Gå til innhold

nybegynner på dreambox

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Joda, eg har dreambox fullt lovlig med et canal digital kort, og et viasat kort. Den nye 7020 har også mulighet for et tredje kort. I tillegg har den plass for CAM, som da blir et fjerde kort. Og du kan koble på kortlesere på comporten. Mao, 5 kortplasser.

Og det er dessuten en av de få skikkelige og raske tunere som takler både conax og nds systemene.

Men nei, kortdeling er ikke tillatt.. ei tror eg heller at noen bare tilfeldig vil tillate ukjente brukere av kortservere... ;)

Tipset om de andre forumet er også en god ide, da de er hovedsaklig ment for dreambox og satelitt. Men du kan da alltids spørre her også, da det ser ut for å være mange oppegående på dreambox her også :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvis du har abonnement så har du jo lov til å bruke hvilken mottaker du vil. Dreambox er fullt mulig å bruke helt lovlig, det er ikke bare en piratboks.

Noe annet er at nettleverandørene ikke ønsker at man bruker Dreambox, de lager diverse hindringer. Men det er for å beskytte sine sære ønsker om monopol.

Tror det kan være problematisk å bruke Viasat på lovlig vis, men Canal Digital går i alle fall greitt.

Dreambox har slot for CAM, men tror de fleste bruker softcam.

Har ikke Dreambox selv, så er ikke helt oppdatert på dette.

Lenke til kommentar
Joda, eg har dreambox fullt lovlig med et canal digital kort, og et viasat kort. Den nye 7020 har også mulighet for et tredje kort. I tillegg har den plass for CAM, som da blir et fjerde kort. Og du kan koble på kortlesere på comporten. Mao, 5 kortplasser.

Og det er dessuten en av de få skikkelige og raske tunere som takler både conax og nds systemene.

Men nei, kortdeling er ikke tillatt.. ei tror eg heller at noen bare tilfeldig vil tillate ukjente brukere av kortservere...  ;)

Tipset om de andre forumet er også en god ide, da de er hovedsaklig ment for dreambox og satelitt. Men du kan da alltids spørre her også, da det ser ut for å være mange oppegående på dreambox her også  :thumbup:

5039660[/snapback]

Ja det er jo en glimmrende tuner ;)

Lenke til kommentar
Canal Digital og Viasat (99% sikker på Viasat) støtter ikke Dreambox-tunerne.

5039689[/snapback]

Ta en oppdatering på dreamboxkunnskapene dine :)

5039697[/snapback]

Vel, forhandlerservice hos Canal Digital gav meg denne infoen, er det kanskje feil?

EDIT: At noen eldre kort kanskje funker på den ser jeg ikke bortfra, men Canal Digital vil ikke la folk tegne nye abo. på sånnå tunere da de ikke støtter det.

EDIT2:

Støtter Dreambox Canal Digital (conax) eller Viasat (viaaccess/nds) ?

Dreambox er ikke en godkjent tuner fra noen av disse, det vil si at den offesielle softwaren ikke har støtte for disse systemene. Det finnes dog uoffesiell software som støtter dette.

(Vi har ikke noe ansvar ved evt. bruk av slik software)

Endret av datating
Lenke til kommentar

Du får ikke kjøpt deg et nytt kort når du forteller dem at du har dreambox. Dette er ikke fordi det er ulovlig, men fordi leverandøren ikke liker dreambox pga alle mulighetene(opptak ++).

Så du får ikke support på tuneren hos leverandøren, men kortet er de pliktet å gi support på.

Så det er ikke verre en å kjøpe et kort med tuner, og stue bort den tuneren, så putte kortet i dreamboxen. Det fungerer helt det!

Mao, det er riktig at de ikke støtter bruken av dreambox, selger kort til dreambox eller gir support på tuneren. Men det betyr ikke at det ikke fungerer... :w00t:

Endret av nomore
Lenke til kommentar
Du får ikke kjøpt deg et nytt kort når du forteller dem at du har dreambox. Dette er ikke fordi det er ulovlig, men fordi leverandøren ikke liker dreambox pga alle mulighetene(opptak ++).

Så du får ikke support på tuneren hos leverandøren, men kortet er de pliktet å gi support på.

Så det er ikke verre en å kjøpe et kort med tuner, og stue bort den tuneren, så putte kortet i dreamboxen. Det fungerer helt det!

5039785[/snapback]

Se innlegget mitt over... man må ty til ulovlige metoder for å få det opp og gå. Du må oppgi Tunermerke og modell når du bestiller kort fra dem og per i dag låser de kortene til de tunerne.

Lenke til kommentar
Se innlegget mitt over... man må ty til ulovlige metoder for å få det opp og gå. Du må oppgi Tunermerke og modell når du bestiller kort fra dem og per i dag låser de kortene til de tunerne.

5039793[/snapback]

Eg ser ikke hva som er ulovlig med det? Om man har en Viasat/CanalDigital-godkjent tuner så oppgir man modell og serienummer på denne. Men de kan ikke bestemme at det er denne du SKAL bruke.

Hadde det vært greit om NextGenTel bestemte seg for å kun fungere på Ubuntu linux? Eller Intel-platform?

Og når du har kortet, og søppeltuneren du får med, trenger du kun å legge inn id'en på tuneren du fikk med inn på dreamboxen(kun på viasat). Deretter fungerer det som en dream(box?).

Eg ser ingenting ulovlig med det...

Endret av nomore
Lenke til kommentar

5039793[/snapback]

Eg ser ikke hva som er ulovlig med det? Om man har en Viasat/CanalDigital-godkjent tuner så oppgir man modell og serienummer på denne. Men de kan ikke bestemme at det er denne du SKAL bruke.

Hadde det vært greit om NextGenTel bestemte seg for å kun fungere på Ubuntu linux? Eller Intel-platform?

Og når du har kortet, og søppeltuneren du får med, trenger du kun å legge inn id'en på tuneren du fikk med inn på dreamboxen(kun på viasat). Deretter fungerer det som en dream(box?).

Eg ser ingenting ulovlig med det...

5039898[/snapback]

Jeg ville sammenliknet det med å laste ned musikk via Kazaa f.eks., alle gjør jo det inkludert meg selv, men fortsatt vil jeg kalle det ulovlig siden det finnes ikke noen offisielle måter å gjøre dette på, man må ty til cracked software.

Lenke til kommentar

Jeg ville sammenliknet det med å laste ned musikk via Kazaa f.eks., alle gjør jo det inkludert meg selv, men fortsatt vil jeg kalle det ulovlig siden det finnes ikke noen offisielle måter å gjøre dette på, man må ty til cracked software.

5040257[/snapback]

Cracked software? Rart hvordan en sånn diskusjon som dette kan spore så totalt av. Her handler det faktisk om at enkelte mennesker vil ha fritt valg når det gjelder hvilken tuner de vil plassere i stua si. Canal Digital og Viasat la jo opp til dette, da de låste tunere til kort. Selv var jeg overhodet ikke interessert i å sitte med 2 ekstra boxer + 2 ekstra fjernkontroller - for det er jo konsekvensen hvis en skal gi etter for slike ordninger som selskapene påtvinger folk når de vil abbonere. Jeg har Dreambox. Jeg betaler mine abonementer, så det jeg ser på min TV - det er 100% lovlig ... hva slags tuner jeg bruker, skal ikke det være opp til meg å velge? Selvsagt kan både Canal Digital og Viasat prøve å overbevise meg om at de tunerene de prøver å dumpe på meg er de beste til de abonnementene de selger, det er jo enhver selgers rett å overtale potensielle kunder. Men å tvinge meg til å bruke en sånn plastbox - det ville jeg jo aldri godtatt. Blir det samme som om en PC-selger skulle si til meg at for å få kjøpt PC av han, ja så MÅ jeg bruke Windows :no: Tror ikke det nei. Jeg har 2 maskiner gående med Linux ting på ... "craked software" javel ... men igjen - det er da min rett å installere hva jeg vil på min PC, så lenge jeg betaler de programlisensene jeg skal.

Lenke til kommentar

5040257[/snapback]

Nå må du skjerpe deg... Sett deg litt inn i saker før du kommer med tullete utsagn. Trenger overhode ikke noe "cracked" software eller pirat-software på dreambox. Det er ikke en gang mulig å få inn pirat-tv (fra Viasat/Canal digital) med dreambox - så hvorfor skulle en dreambox være ulovlig?

Til dreambox er det tilgjengelig programvare som har full støtte for NDS-systemet, og Conax-systemet. Er derfor ingen problem å bruke originale kort på dreambox - uten å måtte ty til noen form for ulovligheter.

Ja, det stemmer at dreambox ikke er på listen over godkjente tunere - men årsaken til det er nok ganske enkelt at

• Det var (tidligere) enkelt å "pirat-titte" på den
  • Boksen er ikke den mest brukervennlige
  • Av overnevnte grunner ønsker ikke de å tilby support på den

Lenke til kommentar

Grunnen til at dreambox ikke er godkjent av CanalDigital og Viasat er mange, men i tillegg til hva Lurifaksen sier, vil eg legge til disse:

- du kan ta opp programmene som sendes, og distribuere disse, enten ved å brenne de eller dele de på nettet.

- du kan dele 1 kort på flere hundre huststander(leverandøren går da glipp av inntekter).

- da kildekoden er åpen og mulighetene mange er terskelen for piratvirksomhet svært lav... alt for lav for viasat og cd's smak.

- dreamboxen har fra dag 1 hatt dårlig rykte på seg i "lovlige" kretser. den blir regelrett sett ned på.

- dreambox vil aldri bli lisensiert for conax/nds, og de kan da heller ikke levere den med det.

Egentlig, min menig, de oppfører seg tåpelig.

Basert på ovennevnte er det en betyde lig risiko for at kundene vil benytte Dreambox på ulovlig måte. Selgerne av Dreambox synes å være kjent med denne egenskapen ved produktet.

De tenker ikke på sluttbrukeren, men kun på sin egen konto. Og dette går ut over; ja, sluttbrukeren.

Resultatet er at man må sitte med to tunere(om man skal ha begge, og ja, skal man ha Tv3 og Tv2 må man stort sett det) som; 1. er regelrett dårlige, 2. har lite funksjoner, 3. dårlig lyd, min hadde bare stereo.

Ved å gå over til dreambox fikk eg: 1. kun 1 god tuner, 2. utallige muligheter, 3. digital lyd ut.

Men men :)

Endret av nomore
Lenke til kommentar

dreambox.no Hvis det skulle vært ulovlig hadde vel ikke dreambox.no fått leve vel? Jeg mener hvis det skulle være så ulovlig ville den NORSKE siden hvor man får kjøpt det enkelt og greit, blitt stengt, saksøkt og alt mulig på en gang :hmm:

Er jo liksom.........ja jeg finner ikke ord en gang egentlig. Ja dreambox kan jo brukes på en mindre lovlig måte, men pc'r blir da brukt til mye ekstremt ulovlig det også, og "alle" butikker selger jo det så.¨

Er dreambox mer ulovlig enn en pc? Neppe. Vil nok tro at pc'n er mer ulovlig hvis man skal si det på den måten. Eller pc'n kan brukes til mere ulovlige ting da.

Så jeg sier bare dreambox.no jeg, enkelt og greit

edit: litt fiksing

edit2:

Tviler på at jeg har lov til å svare på dette forumet da dreambox er så og si forbudt og man kan ikke få inn kanaler på den redelige måten
Blir jo nesten som å si at man ikke kan diskutere kjøp av pc det, da det kan jo bli brukt til mye ulovlig det også. Og jeg tror ikke f.eks itavisen link hadde testet og skrytet ulovlige ting høyt opp i himmelen :hmm: Endret av Goodall
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...