bratti Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Hei, jeg har i dag en eldre Traxdata SCSI brenner og ønsker nå å kjøpe en ny, bedre og raskere brenner. I den forbindelse har jeg flere spm jeg håper noen av dere der ute kan hjelpe meg med. 1) Er det i dag fortsatt forskjell på SCSI og IDE brennere med tanke på brennerhastighet og stabilitet osv, eller kan jeg like godt kjøpe en IDE brenner ? 2) SCSI kortet mitt er like gammelt som brenneren (fra 1998/99) har dette noe å si for hvilken brenner jeg bør velge hvis jeg går for en av typen SCSI ? Vil det gamle kortet kunne påvirke ytelsen til en ny SCSI brenner negativt ? 3) Jeg kjøpte i fjor en Plextor SCSI leser av nyere merke, bør dette påvirke mitt valg av brenner ? 4) jeg finner ikke en eneste SCSI brenner hos Komplett, betyr dette at SCSI nå er på vei ut av markedet ? Håper noen kan gi meg lettfattelige og gode råd, på forhånd takk. Bratti Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Hvordan er resten av PC'en din? Spørsmålet er om en IDE-brenner kan klare å brenne mens du holder på med andre ting slik SCSI-brennere ofte klarer veldig fint. Desverre har det ikke kommet noen nye høyhastighetsbrennere i SCSI... Ang. SCSI-kort spørs det litt hvordan kort du har. Mener grensesnittet som er typisk for SCSI-brennere/CD-ROM'er støtter maks 20MB/s Lenke til kommentar
bratti Skrevet 22. august 2002 Forfatter Del Skrevet 22. august 2002 Hei og takk for svar. Dell pc`n min har en Celeron 766MHz prosessor, 256MB RAM, 80GB disk. Når det gjelder SCSI kortet står det på manualen "Advansys PCI fast and Ultra SCSI Bus master" selv om dette ikke sier meg noe. [ Denne Melding var redigert av: bratti på 2002-08-22 12:39 ] Lenke til kommentar
RaZoR_ Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Hei! SCSI er litt på vei ut ja, men det er bare fordi ide-brennere er billig. Har selv to stk 12x plextor scsi brennere, og de kan anbefales på det sterkeste! De fåes på multicom.no tror jeg. Eller så kan du se på datorbutiken.no eller noen av de andre! Magnus Lenke til kommentar
bratti Skrevet 22. august 2002 Forfatter Del Skrevet 22. august 2002 Jeg gikk på Multicom sine sider og fant den SCSI brenneren du nevnte men prisen (kr 2.400) er jo dobbelt så dyrt som den siste Plextor IDE brenneren, er det rett og slett verdt det ? Lenke til kommentar
sof Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 har selv scsi brenner 16x, treg scsi disk(5400rpm, kun til brenne formål) og scsi leser, jeg må si det er veldig behagelig å kunne kjøre full fart på brenning mens man f.eks. spiller eller bruker maskinen til andre ressurskrevende operasjoner... Det koster litt mer, men etter min oppfatning er det verdt det. Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Helt klart nei. Det er ikke verdt det. Etter at burn-proof kom på markedet er det ikke lenger behov for SCSI brennere. Har du plass i maskinen til en IDE-brenner så kjøp det. [ Denne Melding var redigert av: Signatur på 2002-08-22 12:50 ] Lenke til kommentar
Lynx Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Jeg ville rådet deg til å gå for IDE brenner... Når det gjelder det med å kunne spille samtidig som man brenner så er det ganske uaktuellt da... Med de raskeste brennerne nå så er du jo nesten ferdig med å brenne innen spillet er lastet inn og klart... Og greier du ikke å vente med å spille de 3 min. det tar å brenne ei plate så har du et alvorlig problem (av den typen man fikser med kraftig medisinering) Lenke til kommentar
bratti Skrevet 22. august 2002 Forfatter Del Skrevet 22. august 2002 Takk for alle svar. Hvis jeg velger å gå for en IDE brenner, er det et merke eller en modell som skiller seg ut som mye bedre, raskere og mer stabil enn andre ? Har Plextor SCSI leser og er meget fornøyd med den, er Plextor blant de bedre også på IDE brennere ? Bratti Lenke til kommentar
Zamoht Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Quote: Den 2002-08-22 14:59, bratti skrev:Takk for alle svar.Hvis jeg velger å gå for en IDE brenner, er det et merke eller en modell som skiller seg ut som mye bedre, raskere og mer stabil enn andre ? Har Plextor SCSI leser og er meget fornøyd med den, er Plextor blant de bedre også på IDE brennere ?Bratti ja Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Spørs på behovet ditt. Jeg valgte min Lite-On fordi den er best på lese/skrive en del formater og får med seg "subdata" som andre lesere/skrivere ikke får med seg. Gikk ut i fra info på CloneCD sine sider (www.elby.de) samt tester på bl.a. http://www.cdfreaks.com. Ellers er Plextor sine veldig bra og har 8MB buffer, noe som kanskje er bedre for maskinen din (no offense...). Lite-On har bare 2MB og koster en god del mindre. Søk litt rundt på forumet, temaet "hvilken brenner" har vært opp mange ganger før Lenke til kommentar
Goldelf Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Quote: Den 2002-08-22 12:37, RaZoR_ skrev:Hei!SCSI er litt på vei ut ja, men det er bare fordi ide-brennere er billig. Det dære tror eg er det teiteste eg har hørt denne måneden. SCSI er så aldeles ikke på vei ut. SCSI er rettet mot bedriftsmarkede. Og eg kan si det slikt at, eg vill heller ha en 12x Plextor SCSI en 40x Plextor IDE. Lenke til kommentar
datanerd Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 HEi, jeg har en helt ny Plextor SCSI 12/10/32x, i orig. pakke. Skal selges mye billigere enn 2400,- Er du interessert ta kontakt med meg på [email protected]. Jeg kan gå ned til 1800,- Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Gadd ikke lese alle postene her men: IKKE kjøp SCSI, det er: dyrt, på vei ut, har enorme ekle flatkabler, lavere brennehastighet enn IDE, forlenger oppstarten av PC'n, bare et problem neste gang du skal oppgradere senere. Det beste du kan gjøre er å kjøpe en LiteOn til brøkdelen av prisen. Den er kjapp, stabil, og alt som SCSI-brennere ikke er. Plextor er nesten like god kvalitet, men desverre veldig overpriset. LiteOn 40x12x48x klokkes lett opp til 48x og er stabil, god, har beskyttlese mot feilbrenninger og koster faktisk under 500kr. Knallkjøp! Lenke til kommentar
bratti Skrevet 22. august 2002 Forfatter Del Skrevet 22. august 2002 "HEi, jeg har en helt ny Plextor SCSI 12/10/32x, i orig. pakke. Skal selges mye billigere enn 2400,- Er du interessert ta kontakt med meg på [email protected]. Jeg kan gå ned til 1800,-" Jeg tar kontakt hvis jeg går for en SCSI brenner, takk for tilbudet. [ Denne Melding var redigert av: bratti på 2002-08-22 15:44 ] Lenke til kommentar
RaZoR_ Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Quote: Den 2002-08-22 15:38, Simen1 skrev:Gadd ikke lese alle postene her men:IKKE kjøp SCSI, det er: dyrt, på vei ut, har enorme ekle flatkabler, lavere brennehastighet enn IDE, forlenger oppstarten av PC'n, bare et problem neste gang du skal oppgradere senere.Det beste du kan gjøre er å kjøpe en LiteOn til brøkdelen av prisen. Den er kjapp, stabil, og alt som SCSI-brennere ikke er. Plextor er nesten like god kvalitet, men desverre veldig overpriset. LiteOn 40x12x48x klokkes lett opp til 48x og er stabil, god, har beskyttlese mot feilbrenninger og koster faktisk under 500kr. Knallkjøp! For det første, så forlenger ikke en brenner oppstarten når han allerede har en scsi cdrom. For det andre er ikke nødvendigvis kablene breie og ekkle, de kan nemlig gjøres noe med;) Scsi er litt på vei ut ja, men det er bare for privat markedet. Større ting som servere osv holder hardt på scsi enda:) ¨ Er ett pci kort ett problem når man oppgraderer? jeg opplevde ingen problemer med det! så det er en ekstremt dårlig grunn, ilikehet med mange andre her. Og å påstå at scsi brennere ikke er stabile er som å påstå at flertallet av bilene på norges veier ikke har fire hjul, så det er greit. IDE har to små fordeler; pris og høyere brenne hastighet. Jeg for min del klarer å vente de 3 minuttene og 17 sekundene) som er forskjell på en plextor scsi 12x og en liteon 40x ide! (ja, vi har målt i samme maskin!) og jeg liker å ikke måtte legge bort ting mens jeg brenner. med ide + arbeid i bakgrunn, må man fort ty til burnproof, noe som forlenger brenninga en del. Klokke opp cdbrenneren? er det noe som er spesielt der du kommer fra simen1? Magnus Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 > Den 2002-08-22 15:59, RaZoR_ skrev: > > For det første, så forlenger ikke en brenner > oppstarten når han allerede har en scsi cdrom. Det er riktig. Men har man ikke SCSI-kort fra før så vil det forlenge oppstarten. mao. er det ønskelig å unngå SCSI-enheter av denn grunnen. > For det andre er ikke nødvendigvis kablene breie > og ekkle, de kan nemlig gjøres noe med;) Kutte de opp og lage smale kabler av de er jo en mulighet ja, evt kjøpe ferdig-strimlede kabler, men det forringer jo signalet og kan føre til pakketap og dermed ytelsetap fordi pakkene må sendes på nytt. Men bare det du sier at "det kan gjøres noe med det" sier jo i seg selv at det er et problem. > Scsi er litt på vei ut ja, men det er bare for > privat markedet. Større ting som servere osv > holder hardt på scsi enda:) Riktig igjen, men skal denne brenneren stå i en server da? (vel, jeg kan angre nå at jeg ikke leste alle postene i mellom.) > Er ett pci kort ett problem når man oppgraderer? > jeg opplevde ingen problemer med det! så det er en > ekstremt dårlig grunn, ilikehet med mange andre > her. Slipper man det så blir det bedre plass i kabinettet evt. plass til noe annet der. Og så er det jo som nevnt tidligere ønskelig å ikke ha scsi-kort pga forlenget oppstart-tid. > Og å påstå at scsi brennere ikke er stabile er som > å påstå at flertallet av bilene på norges veier > ikke har fire hjul, så det er greit. Vel, så bak mål er det jo ikke da. SCSI-brennere er noe man finner lite av i markedet i dag. Det er altså et lav-volum produkt. De lages med komponenter som ble lansert i IDE-brennere for en god tid tilbake. Det betyr at de har forrige generasjons laser og hardware. Hardwaren utvikles stadig, og selv om det er ganske stabilt så ligger SCSI-brennere stadig et utviklings-hakk bak IDE-brennere. > IDE har to små fordeler; pris og høyere brenne > hastighet. ca 500kr versus 1500+ kr synes jeg er en ganske stor fordel for IDE. 48x IDE-brenning synes jeg også er en stor fordel fremfor 12 SCSI-brenning. > Jeg for min del klarer å vente de 3 minuttene og > 17 sekundene) som er forskjell på en plextor scsi > 12x og en liteon 40x ide! (ja, vi har målt i samme > maskin!) og jeg liker å ikke måtte legge bort ting > mens jeg brenner. med ide + arbeid i bakgrunn, må > man fort ty til burnproof, noe som forlenger > brenninga en del. Du mener at du foretrekker å betale ca 1000kr mer for en brenner som bruker over 3 min lengre tid på hver plate? Du skal arbeide svært mye eller ha svært trege komponenter dersom du skal merke at det tar lengre tid med en 40x IDE enn en 12x SCSI-brenner når du gjør noe i bakgrunnen. Selv har jeg ikke kunnet merke noen forskjell i tidsforbruk på aktiv bruk av PC'n under brenning enn uten noen bakgrunns-bruk. > Klokke opp cdbrenneren? er det noe som er spesielt > der du kommer fra simen1? Det er ikke noe spesiellt. Liteon 32x, 40x og 48x har samme hardware, men kun forskjelig firmware. Begrensningen i firmwaren gjør at de kan selge brennere i flere pris-segmenter enn om de hadde bare samme firmware. Derfor er det mulig å oppgradere firmwaren slik at en 40x blir 48x. Det er ganske mange her på forumet som har gjort det med godt resultat. Du finner alt du trenger å vite for å gjøre det om du søker litt her i forumet. Det finnes også en guide til det på http://www.cdfreaks.com Samme plassen finner du også en test av brenneren. På http://www.gotapex.com finner du ut en test på LiteOn 40x vs. Plextor 40x. Jeg kan jo røpe at LiteOn vant pga. mer stabil lesing på dårlige plater og støtte for noen flere spesielle formater enn Plextor. Plextor fikk forresten + for en mer solid skuffe. (Ikke det at jeg sliter ut eller ødelegger CD-skuffer særlig ofte da :wink: ) Håper du finner ut av det du også og overklokker din LiteOn :smile: IDE har mange fine muligheter og egenskaper. I tillegg er det jo godt for lommeboka :smile: [ Denne Melding var redigert av: Simen1 på 2002-08-22 17:05 ] Lenke til kommentar
pegg Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Quote: Klokke opp cdbrenneren? er det noe som er spesielt der du kommer fra simen1? lite on 40X brenneren kan faktisk klokkes til 48X. jeg har nylig kjøpt en liteon 40X@48X selv helt ok brenner det, var ialfall deilig å hive ut 4X brennern min! :smile: du kan foresten lese om hvordan liteon 40X kan overklokkes her Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Jeg ser ikke poenget med å bruke penger på SCSI brenner. Men hvis du insisterer er vel det lureste å kjøpe en Yamaha og en SCSI/IDE adapter. Er ikke helt sikker på om denne kan brukes på den nye CDW-F1, men den går i hvertfall på CRW-3200. Selges bl.a. på Itbutikken. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Må nok si meg enig med "bermen" her. Kjøpte nettop en ny LiteOn 40X IDE selv til 480,- kr. på http://www.itbutikken.dk I kassa mi fra før står en Plextor 12X SCSI.... -KJ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå