Øssa Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Hei! Holder på å sette opp filserver og har en mappe jeg vil dele. Er enda bare root som har tilgang til denne mappen. For å skifte permissions skrev jeg: chmod 777 /div/Delt Etter jeg har skrevet dette er det fortsatt bare root som har tilgang til mappen. Er det noe feil i det jeg har skrevet? Øssa Lenke til kommentar
laroys Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 hvilke rettigheter har filene inni katalogen? chmod 644 /div/Delt/* Og så vil du kanskje nyansere disse rettighetene litt, feks: chmod 755 /div/Delt Lenke til kommentar
Øssa Skrevet 21. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2005 hvilke rettigheter har filene inni katalogen? chmod 644 /div/Delt/* Og så vil du kanskje nyansere disse rettighetene litt, feks: chmod 755 /div/Delt 5039637[/snapback] Er ingen filer inne i katalogen enda. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Ligg denne mappa på ein FAT32-partisjon? chmod 755 held for at alle skal kunne lese mappa. Kva deler du mappa med? Samba? Lenke til kommentar
Øssa Skrevet 21. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2005 Bruker Debian og er helt ny i dette her. Er ikke sikker på hvilket filsystem jeg formaterte som. Brukte default formateringen under installering. Mappen skal kunne leses og kunne skrives til av alle på nettverket. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Er det lokalt på maskina det kun er root som har tilgang? Lenke til kommentar
Øssa Skrevet 21. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2005 Nope. Root har bare tilgang gjennom SSH og. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Nope. Root har bare tilgang gjennom SSH og. 5040099[/snapback] Ja, det går jo for det same. Du er då logga inn i kommandolinja lokalt på boksen... Kva seier: ls -l /div/Delt ? Lenke til kommentar
Øssa Skrevet 21. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2005 Drog en ls -al og den sier "root root". Plutselig her uten at jeg har gjort noe har jeg fått tilgang til denne mappen. Mrkelig Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Drog en ls -al og den sier "root root". Plutselig her uten at jeg har gjort noe har jeg fått tilgang til denne mappen. Mrkelig 5040452[/snapback] CHMOD har lite å sei med at det står root:root, som betyr kven og kva for gruppe som eig mappa. Med CHMOD bestemmer ein kven som skal få tilgang, f.eks berre eigar, eigar og gruppe, eller alle. 777 vil sei alle, og du vil då sjå: drwxrwxrwx Då har alle lese/skrive/køyre-rettigheitar Les meir her: http://www.linuxguiden.no/index.php/Filrettigheter Lenke til kommentar
Øssa Skrevet 21. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2005 (endret) Ahh. Det løser en det. Trodd3e det var det der root root greiene som sa hvem som hadde ilgang til mappen Takker for svar Edit: Wohoo! Post nr. 300! Endret 21. oktober 2005 av Øssa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå