Ueland Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 (endret) Heisann, Trenger deres hjelp til å tolke litt regler her. Når jeg søkte på Allmenn Påbygg VK2 (20t) så fikk jeg beskjed om at jeg ikke hadde rett, og sto dermed på lik linje med alle andre som søkte på faget, grunnen var at jeg allerde hadde fått min utdannelse. Det samme skjedde med en bekjent, som endte opp med å flytte fra Oslo til et annet fylke, hvor det ikke var like mye press på å få kommet inn, vedkommende fikk ordnet seg skoleplass selv, alstå var det ikke fylket som hjalp til med å finne skoleplassen. Men, slikt jeg forstår det av reglene så har alle 3 år på skole som de kan bruke, altså gk, vk1 og vk2. De som går lærlingveien har til sammen 6 år på seg til å bruke de 3 skoleårene. (6 år pga et angreårsmulighet) På en måte så håper jeg at jeg har lest feil, for det virker jo nesten litt skandaløst at man ikke kommer inn et sted fordi man feilaktig ikke blir prioritert når man har utdanningsrett. Følgene regler har jeg hentet fra hjemmesiden til Rogaland Fylkeskommune Opplæringen må normalt være påbegynt ett år etter avsluttet grunnskole. Det betyr at den 3-årige opplæringen normalt skal være fullført innen 5 år etter grunnskolen dersom den tas ut som fulltidsopplæring i skole og innen 6 år dersom en etter 2 år i skole (GK og VKI) går 2 år i lære. Søkere har rett til inntak på ett av tre grunnkurs og til 2 års videregående opplæring som bygger på grunnkurset. Selv måtte jeg til andre opptaket før jeg kom inn pga dette, når jeg snakket med rådgiveren min forstod jeg det slik at jeg egentlig hadde rett, selv om opplærlings"kontoret" mente jeg ikke hadde det, så det later til å være forvirring ute å går. Noen andre som har kommentarer rundt dette, eller som har opplevd noe liknende? http://www.rogaland-f.kommune.no/scripts/c.../cwindex_3.html http://www.lovdata.no/all/tl-19980717-061-003.html#3-1 For de som lurer så akter jeg å ta dette videre i "systemet" for å få en skikkelig avklaring, med mindre noen andre her korrigerer meg. Endret 21. oktober 2005 av Ueland Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Jeg hadde samme problemet i hvert fall. Hvordan reglene er ment å tolkes vet jeg desverre ingenting om. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Du har bare rett til å fullføre enten allmennfag eller fagbrev. Men det er ingenting som hindrer at man kan ta fagene som privatist, dessuten er det ma ge brevkurs\ privatskoler som tilbyr dette som www.nki.no etc. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 21. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2005 Du har bare rett til å fullføre enten allmennfag eller fagbrev. Men det er ingenting som hindrer at man kan ta fagene som privatist, dessuten er det ma ge brevkurs\ privatskoler som tilbyr dette som www.nki.no etc. 5039998[/snapback] Men hvor står det i lovverket? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 § 3-1. Rett til vidaregåande opplæring Ungdom som har fullført grunnskolen eller tilsvarande opplæring, har etter søknad rett til tre års heiltids vidaregåande opplæring. I fag der læreplanen føreset lengre opplæringstid enn tre år, har ungdommen rett til opplæring i samsvar med den opplæringstida som er fastsett i læreplanen. Ungdom som har fylt 15 år, søkjer sjølv om inntak til den vidaregåande opplæringa. Elevar, lærlingar og lærekandidatar har rett til opplæring i samsvar med denne lova og tilhøyrande forskrifter. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 24. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2005 Ja og? Den sier egentlig ikke så veldig mye mer enn det som allerede er skrevet her Saken er at Opplæring i bedrift ikke later til å bli sett på som et år på skole, og går dermed utenom de 3 skoleårene, slik jeg ser det. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Har alltid ment at opplæring i bedrift var det samme som et opplæringsår, det fikk vi vite en gang før milleniet. Men uansett står det ikke skole der, det står opplæring. Vil da anta at opplæring i bedrift går inn under dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå