Wintermuthe Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Hei, Jeg er relativt fersk i videoredigeringsfaget men kaster meg ut i dette med stor iver om dagene. Jeg har nå laget min første film i Adobe Premier (barnedåp!) og exsportert denne til mpeg2-dvd format. Nå skal jeg bruke Adboe Encore DVD til å lage DVD av denne men i den forbindelse har jeg endel spørsmål: 1. Er det visst autmatiserte korreskjoner man må / bør gjennomføre før man sier seg ferdig med en film? Jeg tenker her spesielt på korreksjon av farger, kontrast etc. Jeg har ingen ekstern monitor der jeg kan se resultatet av slike endringer så jeg er ikke ute etter manuelle operasjoner der jeg må "se" hva som blir best. Det jeg lurer på er om de automatiserte funksjonene for slik korreskjon er strengt matematiske og at de dermed alltid gir et bedre resultat enn utgangspunktet. Og vis svaret på dette er ja, hvilke funksjoner er det da snakk om? 2. Tilsvarende punkt 1 men for lyd - finnes det noen funksjoner som forbedrer lyden automatisk ved å fjerne sus etc? 3. Vil korreksjonene i punkt 1 og 2 måtte skje under selve redigeringen i Adobe Prem eller er det enklere å gjøre dette etter at filmen er eksportert til f.eks. mpeg format (da er det tross alt bare 1 fil å forholde seg til). Og eventuelt, finnes det andre program som er bedre egnet til dette (for eksempel et program som tar inn en fil i et format og enkelt og greit genererer en ny fil med bedre kvalitet - enkelt og greit!) Jeg vet det kan høres litt naivt ut å tro at det finnes vidundermedisiner for å forbedre kvaliteten på filmer, men kom gjerne med råd! Jeg vil at barnedåpfilmen min skal bli best mulig mvh. muthe Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Fargekorrigering må nok skje før eksportering. Det finst automatiske funksjonar for kontrast, farger og levels (lysstyrken i høglys, skugger og midttoner). Akkurat korleis dei virker veit eg ikkje, men det er no berre å prøve, so ser du forskjellen. Eit tips: Om du ikkje har ekstern monitor, kan du kople kamera til både PC (med firewire-kabelen) og TV (via t.d. S-video). Då kan du sjå det som skjer i monitoren på TVen. Hugser ikkje akkurat kva mapper dei ligg i, men om du har PPro 1.5, er det berre å søke etter "auto", so finn du dei. Elles er det berre å leite... Ein må ikkje fargekorrigere/justere kontrastar o.l. (med mindre kvitbalansen har vore feil, slik at ein har fått bilete med blå- eller raudskjær), men ofte kan det gi eit betre resultat. Men det avheng av opptaka, so du må nesten finne ut av det sjølv. Lenke til kommentar
Wintermuthe Skrevet 21. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2005 (endret) Hei og takk for input. I mange av mine opptak er det tendens til en grønn vertikal stripe helt til høyre i bildet. Denne er kun synlig når filmen er overført fra (i dette tilfellet) det analoge kameraet til PCn. Mao, jeg ser den i monitor vinduet på Adobe Prem. Er dette en indikasjon på feil fargebalanse og at jeg bør gjennomføre en korreksjon? Mvh. muthe Endret 21. oktober 2005 av Wintermuthe Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Om det berre er ei enkelt grønn stripe på sida, er det nok ikkje feil fargebalanse. Vil tru det er anten noko gale med den analoge tapen, eller det er ein feil som har skjedd i digataliseringsprosessen. Typiske teikn på feil kvitbalanse, er at noko som har vorte filma utandørs (i sollys) har eit blåskjær, medan noko som har vorte filma innandørs (i lampelys) har eit raudskjær. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå