Mister t Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Hvordan skal en kondensator kobles på forsterkeren i bilen? I parallell? Eller i serie? Noen som vet om noen nettsteder hvor det er tegninger over koblinger med bilstereo? TAkker for svar Mvh Thomas Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Bare kobles rett over batteriet. Hvor stor er den? 1Farrad? Lenke til kommentar
Mister t Skrevet 22. august 2002 Forfatter Del Skrevet 22. august 2002 Quote: Den 2002-08-22 18:04, Jimmy Pop skrev:Bare kobles rett over batteriet. Hvor stor er den? 1Farrad? 1/2F. Den skal vel sitte så nære batt som mulig. Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Det spiller ingen rolle ettersom strømmen går tilnærmet like raskt som lysets hastighet. Plasser den i hanskerommet, du... Mange plasserer den i bagasjerommet ved forsterkeren for at det skal se kult ut... Lenke til kommentar
Mister t Skrevet 22. august 2002 Forfatter Del Skrevet 22. august 2002 Quote: Den 2002-08-22 18:04, Jimmy Pop skrev:Bare kobles rett over batteriet. Skal den kobles parallelt da eller? Lenke til kommentar
cky Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Den skal kobles i serie med + strømmen. Monterer du den over 45cm fra forsterkeren din er det ikke noe vits i det hele tatt. 20-30cm er ideelt. "Monteres i hanskerommet" ??? Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Samma hvor du plasserer den, vel! Bare koble fra pluss på batteri til pluss på kondensator og fra minus på batteri til minus på kondensator! Lenke til kommentar
Mister t Skrevet 22. august 2002 Forfatter Del Skrevet 22. august 2002 Det er jo ikke batteriet du skal lade opp!!! Den skal jo gi x-tra strøm til forsterkeren, ikke til batt. Takk for svar cky. Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Jeg pleide å skryte av at jeg monterte min 1F kondis 4cm fra power-in på Phoenix Gold forsterkeren min, og at det var derfor jeg fikk så utrolig god kontroll på bassene... (2*10" BA) Vel, det er jo litt derfor også da... Når du kobler til kondisen kan den lønne seg å ha en liten motstand koblet mellom pinnene på kondisen, dette for å begrense strømmen som går gjennom kondisen når du kobler til for første gang. Hvor mye det har å si om kondisen er 4cm eller 2m fra forsterkeren vet jeg ikke, men som regel så skal jo kondensatoren være nærmest mulig det den skal "serve". Grunnen til bruk av kondis? Den leverer strømpulser vanvittig mye raskere enn batteriet, slik at det føles som om forsterkeren er kraftigere, og har bedre kontroll på høytalerne (subbene som regel). HUSK: En oppladet (tilkoblet) 1F kondis er en aldri så liten bombe som smeller jævlig godt hvis kortsluttet... (trust me, I know :hirr: ) De smeller best i hvite Golf II 1986 modeller. :smile: EDIT: forferdelig skriveleif. _________________ [email protected] _____________________________________ Intel or AMD - who cares?! Nvidia or ATI - who cares?! Windows or Linux - who cares?! It's about the experience. The technology. It's the journey, not the destination. [ Denne Melding var redigert av: DrErling på 2002-08-22 18:39 ] Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Quote: Den 2002-08-22 18:24, cky skrev:Den skal kobles i serie med + strømmen. Monterer du den over 45cm fra forsterkeren din er det ikke noe vits i det hele tatt. 20-30cm er ideelt."Monteres i hanskerommet" ??? Dette må du IKKE høre på!!!!!! Paralellkobling, skal det være. Jo nærmere forsterkeren, jo bedre. Det gir best effekt. Ledninger har jo som kjent, en motstand. Den øker, når lengden av kabelen øker. Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 For noe tull! Kondis? Hva er det for et ord, da? Verste jeg har hørt! Men seriøst... Hvor tynne ledere har du tenkt å bruke? Du bør selvsagt ha litt tykkelse på de! Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Kondis er et svært ofte brukt uttrykk for kondensator. Elektrolyttbatteri kanskje? Kapasitator? DrErling Lenke til kommentar
cky Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Quote: Den 2002-08-22 18:49, Bisarre skrev: Quote: Den 2002-08-22 18:24, cky skrev: Den skal kobles i serie med + strømmen. Monterer du den over 45cm fra forsterkeren din er det ikke noe vits i det hele tatt. 20-30cm er ideelt. "Monteres i hanskerommet" ??? Dette må du IKKE høre på!!!!!! Paralellkobling, skal det være. Jo nærmere forsterkeren, jo bedre. Det gir best effekt. Ledninger har jo som kjent, en motstand. Den øker, når lengden av kabelen øker. Det var selvfølgelig det jeg mente. Har et stort bilstereoanlegg selv, med 4 stk Phoenix Gold 0.5 Farad kondiser, 2 av de på hver forsterker. Poenget er å få de så nærmest mulig forsterkeren. En kondensator ville ikke hatt noen nytte, skulle den stått andre plasser. Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Den 2002-08-22 18:24, cky skrev: Poenget er å få de så nærmest mulig forsterkeren. En kondensator ville ikke hatt noen nytte, skulle den stått andre plasser. Joda, du vil få god nytte av den, om du la den helt intill batteriet, også. MEN... Da vil annet utstyr som plutselig trenger mye strøm, stjele litt av kapasiteten til kondensatoren. Dette skjer ikke om kondensatoren står intill forsterkeren, for strøm går den raskeste veien. Det vil si den veien med minst motstand. Så forsterkeren får "første pri", og du får utnyttet kondensatoren max, til det den var ment for. Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Godt svar! Det er jo mange ting som nyter godt av egenskapene til en kondensator. Man kunne hatt en kondensator både ved batteriet og ved forsterkeren og andre plasser ---> http://www.outline.no/magnetec/direct_hits.html DrE Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Hva var det for en link? Gadd ikke lese hele, men det så ikke ut som om det hadde noe med denne saken å gjøre... Poenget er jo selvfølgelig å holde spenningen konstant på 12V. Dette brukes kondensatoren til. Skjønner at det er lurt å koble den på spenningen på forsterkeren, men med litt tykke kabler spiller det ikke noe rolle.. Håper jeg ikke er nødt å dra fram formelen for motstand i kabler... Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Du trenger ikke dra fram formelen. Jeg er helt enig med deg. Men! Som en *generell regel* plasserer man kondensatoren nærmest mulig den komponenten som *trenger* kondensatoren, ikke sant? Den linken var litt off-topic, men den viser bare at kondensatorer kan brukes flere plasser i bilen med hell. Denne står forran pluggene og gir "bedre" gnist. Man kan jo lett se parallellen mellom en forsterker som treger juice for å mate høytalerne, og en tennplugg som trenger juice for å antenne drivstoffet. DrE Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Quote: Den 2002-08-22 20:03, DrErling skrev:Du trenger ikke dra fram formelen. Jeg er helt enig med deg. Men! Som en *generell regel* plasserer man kondensatoren nærmest mulig den komponenten som *trenger* kondensatoren, ikke sant? Greit... Da er vi enig. Lenke til kommentar
cky Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Quote: Den 2002-08-22 19:58, Jimmy Pop skrev:Hva var det for en link? Gadd ikke lese hele, men det så ikke ut som om det hadde noe med denne saken å gjøre...Poenget er jo selvfølgelig å holde spenningen konstant på 12V. Dette brukes kondensatoren til.Skjønner at det er lurt å koble den på spenningen på forsterkeren, men med litt tykke kabler spiller det ikke noe rolle..Håper jeg ikke er nødt å dra fram formelen for motstand i kabler... Poenget er vel å få strømmen fortere fram, ikke å holde 12v spenning. 14.4v er dessuten mer optimalt i bilsterosammenheng, og det er veldig mange dynamoer som lader dette. Skal man ha hundrevis av ámper, hjelper det ikke akkurat å ha en kondensator som "holder spenningen på 12v". Selv har jeg en 200 ámper automatsikring, det går nemlig ganske mye strøm bak til forsterkerne i bilen :wink: Lenke til kommentar
Mister t Skrevet 22. august 2002 Forfatter Del Skrevet 22. august 2002 Quote: Den 2002-08-22 18:52, Jimmy Pop skrev:Men seriøst... Hvor tynne ledere har du tenkt å bruke? Du bør selvsagt ha litt tykkelse på de! 16mm² skal jeg bruke. Kabelen går fra batt til bagasje, og er ca 4,5m. Deretter kommer en koblings boks som det kommer 4x8mm² til bl.a. forsterkeren til subben. Bisarre: Du skrev "paralellkobling, skal det være." Mener du at den skal monteres mellom + og jord forran forsterkeren, eller som cky skrev at den skal i serie med + kabelen? [ Denne Melding var redigert av: Mister t på 2002-08-22 23:28 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå