Gå til innhold

Hvorfor er det 2 LAN porter på HK?

onimusha

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ja, det tror eg du kan ja. Men hva skal du gjør det for når du kan koble PC nr.2 til Ruteren i samme slengen. men hvis du ikkje har Rutuer, og kun modem/ ADSL modem, så kan du fint bruke ene inngangen/utgangen til å koble mellom 2 PCer og den andre til modem/ADSL modem.

Vegard :)

Lenke til kommentar

Takker :thumbup:

Har en"Allied" router som er levert av nettleverandør. Denne routeren har 4 LAN porter, men har skjønt det sånn att det ikke går å få kontakt med andre pcer her i huset, eller går det ann? Derfor lurte jeg på om jeg kunne bruke den andre porten på HK

Endret av onimusha
Lenke til kommentar

Nettverk... forsøk på forklaring...

Når du har en 4 porters router kan du "glemme" den andre porten på HK, du kan da koble 4 maskiner til routeren.

(Men du kan også koble til en maskin til den ledige porten.... )

Du må installere drivere for lyd og lan, og for at lan-portene skal fungere må du antagelig oppdatere BIOS, hvordan framgår av dok, se ASUS

For å komme i kontakt med andre pc'er må du definere en nettverksprotokoll og deling av enheter.

Kontrollpanel -> Nettverk -> ny tilkobling ->

Du må gjennom noen bilder m/div valg som er ganske greie å forstå.

HVIS IKKE ANNET NYTTER:

I nettverkstilkoblinger, velg endre innstillinger evt. gå til "Egenskaper ..." eller høyreklikk på definisjonen, linje eller "box".

(Dette kan være noe/svært forskjellig, avhengig av win. versjon.)

Når du har åpnet "egenskaper", så installer:

-Klient for Microsoft-nettverk

-Deling av filer og skrivere i Microsoft-nettverk

-Qos-pakkeplanlegger

-Internett-protokoll (TCP/IP)

Huk av i boksene til venstre; Dette pleier å gjøre "susen".

For å få tilgang til disker etc på en annen maskin, må du gi tillatelse til deling på den/de andre maskinene.

Gå til "Min datamaskin" (på den andre maskinen) velg disk/enhet og "Del denne mappen". Samme må gjøres alle steder å alle maskiner hvor tilgang ønskes.

Oppsett av nettverk kan være litt "problematisk" men etter litt "prøv & feil" går det gjerne bra.

Håper dette hjelper. Se også under Forum for Nettverk og HER mye info.

Lykke til!

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
vegis Postet i går, 19:01

hva menr du med at du ikkje kommer i kontakt med dei andre PCen i huset? då er det en innstilling på PCene som er feil innstilt. for PCer i samme nettverk skal finne hverandre via start-> Mine nettverkssteder -> Vis datamaskiner i arbeidsgruppen -> "valgrfri PC"

Vegard 

Skal ikke påstå att jeg ikee får kontakt med de andre maskinene i huset, men sist jeg prøvde var med en XP-maskin og og en win98-maskin. Disse var koblet til en Jensen router.

Da fikk jeg det ikke til, kan jo være jeg ikke prøvde hart nokk da. :roll:

Hilsen

Jan

Lenke til kommentar

Win 98 og XP i samme nett er litt problematisk. Du må start opp XP maskinen, se i dok for nettverk, der finnes noe forklaring. Du må lage en Win 98 nettverksdiskett på XP maskinen og laste denne i Win 98 maskinen.

Du finner noe info om dette under forum for nettverk.

Har ikke forsøkt dette selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...