fixxer Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 Etter å ha vært en Windowsbruker i mange, mange år er jeg nå så møkka lei at jeg vurderer å bytte til Mac. Jeg har blitt betatt av den nye iMac'en med 20" og front row mm. Jeg kommer til å gå for 1GB ram og trådløst tastatur/mus. Jeg har noen spørsmål: Jeg hafr tenkt til å kjøpe den via applestore, men er det mulig å få den billigere noen andre steder? Studentrabatten er jo grei å ha med så den kommer jeg til å bruke. Jeg har noen venner som bor i sverige men maskinen koster jo akkurat det samme der... Noen forslag? Ellers så har jeg ikke brukt Mac på mange år og er intressert i å lese mest mulig om imac'en og Tiger. Er det neon som har noen videolinker som viser tiger i akson? Hvordan er skjermen på den nye 20"? Er den bra? Bruksmessig er det surfing, usenet, musikk, videoer og fotografi og redigering som er hovedsakene. Vil dette være et godt valg for meg da? Jeg har en AMD athlon 64 3200, 1 GB ram, radeon x800 pro nå (noen som vil kjøpe den?? ) Vil denne Mac'en oppfattes som raskere? Jeg har en WD Raptor 74 GB 10.000rpm SATA disk nå, kan jeg sette inn denne i iMac'en å bruke den disken? Den er jo rask som bare det. Jeg tenkte på varmeutvikling? Info, tips mm tas i mot med åpne armer! Lenke til kommentar
leifowe Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 Hehe, arti å høre. Jeg gjorde den samme vurderinga for ca et år sia og endte opp med denne powerbooken jeg sitter med nå. Har ikke angra et sekund. Nå er ikke jeg no enorm mac ekspert enda, men skal prøve å gi deg et svar på de spørsmål jeg føler jeg har peiling på. God vurdering å gå for 1GB ram. bytta til det fra 512 i dag faktisk, og det utgjør en del. 512 er mer enn tilstrekkelig for å kjøre Tiger, men jeg merka fort forbedringer da jeg oppgraderte i dag. Kjøpte også mighty mouse i samme slengen. Jeg er faktisk ganske fornøyd med den også, men det tok litt tilvenning. Synd den ikke kommer i trådløs utgave(eller gjør den det?). Har ikke handla mac i utlandet, eller prød noen andre triks. Jeg handla med studentrabatt og bestilte over telefon. Spør etter Adam hvis du skal gjøre det samme, han er en arti kar. Jeg var helt ny til mac da jeg kjøpte min og brukte mange timer på å lese tutorials og lignende på internett. Blandt de sidene jeg brukte mest, og fortsatt titter innom hver dag er: www.macdevcenter.com , apple.slashdot.org , www.macminute.com osv.var sikkert fler jeg ikke husker, men det er vel en start. Høres ut som et perfekt valg i forhold til det du vil bruke den til. Lykke til med handelen din. Lenke til kommentar
toretors Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Ville gått for større lagringskapasitet framfor raptoren. Regner med du kjøper minne på komplett eller no da Apple tar en god del ekstra. Kan jo også være lurt å bare gå for en 1gb-modul når man først er i gang. Skal ligge noen presentasjonsfilmer av osx på www.apple.com, tab-en helt til høyre. Maskinen vil også dekke dine behov når det kommer til musikk og slikt. OSX kommer allerede med endel program får å gjøre noe av det du er ute etter. Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Skaff iMacen rett fra Apple Store du. Sett at den ryker om noen år av en eller annen grunn så har du iallefall forbrukerkjøpsloven på din side, ikke bare garanti. Lenke til kommentar
fixxer Skrevet 21. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2005 Hei hei. Takk for alle svar. Jeg hadde ikke styrke til å vente. Så jeg bestilte en mac mini i går. Skal bruke den mot Tv'n. Også kan jeg bli kjent med Tiger mens jeg venter på iMac'en! Lenke til kommentar
steveak Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Så du kjøpte en mac mini mens du venter?? :!: Hahaha, jaja. Velkommen som mac-eier. Lenke til kommentar
JanPhilip Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 count me inn, bestilt den nye g5 imacen et par timer etter at den kom på shopen 13.oktober eller noe. Så i går ble den shippa =) noen som vet hvorfra og ca hvor lang tid det tar ? aldrig mer windows, er så utroolig lei nå ! Lenke til kommentar
Fjelldal83 Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 Tror det skal ta ca 10-14 dager. Bestilte min Powerbook på fredag og nå er den allerede kommet til Helsingborg i Sverige Har den forhåpentligvis i Bergen i løpet avuka Lenke til kommentar
JonV Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 (endret) Om den koster det samme i sverige 19.500,- Svenske tilsvarer 16 054,35 NOK Svenske krona er LAV omdagen... Så kursen kan da bli avgjørende. 100NOK = 122,65SEK Endret 25. oktober 2005 av JonV Lenke til kommentar
fixxer Skrevet 25. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2005 Riktig La inn bestilling på iMac G5 20" og ipod nano i går. Bestilte med 512 MB RAM, kjøper 1 GB fra komplett eller noe. Apple var usannsynlige dyre på RAM. Mini'en er i Tjekkia etter det jeg ser på bestillingen.... Lenke til kommentar
JanPhilip Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 Riktig La inn bestilling på iMac G5 20" og ipod nano i går. Bestilte med 512 MB RAM, kjøper 1 GB fra komplett eller noe. Apple var usannsynlige dyre på RAM. Mini'en er i Tjekkia etter det jeg ser på bestillingen.... 5056812[/snapback] det får en si altså, jeg bestilte min med en gang den kom ut, men jeg har 17'' med 1024 ram though, og den ble hentet atv frakt selskapet i ShangHai (!) i dag kl 14.00, søren meg lang tid på pinebenken Lenke til kommentar
fixxer Skrevet 31. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2005 De som venter venter ikke forgjeves, vi får bare håpe at de har rett. Jeg får heldighvis minien i morgen så da har jeg noe å leke med inntil imacen kommer i hus. Lenke til kommentar
JanPhilip Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 iMacen min kommer på onsdag eller torsdag Lenke til kommentar
Mr500 Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 TV-ut på 20" iMac evt Front Row på mini mac. Jeg ser det tydlig for meg. En 20" ved siden av tv´n, mn jeg skulle ha koblet både tv og prosjektor til på samme tid, og enkelt kunne svitsje mellom disse, er det da bare å bruke Skjerm modus øverst til høyre? Et alternativ, til halve prisen, ville vært en fullspekket mini, med Front Row, er det mulig? Og når jeg har en G4 PB fra før, er det noen lure triks for nettverking og synking av disse to. Da spessielt med tanke på f.eks iTunes (DRM) osv? Kan jeg bruke AP expressen til dette? Lenke til kommentar
toretors Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 Maskinene har bare en video-ut, så du må isåfall kjøpe en splitter som deler signalet. Alt er også VGA-basert så du får ikke det beste bildet. Du kan jo dele musikkbiblioteket over nettverket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå