Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Guide : Hvordan bytte til vinterdekk

ronnyaa

Anbefalte innlegg

Jeg ser rundt på diverse forum at det er mange håpefulle som lurer på hvordan man skal bytte dekk på bilen.

Siden jeg har like mange år på baken som to gjennomsnittelige forumbrukere innså jeg at det var min tur å tilføre viktig informasjon til neste genrasjon billister.

Så når jeg plutselig fant ut at det var på tide å få på vinterdekkene, tok jeg med kameraet for å kunne dokumentere denne årlige hendelsen.

Så håper dette kan hjelpe dere, eller i det minste gi dere noen tips til hvordan det kan gjøres :w00t:

1. Man tager 1. stk Passat 1985 modell

resizeofp10102363xn.th.jpg

2. Så fyrer man igang 3-4 tonn med Tjekkisk stål (Les Zetor, eller sotor som den går under her)

resizeofp10102371jl.th.jpg

3. Deretter finner man fram det nødvendige verktøyet, og løsner forsiktig mutterne som holder felgen fast før man fortsetter.

resizeofp10102381bq.th.jpg

4. Jekk opp bilen slik at den kommer i passe arbeidshøyde.

resizeofp10102394wj.th.jpg

5. Skru løs hjulene, ta dem av, og sett på vinterdekkene. PS! Husk at det er merket på dekkene hvilken retning de skal trille, og det anbefales at man gjør det :p

Når man har byttet dekk, setter man bilen ned igjen, og som det kommer fram av bildet er det lurt å sjekke trykket i dekkene etter at man er ferdig.

resizeofp10102417pd.th.jpg

6. Når man er ferdig foran / eller på hele siden som jeg har gjort, er det bare å hive seg rundt å gjøre det samme på den andre siden.

Som det kommer fram på bildet ble jeg kanskje litt for ivrig når det kommer til arbeidshøyde, men pytt pytt.

resizeofp10102426np.th.jpg

Dersom noen har spørsmål til gjennomføring, eller andre spørsmål / kommentarer er det bare å fyre løs :thumbup:

EDIT : En liten skrivefeil

Endret av ronnyaa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det må jeg si.. *ler*

Er det slik det gjøres på "bygda"? :p

5036474[/snapback]

[ironi]Jepps, vi som bor litt utenom allfarvei gjør det på denne måten, alle sammen[/ironi]

Bilen har bare ut året å leve, så det er ikke så veldig nøye om jeg treffer den med skuffen. Regner med det blir litt mer leking før den havner på dynga.

Lenke til kommentar
Det må jeg si.. *ler*

Er det slik det gjøres på "bygda"? :p

5036474[/snapback]

[ironi]Jepps, vi som bor litt utenom allfarvei gjør det på denne måten, alle sammen[/ironi]

Bilen har bare ut året å leve, så det er ikke så veldig nøye om jeg treffer den med skuffen. Regner med det blir litt mer leking før den havner på dynga.

5036515[/snapback]

Da ønsker jeg meg flere bilder av resultatet, før den havner på høgger`n. :D

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...