Stratos Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Jeg har bruk for en maskin som skal knuse tall. Skikkelig knuse mener jeg da. Programmet som skal brukes kjører nå på en P4 1.6 GHz, og på den tar det ukevis med en liten beregning. (Den har stått med en liten beregning i snart 14dgr.... :sad: ) Produsenten av programmet sier det går mye bedre på en ALPHA cpu. Hvor mye koster en maskin med alpha cpu? f.eks Compaq Alphastation. Det er vel ingen andre som vet om andre produsenter som selger alpha maskiner her i norge? :sad: Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Alpha prosessorer er vel ikke så mye raskere lenger enn x86. Fordelen med Alpha er at du kan ha MANGE prosessorer som jobber sammen. Opptil flere tusen. Tar det flere uker på en P4 trenger du enorme saker. Her snakker vi 6 eller 7 sifret beløp. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Hadde kanskje vært en ide med en dual maskin da. En P4 1.6 GHz er jo ikke akkurat en racer på floating point beregninger. En dual P3 hadde faktisk vært raskere. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Kan være at Alpha'ene inneholder instrukser som programmet er skreddersydd til. Du bør nok se på maskiner med 2-4 CPU'er i første omgang... Kan være at noen her er innen økonomisk rekkevidde om du ikke er rik da... Hva slags bereginger gjør du egentlig? Omfanget av en atomkrig? Ble litt nysgjerrig nå... Lenke til kommentar
alibaba Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 P4 er elendig på floating point med programmer uten SSE2 støtte, du burde ha valgt AMD. De har en bedre FPU som ikke er avhengig av SSE2 støtte. Lenke til kommentar
alibaba Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 P4 er elendig på floating point med programmer uten SSE2 støtte, du burde ha valgt AMD. De har en bedre FPU som ikke er avhengig av SSE2 støtte. Lenke til kommentar
Stratos Skrevet 22. august 2002 Forfatter Del Skrevet 22. august 2002 Hmm.... Hadde håpen man fikk en Alpha arbeidsstasjon som kansje ikke var SÅ rask til under 100 000 jeg da.. :sad: 2 prosessorer holder vel? Applikasjonen er nemlig optimalisert for Alpha (en annen versjon da, men det er samme lisensen...) (lisensen koster 150000/stk.) Trenger ikke en maskin som beregner i "realtime", bare den bør yte en del mer en P4'n. Hva slags beregninger er ikke så viktig. Men de er tunge, kjedelige, og tar lang tid. [ Denne Melding var redigert av: Stratos på 2002-08-22 13:32 ] Lenke til kommentar
Zamoht Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 hva skal du bruke maskinen til? eller hva er det du skal regne ut? [ Denne Melding var redigert av: Zamoht på 2002-08-22 13:48 ] Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Du vil helt sikker finne en brukbar maskin blant disse: http://www.top500.org/ :smile: Lenke til kommentar
albe Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Helt korrekt. Alpha'en er en skikkelig tallknuser. Den er særlig populær med oracle-databaser, fordi her betaler man lisens pr prosessor. Og Alpha klarer seg med færre prosessorer enn konkurentene med tilsvarende ytelse. Jeg vet ikke hvor mye Alpha har utviklet seg de siste årene. Jeg tror utviklingen omtrent stoppet opp når Compac overtok Digital, og det vil antagerligvis si at Athlog og Pentium nesten har tatt den igjen ???? Husk at hvis du skal kjøre windows på en slik maskin, så støtter NT4.0 dette, men ikke noe nyere. Ellers må den kjøre Unix eller Linux. Men det blir fort svinedyrt (både hardware og evt. Unix). Hvis programmet ditt er skrevet for å støtte dual CPU, tror jeg at jeg hadde prøvd dual Athlon. Det burde være 3 ganger raskere enn single P4). Hvilket program ER det egentlig du kjører? Albe Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 dual athlon system hadde nok vore 2-3 ganger raskere enn den p4'en ja Lenke til kommentar
exis Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 brute force cracking :wink: Lenke til kommentar
Stratos Skrevet 22. august 2002 Forfatter Del Skrevet 22. august 2002 Går ikke med planer om å bygge selv. noen som vet om noen som selger ferdig-bygd Dual AMD? Var mest keen på NT4, og alpha, side programmet i følge levrandren visstnok skal gå aller best på det. :smile: Har tatt kontakt med Compaq, men har ikke fått svar enda.. 2 Alpha prosessorer holder sikkert til vårt bruk. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Hva slags programmer snakker vi om her? Jeg har levert noen spesialmaskiner til - uhm - spesielle løsninger. Noe radarsystemberegninger osv... Ønsker du å ikke si noe om det her du kontakte meg i pm :smile: Lenke til kommentar
Stratos Skrevet 22. august 2002 Forfatter Del Skrevet 22. august 2002 Dan Hansen: Se PM :smile: Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Lest og svart :smile: Lenke til kommentar
Cyrus Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Stratos, du har vell kansje fått svar fra Dan Hansen. Men i tilfelle ikke, så sender jeg en link til et firma som selger dual-amd systemer. http://www.quad.no/ Håper det hjalp litt Lenke til kommentar
alibaba Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 hmmm, tror det er flere enn meg som er nysgjerrige på hva denne tallknusern skal brukes til.. Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 skal du ha rask PC, se på dem som kjøpte CRAY supercomputers Silicon graphics (www.sgi.com) disse gutta lager PC'er og skjermkort selv (de hadde 128 Mb skjermkort da 16 Mb enda var max en fikk på vanlige pc'er) de har mest PC'er lagd for graphisc utnyttelse, men jeg tror de osso kan mekke deg en grei tallknuser (har sett endel SGI O2 maskiner tilsalgs på qxl.no for en stund siden) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Det går an å kjøpe tid på tungregnemaskinen til NTNU. Hvis programmet ditt kan brukes på den så er nok det det raskeste og billigste. Sjekk: http://www.ime.ntnu.no/Tungregning/ og: http://hpc.ntnu.no/ Til tallknusing så vil jeg anbefale "embla.ntnu.no" som er en SGI Origin 3800 med følgende spesifikasjoner sakset fra hjemmesida: Processors: 512 MIPS R14000 processors Main Memory: 512 GBytes total Disk: 5 TBytes (net available to users) shared between embla and gridur Architecture: Shared Memory Peak Performance: 1200 Mflops per processor / 614.4 Gflops total Operating System: Trusted IRIX Main Purpose: Compute Server Software-oversikt på de største tallknuserene på de norske universitetene finner du her: http://www.notur.org/metacenter/sw-overview.html PS. Vært så snill å fortelle hva slags beregninger det er.. brute force hva for noe? hva heter den programvaren til 150.000? Fortell i det minste om det er forskning, utvikling, etterettning eller hva det er.. Du trenger ikke røpe noe hemmelige greier, bare tilfredstille nyskjerrigheten vår litt.. [ Denne Melding var redigert av: Simen1 på 2002-08-22 20:45 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå