Gå til innhold

Jeg skal kjøpe telelinse!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det første du må bestemme deg for er hva du skal fotografere med teleobjektivet (dyr, fugler, portretter o.l.),

det andre du må bestemme deg for er hvor mye penger du er villig til å bruke. Teleoptikk kan være alt fra relativt rimelige, enkle objektiver (a la 70-300/4-5.6 til 2-5k ) til mellomprisede korte telezoomer (70-200/4L, Sigma 70-200/2.8 til 6-7k) til kostbare telezoomer (70-200L (IS) og Sigma 120-300/2.8 til 10-18k) til fastobjektiver med lang rekkevidde (300/4, 400/5.6 og så videre, til fra 11k til unevnelig). Kvalitet, lysstyrke og rekkevidde står som regel i forhold til prisen, men avhengig av bruksområde og ambisjonsnivå kan ofte et 70-300-objektiv fungere bra nok i massevis.

Lenke til kommentar
Hallo

Jeg liker å ta bilder i naturen.... Kanskje ikke en telelinse er noe alternativ??

Jeg er rimelig grønn!

5036219[/snapback]

Kommer litt an på hva i naturen du skal ta bilder av. Hvis du skal ta bilder av fugler og dyr, så er telelinse løsningen, mens hvis du skal ta bilder av landskaper og større områder, er ikke tele så lurt (hvertfall ikke i de fleste tilfeller).

Lenke til kommentar

Det er ikke rare greiene du får til den prisen du tenker (opp til 2500,-) men jeg hadde definitivt sett meg om etter noe brukt.

Ta en kikk på bruktmarkedet på foto.no

En standard 70-300 zoom gjør nok nytten i første omgang. Langt fra noen killer optikk (men ikke helt på trynet heller for en novice), men det er da i det minste en tele. Du får de helt sikkert til godt under 2000 brukt.

Lenke til kommentar

sigma 70-300 apo makro II eller canons 75-300 USM kan fås til den pris.

Er du efter småfugle, så rækker de imidlertid ikke så langt - måske kan du købe noget brugt sigma, der rækker 4-500 mm.

Herher er billeder taget med Sigma 70-300 (omkring hugormen) Canons 70-300 USM IS (image stabilisor) og de nyeste med sigma 80-400 OS (de aller nyeste tillige med teleconverter, der forøger antal mm med 1,4 x) optikken og antal mm kan findes under billedet.

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar

Jeg skjønner at dette er et vanskelig valg for deg. Jeg vil ikke gi deg et enkelt svar, men heller komme med noen forsiktige råd om hvordan du kan gå frem.

Zoom er veldig populært, men dette går alltid på bekostning av andre egenskaper. Skal man ha "alt", må man vesentlig opp i pris. (Og selv da vil zoom aldri slå fastopptikk på lysstyrke.)

Du sier at du ikke kan gå opp i pris, og du deler således en skjebne med de aller fleste av oss - inkludert meg. Du blir nødt til å gjøre kompromisser.

Siden du sier at du er nybegynner, ville jeg anbefale deg å kjøpe en billig allround-zoom, for eksempel à la 18-200 fra Tamron/Sigma eller Canon EF 70-300 f4-5,6 III. Det er vel det eneste du har råd til, men på den måten vil du kanskje få et bedre grep om hvilke brennvidder du benytter mest.

Når så et bruksområde er definert, ville jeg ha kjøpt et fastobjektiv med høy lysstyrke. Dette trenger ikke å være så dyrt, eksempelvis koster Canons 50mm f1.8 i underkant av 1000 kr.

Det er ikke så farlig at du som nybegynner ikke får tak i kvalitetsoptikk ved første gangs innkjøp. De aller fleste av oss bygger ut sin "fotografiske verktøykasse" etter hvert som behovene oppstår.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...