sls Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Jeg hadde min "nye" Golf IV Comfort m/ AC (99-mod) til NAF-garantiutløpstest i dag, 3,5 mnd (7200 km) etter kjøpet. Bilen er i veldig god stand, men under gjennomgang av feilmeldinger i bildataen ble det funnet to feil knyttet til el-speilene. Før testen hadde jeg lagt merke til at når venstre speil ble justert, fulgte høyre speil etter. Mens når høyre speil blir justert er det kun det høyre speilet som beveger på seg. Jeg nevnte det for NAF-testeren som mente at de registrerte feilene var knyttet til dette. Men jeg fikk en rask titt på feilmeldingene og er sikker på det stod noe om varmetråder i speilene (noe jeg ikke trodde Golfen min hadde...?). Hørte med en kompis og han trodde justeringen av speilene skulle være sånn. Noe som vet? Og hvis justering av speilene er i orden, hva er galt da? Og vil det lønne seg å ta på garantien (har egenandel på 500 kr og selger (aaby auto) må utføre reparasjonen, noe som betyr en 600 km kjøretur tur-retur)? Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Oppgi feilkodene til Aaby Auto og hør hva de skal ha for å fikse det. Deretter finner du ut hvor me bensin du bruker på 60 mil (sett at du bruker litt under en liter på mila i snitt på turen, så koster det rundt 500 spenn t/r), og ser om det lønner seg. Med mitt eksempel bør det koste godt over 1000 spenn, siden du må bruke en del tid på å komme deg dit.. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 22. oktober 2005 Del Skrevet 22. oktober 2005 At speilene beveger seg likt er trolig helt riktig. Poenget er at du skal kunne justere begge speilene samtidig og likt når en høyere eller lavere person overtar bilen. Det samme er også veldig praktisk når du justerer speilene pga. blending fra biler bak. Lenke til kommentar
CerveZa_ Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Det med speilene er ikke en feil, det fungerte slik på 2000 Golfen jeg hadde. Lenke til kommentar
sls Skrevet 27. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2005 OK, takk for tilbakemeldinger. Greit å vite at speiljusteringen skal være sånn. Er jo egentlig litt logisk... Vet noen om det er varmetråder i speilene på Golfen? Hvordan kan jeg evt. finne ut det? Jeg så på papirene jeg fikk av NAF og det var ikke ført opp noen feilkode, står bare at det er funnet to feil i "minnet" til bilen. Dessverre har jeg ikke tid til å gjøre noe med dette på en liten stund, men om det er en større feil om er dyrt å fikse må jeg selvfølgelig ta det på garantien før den løper ut. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 Vet noen om det er varmetråder i speilene på Golfen? Hvordan kan jeg evt. finne ut det? Mest sannsynlig er det ikke varmetråder i speilene på en comfortline. På highlinen jeg hadde så gikk speilvarmen på hver gang jeg startet bilen. og var på i 15 min eller noe sånt. Mest sannsynlig så kommer den feilmeldingen fordi det ikke er noe varmetråder i speilene dine, og det skal det ikke være heller. Eneste måten å være sikker å ringe møller å spørre hva bilen ble solgt med, de kan slå det opp i databasen sin basert på bilnummer. Hvis original leveringsdokumentet ligger i service heftet vil det også stå på det. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 Synes det var litt merkelig hvis det ikke var varmetråder i speilene på golf 4. I min Volvo 460 fra 96 går de på når jeg setter på varmen i bakruta, noe de vist også gjør på golf 3, så ville tro de gjorde det på golf 4 også da. Når speilene er elektriske pleier de vel også å ha varmetråder. Lenke til kommentar
sls Skrevet 1. november 2005 Forfatter Del Skrevet 1. november 2005 Snakket med verkstedet på Berge & Co. i Sogndal. Personen kunne ikke finne noen varmetråder i speilene på utstyrslisten, men etter en samtale med en mekaniker trodde han/de allikevel at det >kunne< være varmetråder. De skulle ha 250 kr for å gå igjennom dataen + arbeid om det trengtes. For å si det sånn, så har jeg til nå ikke savnet eventuelle varmetråder, men bilen bør jo være i topp stand Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 (endret) I serviceheftet eller hvor det er så er det et klistremerke med noe info om bilen. Her står det også noe om ekstrautstyr som er i bilen, mulig at noen av disse betyr varme i sidespeila. Berge bør vel kunne finne ut om du har varme i speila igrunn, siden de har solgt bilen (dersom bilen er kjøpt der).. Er det varme i speila på alle Golf 3, eller noen spesielle utgaver..? Har jeg aldri tenkt over, men tviler på at jeg har det på min.. Endret 1. november 2005 av Marvil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå