommy_89 Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Hva ville du byttet først? (hadde jo vært fint å slippe å bytte begge deler...) Hva er det mest sannsynlig at hjelper mest? 5052492[/snapback] Jeg ville ha sotte inni mere ram. 1028x2 (hvilket socket har du). I ditt system så er det rammen som begrenser pcèn... Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 24. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2005 Hva ville du byttet først? (hadde jo vært fint å slippe å bytte begge deler...) Hva er det mest sannsynlig at hjelper mest? 5052492[/snapback] Jeg ville ha sotte inni mere ram. 1028x2 (hvilket socket har du). I ditt system så er det rammen som begrenser pcèn... 5052737[/snapback] Var det svaret jeg håpet å få... Hvordan finner jeg ut hvilket socket det er? Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 Det er relativt enkelt å se om du har for lite minne. Gå in på Task manager (Oppgavebehandling) og se hvor mye minne som brukes. Hvis tildelt minne er mer enn du har fysisk RAM bør du vurdere å utvide minne. Jeg tviler litt på at minne er årsaken til at det hakker på videoavspilling, så du bør undersøke litt mer hva som bruker resursser på maskinen. Ellers er jeg redd du kan bli skuffet når du sitter der med "eksperttipset" om å skaffe 2 GB uten at det har hjulpet. Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 25. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2005 Som du ser på bildet (vedlegg), er totalt tildelt minne lavere enn fysisk RAM. (eller er det begrensning jeg skal se på?) Når jeg starter et litt krevende program (i dette tilfellet Premiere Elements), går tot. tildelt minne litt over fysisk minne. Man skulle jo tro at det ville lønne seg å gjøre PC-en kraftigere på en eller annen måte, for ting går ikke så veldig fort at det gjør noe.... Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 (endret) med en 1.6Ghz P4 og 512MB ram er det bare en ting å si..."Ja takk, begge deler" spesiellt hvis du skal drive videoredigering så er en kraftigere CPU ønskelig... selvfølgelig medfører dette at du vil få mer glede av minst en dobling av ram i forhold til det du har i dag. Å oppgradere den maskinen med basis i det du har fra før ville jeg frarådet. Det er med all sannsynlighet en socket 478 maskin du har (om ikke enda eldre), og da er det en dead end å kjøpe ny CPU til denne sokkelen ettersom Intel har gått videre til Socket 775 (eller LGA som de kaller den) Skal du ha en ny P4, må du også regne med å gå over på DDR2 ram (regner med du har DDR1 fra før, eller kanskje SDRAM tilogmed?). Ulempen med dette er at du med all sannsynlighet er nødt til å kjøpe nytt hovedkort, ny CPU og ny RAM. edit: du kan jo selvsagt se deg om etter en brukt CPU som passer på den socket du har... Endret 25. oktober 2005 av MrLee Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 Dette tyder på at det ikke er mangel på minne som er det største problemet ditt. Men på den annen side burde det være mulig å spille av en video uten hakking med en 1,5Gig prosessor og 512MB ram med mindre du har veldig dårlig grafikkort. Hvis du legger ut en oversikt over komponentene i systemet ditt får du sikkert noen vettuge svar på hva som kan være lurt å oppgradere. Ta gjerne også med hvor mye penger du er villig til å bruke. Jeg har en 1.4Ghz prosessor og 512MB ram og har ikke problemer med å se video uten hakking. Men jeg venter om dagen på en bestilling på nytt hovedkort/CPU og minne som forhåpentligvis vil gi litt raskere maskin. Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 25. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2005 Når det gjelder det med video-hakkingen, er det for det meste i redigeringsprogrammet det er plagsomt... Spille DVD og annet i Media Player går som regel bra. Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 26. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2005 Tror ikke jeg gidder å bytte prosessor, siden jeg da sannsynligvis må bytte så mye annet. Finnes jo grenser for hvor mye man gidder å gjøre med en (litt) gammal PC... Når Premiere kjører, ligger jo som sagt totalt tildelt minne litt over fysisk minne, og det er jo her jeg som oftest har problemet med hakkingen, så da er det vel kanskje en idé å legge til litt minne? Det har også av og til skjedd at selve videoen har blitt litt hakkete her og der når jeg har overført den fra kameraet. Er dette på grunn av prosessoren eller minnet (eller noe annet), tro? Dette har vært litt forskjellig fra program til program også... Har hørt et annet sted også (i tillegg til fra tommy_89 lenger opp her) at det er minnet som har mest å si for ytelsen. Og hvis jeg finner ut at jeg skal kjøpe minne: er det noe som er viktig å tenke på i forhold til hva man har fra før osv.? Bør jo kunne putte inn det nye minnet sammen med det gamle, så man slipper å kjøpe så mye... Fint hvis noen har tips! Og en annen ting: Hva er det som begrenser hvor raskt et program starter opp? Er det minnet det også? Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 3. november 2005 Forfatter Del Skrevet 3. november 2005 Er det noen som har noen innspill til ett eller flere av disse spørsmålene, så kom med det! Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 16. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2005 Tror nok jeg kommer til å kjøpe nytt minne uansett, bl.a. fordi jeg skal få meg Battlefield 2, og da kan det være lurt med litt mer. Så får vi se om det hjelper på de andre tingene også... Noen tips til minnekjøp? Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 22. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2005 (endret) I spesifikasjonene på PC-en står det "maximum memory: 1 GB". Finnes det virkelig en maksgrense for hvor mye minne man kan putte inn, og hva skjer hvis man putter inn for mye? Har plass til to minnebrikker, det er nå innstallert 2 x 256 MB. Hva er det lureste når jeg skal kjøpe nytt minne, å kjøpe 2 x 512 MB og hive ut begge de gamle, eller kjøpe en 1 GB-brikke og sette inn den i tillegg til en av de gamle? (hvis ikke det er noe problem med to så forskjellige brikker...?) Endret 22. desember 2005 av I.A.G. Lenke til kommentar
tvangsgreie Skrevet 22. desember 2005 Del Skrevet 22. desember 2005 Hvis det står maks 1 GB og det er to minneslotter betyr det at den ikke støtter større brikker enn 512 MB. Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 22. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2005 Hvis det står maks 1 GB og det er to minneslotter betyr det at den ikke støtter større brikker enn 512 MB. 5323359[/snapback] Så da må jeg altså kjøpe 2 x 512 MB... Lenke til kommentar
cypionate Skrevet 24. desember 2005 Del Skrevet 24. desember 2005 hvordan finner du ut maks ram på dataen din?? Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 24. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2005 hvordan finner du ut maks ram på dataen din?? 5334201[/snapback] Det stod i spesifikasjonene som stod i håndboka som fulgte med PC-en. Kan jo hende det står et sted på hovedkortet også...? Lenke til kommentar
AkselJ Skrevet 25. desember 2005 Del Skrevet 25. desember 2005 512 ram holder lenge, men CPUen begrenser, 1,6ghz P 4 er for dårlig til dags dato, oppgradere til 3.0 eller 3.2 hadde gjort underverker, men da må du bytte hovedkort også, da ville jeg heller gått for S940 som kommer på nyåret og levd med pcn 1 mnd til Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 25. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2005 512 ram holder lenge, men CPUen begrenser, 1,6ghz P 4 er for dårlig til dags dato, oppgradere til 3.0 eller 3.2 hadde gjort underverker, men da må du bytte hovedkort også, da ville jeg heller gått for S940 som kommer på nyåret og levd med pcn 1 mnd til 5335658[/snapback] Jeg kommer nok ikke til å bytte hovedkort, nei... Får se om det kanskje blir ny PC etterhvert. Kan jo se hvordan det fungerer med spill og sånt noe før jeg evt. oppgraderer minnet, men i "ytelse" i oppgavebehandling ser jeg ganske ofte når jeg har flere programmer oppe på en gang at den bruker en del over 512 MB med minne, så da hadde det vel kanskje vært lurt med litt mer... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå