andeik Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 En bekjent av meg skal snart til Hong Kong, og skal kanskje kjøpe et kamera der. Jeg har 9 000 kroner. Hvilke TRE forskjellige kameraer kan jeg kjøpe som er anbefalt (Trenger alternativer tilfelle de ikke har f.eks. Canon) De 10 000 kronene skal være tatt hensyn til en kamera kjøpt i Norge. Jeg har fra før av et Canon EOS 300 (Analogt) med en skikkelig lang linse på nesten 30 cm på full zoom. Det passer vistnok til nyere Canon apparater, så det er en fordel at jeg kan bruke denne linsa på det nye kameraet mitt? Lenke til kommentar
dags Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 :!: Olympus lanserer E-500. Kommer i to forskjellige kit. For 9000,- får du antakelig rår til ekstra batteri også. Se: dpreview.com/articles/olympuse500 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Nå spørs det om du har et telezoomobjektiv eller et normalzoomobjektiv da. Hvis det er objektivet som fulgte med kameraet (heter nok 28-80, 28-90 eller lignende), så er det ikke verdt å beholde det for å spare noen få hundrelapper på et kamera uten kitobjektiv (dette objektivet gir dårlig vidvinkel på et digitalt kamera). Da kan du vrake og velge blant andre merker også. Personlig foretrekker jeg Nikon D70s med 18-70 da spesielt objektivet er bedre enn de fleste andre kit-objektiver. Men hvis du allerede har et telezoomobjektiv til Canon (kan hete 70-300, 75-300 eller 90-300), så bør du jo holde deg til Canon. Forskjellene på dagens speilreflekser til under 10.000 er så små, at det for deg antakeligvis vil lønne seg for deg å holde deg til det du allerede har utstyr til (i tilfelle du ikke er klar over det, så kan ikke Canon objektiver brukes på f.eks Nikon eller Olympus). Men husk at du også her må ta med kit-objektivet. Fordelen er at du har en kraftig telezoom i tillegg. Hvis objektivet du har er produsert av Sigma, er det imidlertid ikke sikkert at det vil fungere på et digitalt kamera. Men er det originalt Canon, og det heter noe med EF, så fungerer det garantert. Men ta en tur i en butikk og kjenn på kameraene. Noen kamera er tunge, men gir god stabilitet og riktig grep, mens andre er lette og av den grunn noe enklere å ta med seg. Hva du foretrekker her, er mer viktig enn hva all verdens tester og forumbrukere sier. Og ikke se deg blind på megapixlene... forskjellen på seks (som de fleste har) og åtte (som Canon har) er minimal og du vil ikke se forskjell med mindre du lager A2 plakater eller lignende. Lenke til kommentar
andeik Skrevet 21. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2005 Jeg har et Canon EF 75:300 linse til Canon EOS 300v Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Afseth: mente du at kit objektivene er så dårlig at det ikke er verdt å beholde de? Mitt Canon 18-55mm kit objektiv er supert Lenke til kommentar
jh.sb Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Jeg er vældig glad for mit Canon 350d og dit objektiv burde virke på den model efter som den kan bruge både EF of EF-S. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Jeg har et Canon EF 75:300 linse til Canon EOS 300v 5040682[/snapback] Da bør du gå for Canon med mindre du faller for et annet merke. Du kan spare 1500-2000 kroner på å kjøpe Canon og beholde objektivet du allerede har. Men husk at du bør kjøpe med kit-objektivet for andre typer bilder enn de du bruker en telezoom (som du har) til. Jurgis: 18-55 er bra nok for de aller aller fleste, men det har fortsatt et stykke å gå til et Nikon 18-70 eller Canon 17-85. Og de som er litt mer avanserte, ville nok ikke kjøpt med det objektivet, men valgt et annet med litt mer både optisk og mekanisk kvalitet. Men for vanlig bruk, for en vanlig familiefotograf, er det helt ok. Derfor er dette objektivet verdt å beholde. Det du kanskje reagerer på, er at jeg mener 28-80 (om det var det som hadde fulgt med andeik sitt kamera) ikke burde telle med i beregningen, men det er fordi det gir veldig dårlig vidvinkel når det settes på et digitalt kamera. Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 26. oktober 2005 Del Skrevet 26. oktober 2005 18-55mm objektivet som følger med 350D veier ca det samme som en tennisball. Virker ikke spesielt solid eller "tight". Var og kikket på det for et par timer siden faktisk. Noe annet som slår meg er at siden 350D huset er så lite, må det jo bli fryktelig klønete når man begynner få objektiver med litt størrelse på. Er personlig mer glad i kameraer på størrelse med D70(s) og 20D. Lenke til kommentar
Bosun Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 350D blir etter min mening ikke "klønete" med f.eks. 70-200 f2.8L IS. Syntes ikke 350en er mer klønete enn f.eks. 20D. Begge kameraene er jo ganske små. Sammenlignet med 1D der i mot er forskjellen stor. Er enig med Afseth i at det kan være lurt å kjøpe Canon, siden du allerede har Canon optikk. Hvis ikke anbefaler jeg absolutt Konica Minolta 5D med 18-70mm kitobjektivet. Det får du plukket opp til rundt 5000 kr i Hong Kong (kjøpte mitt der). Styrken til 5D er bildestabilisator i huset, som etter min mening er en meget stor fordel. Siden du har 4000 kr til overs, kan du jo bruke 1000 kr på 1GB CF-kort, 2500 kr på Sigma eller Tamron 105/90mm f2.8 makro og resten på en ok bæreveske og et par UV-filtre. Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Hvis man synes kameraet er litt klønete og lite kan man kjøpe et batteri-grep.Har prøvd det ut på 300D og det er ganske storforskjell.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå