Gå til innhold

Ny harddisk - PC`n finner`n ikke +

Anbefalte innlegg

Hei,

hadde problemer med gamle harddisk (40GB-Western Digital WD400).

Slettet "alt" og installerte Windows XP.

Disken var/er partisjonert som C: (10GB) og D:(30 GB).

Etter installasjon så jeg at alt havnet på d:

Så nå har jeg en tom C: og en D: med alt innhold.

Spørsmål 1)

Hvordan får jeg gjort hardisken om til èn disk? C: og D: om til kun C:?

Så til spørsmål nummer 2),

jeg kjøpte en ekstra harddisk (Samsung 200GB, IDE ATA/133 8MB 720), plugget denne i en ledig flatkabelkontakt. Men PC`n finner`n ikke!

Ser i enhetsbehandling at den er der med "?", mangler driver...

Har prøvd mye, satte opp 40GB`n til master m. slave (jumper i midten) og 200GB`n til slave (ingen jumper), det virker fortsatt ikke.

Må jeg over til cable select setting (har ikke flere jumpere) eller er det andre ting som fikser biffen?

PS har to flatkabler, èn går til 20GB og videre til CD/DVD leser, den andre går til DVD/CD brenner (og til 200GB når/hvis den virker...).

Beklager to spørsmål på en gang.

Trenger råd, hjelp....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om 2)

Har du xp?

Om så høyreklikk my computer, fra den menyen velg manage (ikke sikker på de norske alternativene)

Nedover der ligger et valg som heter storage, og en undermeny som heter Disk Management. Sjekk om disken er det. Kan være den bare trenger å formateres.

Slå sammen partisjoner: må vel bruke partition magic eller lignende? Men ta backup først!

Lenke til kommentar

Takk,

gjorde som du sa gikk inn på diskbehandling og 200GB`en var merket som disk1 (disk0 er den gamle).

200GB`en var merket med "enveiskjøring" rød sirkel med hvis stripe, initsialiserte denne.

Nå kan jeg velge mellom "standard" eller "dynamisk" disk. Den andre disken står oppført med "standard".

Uansett, har prøvd begge, men PC`n finner fortsatt ikke disken...

Lenke til kommentar

Slette DISE_BACKUP håper jeg ikke gjorde noe idiotisk, men maskinen virker fortsatt..

Uansett, fikk nå initialisert disken, og formatert den, så nå er den synlig, jippiii!

Nå er det bare å få gjort om gammel disk fra C:&D: til kun C: (Fjerne partisjoneringen). Partition magic er det et program jeg kan laste ned, gratis?

Lenke til kommentar

Nei, PM er nok et komersielt program. Hvorvidt dette kan "finnes" vet jeg ikke.

Om det ikke er allverden med data er jo en reformatering et alternativ? Under installering av windows har du muligheten til å fjerne og gjøre om partisjoner. MEN: da mister du alt data! Så om du tar den veien så pass på å ta backup av alt på din D: først

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...