Gå til innhold

Feil i memtest86 med to rambrikker

Loomy

Anbefalte innlegg

Har akkurat mottatt to nye rambrikker fra Netshop; OCZ Premier 2x512 MB. Hadde en 512 MB fra Crusial fra før, men den har jeg tatt ut til fordel for de to nye (har bare to RAM-slots).

Anyhoo, problemene meldte seg umiddelbart. Ved første oppstart fikk jeg blåskjerm få sekunder etter at windows var i gang, problemen fortsatte med flere blåskjermer o.l.

Har kjørt masse memtest86 nå, og det funker veldig greit helt til jeg bruker begge brikkene - da kommer det et femsifret antall feilmeldinger etter 6-7 minutter.

Specs i profil, noen som har noen gode ideer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2-2-2-5? Whoa, hvor leste du det? OCZ og Netshop nevner kun 2,5-3-3-7. Men uansett, jeg prøvde meg litt fram og satt hastigheten til 166MHz, dette så ut til å funke bedre ettersom det ikke kom feil på memtest nr. 5 slik det ellers alltid gjør.

Blir seriøst skuffet over HKet hvis det ikke takler 2 rambrikker på 200MHz (slik det for øvrig står at det skal gjøre). :(

Lenke til kommentar

Først og fremts; takk for all hjelp hittil :D

Snakket med Netshop. De sa at det kanskje bare var to brikker som ikke kom helt overens, og foreslo at jeg sendte de i retur. Har imidlertid også sjekket litt på Abit-forumet (hovedkortet mitt er som nevnt Abit) og fått bekreftet at kortet i utgangspunktet ikke skal ha noe problem med 2 brikker @ DDR400, slik jeg hadde en mistanke om. Samtidig har jeg sett at jeg slett ikke er den eneste som sliter med 2x512 @ DDR400 - så kommer dilemmaet;

skal jeg sende brikkene i retur og risikere 250kr+ i merutgifter fordi feilen viser seg å ligge i hovedkortet, eller beholde brikkene og kjøre de på DDR333 (dog med noe tightere timings enn de tåler på DDR400).

Er det mye ytelsestap ved å gå ned til DDR333? Og vil i så fall litt bedre timings veie opp for dette?

Lenke til kommentar

Loomy,

Jag tror nog mer på att det är din cpu som har problem med 2X512. En del av de gamla S754 hade en del problem med det. Har du någonting i bios som heter CPC on/off eller 1t/2t command? Dessa brickor klarar inte 2,2,2,5 som nämdes ovan. Prova hellre sätt timings manuellt till 2.5,4,4,8 till en början och 2.75 volt. Får du det att fungera så kan du alltid strama in timings senare. FInns det någonting som heter LDT multiplier? Sätt den i så fall till 3 när du testar ram.

Lenke til kommentar
Jag tror nog mer på att det är din cpu som har problem med 2X512. En del av de gamla S754 hade en del problem med det.

Har du någonting i bios som heter CPC on/off eller 1t/2t command?

CPC kan jeg ikke huske å ha sett, men jeg har noe "Command rate"-greier hvor jeg kan velge 1T eller 2T (eller auto). Har prøvd begge disse uten at det har hjulpet.. Ang. CPUen er du ikke den første som nevner det. Har hørt at de første Clawhammer'ne (tror jeg det var) ikke ville godta annet enn 1T. Uansett har jeg en Newcastle :)

Dessa brickor klarar inte 2,2,2,5 som nämdes ovan.
Yep, prøvde 2-2-2-6, da ville den ikke boote engang.

Prova hellre sätt timings manuellt till 2.5,4,4,8 till en början och 2.75 volt. Får du det att fungera så kan du alltid strama in timings senare. FInns det någonting som heter LDT multiplier? Sätt den i så fall till 3 när du testar ram.

Det skal jeg prøve, kommer tilbake med mer.

Nå kjører jeg forresten brikkene på 2-3-3-6 @ 166MHz (standard er 2,5-3-3-7 @ 200), men vil jo gjerne ha de opp på 200 MHz..

Lenke til kommentar

Prøvde 2.5-4-4-8 @ 2,7V nå (kunne ikke velge 2,75), ingen bedring.

EDIT: Fant ikke LDT multiplier, men jeg fant en annen LDT-greie (husker ikke nøyaktig hv det het), men der kunne jeg kun velge "8 bits" og "auto" :shrug:

Endret av Loomy
Lenke til kommentar
Har akkurat mottatt to nye rambrikker fra Netshop; OCZ Premier 2x512 MB. Hadde en 512 MB fra Crusial fra før, men den har jeg tatt ut til fordel for de to nye (har bare to RAM-slots).

Anyhoo, problemene meldte seg umiddelbart. Ved første oppstart fikk jeg blåskjerm få sekunder etter at windows var i gang, problemen fortsatte med flere blåskjermer o.l.

Har kjørt masse memtest86 nå, og det funker veldig greit helt til jeg bruker begge brikkene - da kommer det et femsifret antall feilmeldinger etter 6-7 minutter.

Specs i profil, noen som har noen gode ideer?

5035213[/snapback]

Hei,

Opplevde nøyaktig samme problemet med min TwinMOS Premium Speed BH-5 2x512MB. Har Abit NF7-S V2.0 + XP2400+ mobile. RAM brikkene har jeg køpt i April. Har testa de masse med memtest86, like etter innkjøpet, for å finne ut hvilken hastighet/timings de klarer. Kjørte helt fint 11-2-2-2 på 217MHz og 2.98V.

Helt plutselig, for en uke siden, ble systemet ustabilt, og fikk masse feil i memtest86, til og med ved default timings eller SPD om du vil.

Testa brikkene med memtest86 hver for seg på SPD timings og fikk ingen feil!?

Satt inn mine gamle vanlige TwinMOS PC3200, og maskinen ble dønn stabil.

Har nå levert de tilbake til testing.

Er litt spent på hva de finner. Hvis de sier at de er ok, så skal jeg be de teste de på min maskin.

Det er ikke HK, siden maskinen kjører helt fint med de andre brikkene jeg satt inn.

Jammen var det godt jeg hade 1GB RAM på lur. :thumbup:

Staljin

Endret av staljin
Lenke til kommentar

Problemet med de "gamla" A64 är att de bara har stöd för 2T och 166mhz på ram om man fyller 4 slots. Det var faktist inte många som fick till 200 med 4 brickor. Starta vid 166 och arbeta uppåt, men börja med slappa timings tills du ser att det börjar bli ostabilt. Backa tillbaks ett par-3 mhz på ram och prova stramare timings. Det är generellt snabbaste vägen til att finna "sweetspot".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...