Gå til innhold

GeForce 6x00 og 7800 serien klarer ikke PS 3.0


[-GoMp-]

Anbefalte innlegg

I går linket jeg til en rykeflom, angående noen 'slides' som kommer fra en eller annen fanboy. Her ble det blant annet hevdet at Nvidia's 6x00 serie og 7800 serie ikke er så kompatible med SM 3.0 som man skulle tro. (link til tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=485621&hl=)

 

Sikkert ikke mye hold i dette, var min reaksjon. Men The Inquirer har nå visstnok kjørt denne testen, med nye og gamle drivere på et 6800 Ulta og et 7800 GTX, og de består aldri den aktuelle Shader Model 3.0 testen - ei heller SM 1.2 og 1.3. Derimot passerer de ("ATi's") SM 1.4 test..

(link: http://www.theinquirer.net/?article=27084)

 

De holder nå på å teste et Radeon X1800XL for å se hva resultatene blir der.

 

Vet ikke hvor mye hold det er i dette? Evt, hvilken betydning har det for oss som sluttbrukere? Den testen som ikke bestås, har den en reell betydning/funksjon som er tatt i bruk i spill?

 

Noen som kan forklare mer om dette test-programmet?

 

Gomp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Propaganda fra ATi fanatikere....

 

Hvis vi skal se strict på det så støtter ikke de nye R520 kortene til ATi Shader model 3.0 fult ut de heller... :nei:

 

http://www.techreport.com/onearticle.x/8872

Radeon X1000 series lacks vertex texture fetch

 

This question came up in the late stages of writing my Radeon X1000 series review, and I just got confirmation from ATI yesterday. Turns out that the vertex shaders in the Radeon X1000 series GPUs don't support a notable Shader Model 3.0 feature: vertex texture fetch. As it sounds, this capability allows the vertex shaders to read from texture memory, which is important because texture memory is sometimes treated as general storage in programmable GPUs. Vertex texture fetch is useful for techniques like displacement mapping, where the vertex and pixel shaders need to share data with one another.

 

Edit: Denne informasjonen over her er offisielt bekreftet fra ATi også...

 

ATi: "Shader model 3.0 done right..." :p

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

6x00 og 7800 består den DCT testen med nyere drivere.

Når det gjelder vertex texturing så er dette for tregt og begrenset idag til å ha noe reel nytteverdi, hvis dem da ikke hatt satt masse resurser til dette på bekostning av andre funksjoner og generell ytelse. Som et design valg vil jeg si at det er "done right". Jeg er mer interesert i at resursene blir til fornuftige ting enn "checkbox" funksjoner. Vertex texturing kan dessuten bli emulert via "render to vertex buffer" (R2VB) som skal være en raskere metode idag. X1k serien er uansett VS3.0 compliant.

Lenke til kommentar

Vertex Texturing er vel heller ikke et krav om i VS3.0?

 

Dessuten, så stemmer det meget godt med MistaPi sier, R2VB er raskere men må kodes spesielt for.

 

Dessuten så er jeg egentlig litt enig med HDR, den demoen for ATi, Debevec's Real Time Lightning demo, men lurer litt på om dette er mye Bloom?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...