ronnyaa Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 (endret) Jeg ser rundt på diverse forum at det er mange håpefulle som lurer på hvordan man skal bytte dekk på bilen. Siden jeg har like mange år på baken som to gjennomsnittelige forumbrukere innså jeg at det var min tur å tilføre viktig informasjon til neste genrasjon billister. Så når jeg plutselig fant ut at det var på tide å få på vinterdekkene, tok jeg med kameraet for å kunne dokumentere denne årlige hendelsen. Så håper dette kan hjelpe dere, eller i det minste gi dere noen tips til hvordan det kan gjøres 1. Man tager 1. stk Passat 1985 modell 2. Så fyrer man igang 3-4 tonn med Tjekkisk stål (Les Zetor, eller sotor som den går under her) 3. Deretter finner man fram det nødvendige verktøyet, og løsner forsiktig mutterne som holder felgen fast før man fortsetter. 4. Jekk opp bilen slik at den kommer i passe arbeidshøyde. 5. Skru løs hjulene, ta dem av, og sett på vinterdekkene. PS! Husk at det er merket på dekkene hvilken retning de skal trille, og det anbefales at man gjør det Når man har byttet dekk, setter man bilen ned igjen, og som det kommer fram av bildet er det lurt å sjekke trykket i dekkene etter at man er ferdig. 6. Når man er ferdig foran / eller på hele siden som jeg har gjort, er det bare å hive seg rundt å gjøre det samme på den andre siden. Som det kommer fram på bildet ble jeg kanskje litt for ivrig når det kommer til arbeidshøyde, men pytt pytt. Dersom noen har spørsmål til gjennomføring, eller andre spørsmål / kommentarer er det bare å fyre løs EDIT : En liten skrivefeil Endret 20. oktober 2005 av ronnyaa Lenke til kommentar
sofarot Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 For å si det sånn, så hadde jeg ALDRI våget og jekke opp bilen på den måten.... Men, men. Ellers fin guide Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 Artig liten kar du. :!: Nei, seriøst bra gudie ang skifting av dekk. :!: Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 20. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2005 Hehe, det er bare å hente fram pappa's Merscedes / bmw / jaguar eller liknende, så låner dere en traktor. De blir sikkert å sette pris på at dere hjelper til Lenke til kommentar
maturesh Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 Det må jeg si.. *ler* Er det slik det gjøres på "bygda"? Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 20. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2005 Det må jeg si.. *ler*Er det slik det gjøres på "bygda"? 5036474[/snapback] [ironi]Jepps, vi som bor litt utenom allfarvei gjør det på denne måten, alle sammen[/ironi] Bilen har bare ut året å leve, så det er ikke så veldig nøye om jeg treffer den med skuffen. Regner med det blir litt mer leking før den havner på dynga. Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 Det må jeg si.. *ler*Er det slik det gjøres på "bygda"? 5036474[/snapback] [ironi]Jepps, vi som bor litt utenom allfarvei gjør det på denne måten, alle sammen[/ironi] Bilen har bare ut året å leve, så det er ikke så veldig nøye om jeg treffer den med skuffen. Regner med det blir litt mer leking før den havner på dynga. 5036515[/snapback] Da ønsker jeg meg flere bilder av resultatet, før den havner på høgger`n. Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 20. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2005 Da ønsker jeg meg flere bilder av resultatet, før den havner på høgger`n. 5036548[/snapback] Det blir nok litt av dette : Og litt av dette : Skroten er bare en knapp kilometer unna, så da er det jo kjekt å ha traktor tilgjengelig også :-D Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Hehe...tok pappa på fersken i å heise opp bilen min bak etter hengerfestet med laster'n på traktoren vår for å gi den en liten understellsbehandling. Synd jeg ikke fikk tatt bilde av det. Så ganske skummelt og ikke så rent lite harry ut. Lenke til kommentar
cesilieaa Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 jææævli bra d her da... såå... korsn e biln nu da? kor han e ?? :!: Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 21. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2005 jææævli bra d her da... såå... korsn e biln nu da? kor han e ?? :!: 5037586[/snapback] Bilen er i bruk den dag i dag. Ingen synlige skader så langt. "Håper" jeg ikke kjører på den når snyen kommer å jeg må måke Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 5. Skru løs hjulene, ta dem av, og sett på vinterdekkene. PS! Husk at det er merket på dekkene hvilken retning de skal trille, og det anbefales at man gjør det 5036263[/snapback] Der var ein detalj eg hoppa over ja Lenke til kommentar
w00pla Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Og husk - mest mønster på drivhjul Minner meg om at det var lite igjen av sommerdekkene mine når jeg la om...Må ha nye... Lenke til kommentar
kremt Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 Ha, dette var seriøst bra At jeg ikke har sett det før Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 24. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2006 Og for de som håpte på burning / herpe bilder må jeg nok skuffe dere. Solgte bilen til en "entusiast" som trengte litt ekstra deler, så da ble det dårlig med knuserprosjekt med den bilen desverre.. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Like greit det da, lever videre bilen da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå