bfisk Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Hei Har nå fått ADSL her (fra HTC, bor i USA), og skal forsøke å koble dette til det trådløse nettverket jeg og roommaten har i huset. ADSLen kommer fra veggen inn i et netopia modem, uten noe mer. Vi har ikke telefon, og derfor ikke splitter. På baksiden av netopia modemet er det strøm, telefon inn, og ethernet ut. Det er forsåvidt greit nok. Fikk med en gul kabel, og når den går fra ethernet ut på modemet og inn i nettverksporten på pcen min, fungerer alt, og jeg har internett. Tilkoblingen krever ikke brukernavn og passord, tror modemet er "live" ved behov. Routeren er en B/G router med 4+internett wired porter. Merket er Linksys, men det står cisco på routeren også. Får ikke til å koble/konfigurerere slik at jeg får internett gjennom routeren. WLANet på den funker (får koblet meg til osv). Hvis jeg forsøker å koble modemet til "internet" bak på routeren, får jeg ikke nett, samme om jeg kobler meg til routeren med wlan eler kabel. Hva gjør jeg nå? Takker for svar :-) Lenke til kommentar
^Sniper Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Merke router er det ? Du må normalt sett aktivere bridge i modemet! (usa er jo litt unormalt) Men har du Router og modem navn kan jeg sjekke med Noen Teknikere fra usa! Lenke til kommentar
Myrdraal Skrevet 22. oktober 2005 Del Skrevet 22. oktober 2005 Du må konfigurere routeren før det fungerer skikkelig, hvis du kobler deg til routeren med PC'en din via en av switch portene så skal du få en IP addresse, da det er vanlig at DHCP er aktivisert på routeren ut av boksen. Bruk en web browser til å gå inn på instillingene på routeren, adressen du bruker skal stå i bruksanvisningen, veldig ofte så er det 192.168.0.1 eller 192.168.10.1. Når alt er innstilt slik det skal så kan du koble til adsl modemet. Det er viktig at det ikke er router funksjon i ADSL modemet du har. Hvis du får en IP adresse som begynner med 10.x.x.x eller 192.168.x.x når du kobler deg direkte til ADSL modemet, så er det stor sansynlighet for at det er router og DHCP funksjon i modemet og da trenger du bare koble ADSL modemet til routeren via en av switch portene. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 22. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2005 Hei! Takker for svar. Hvordan sjekker jeg hvilken IP-adresse routeren/modemet gir meg? Må sitte med TP i modemet for at jeg skal ha internett. Routerinnstillingene er på 192.168.1.1. Ip-adressen til modemet er 192.168.1.254. Lenke til kommentar
kripet Skrevet 22. oktober 2005 Del Skrevet 22. oktober 2005 heisann Enten må du bytte lan adresse på linksys boksen din siden begge boksene er i samme nett. eller så må man sette opp modemet bridget. bytt ip på routeren til feks 192.168.2.1 Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 23. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2005 @kripet: takk! Det gjorde susen. Sitter her og surfer trådløst nå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå