staljin Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 Hei, Har en Audi A4 1.9tdi 100HK 2003 model, og VW Vento 1.9TDK 1995. Det jeg reagerer på er at AQudien bruker dobbelt så langt kjørelengde før motoren blir varm. For Vento tar det ca. 4-5 km, mens A4 bruker mellom 8 og 10km. Syns det er mye, jeg. Ringte AudiSenter i Bergen og de sa at det er ikke uvanlig at det tar so langt tid før motoren blir varm. Er det noen her som har lignende bil som kunne sameligne det med min A4? Har 1 år garanti igjen, er litt redd for at de på Audi kan utsette dette problemet og "servere" den ved neste service (2007) slik at jeg ender med å betale for en reparasjon som skulle egentlig dekkes av garantien. Alt er mulig i dag. Hilsen Staljin Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 Hvorfor er det ikke bare å dra til audi verkstedet og spørr om problemet. Hvis de sier at det er no galt eller no sånt kan du jo stå på ditt at du vil ha det på garrantien! Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 Har oppvarmingstiden endret seg siden bilen var ny? Om den har endret seg vesentlig ville jeg kontaktet verkstedet og fortalt det. Du KAN ha en lekk termostat, slik at det sirkuleres kjølevæske før det er nødvendig. MEN, en 1,9TDI bruker lite drivstoff og er veldig effektiv. Den utvikler relativt lite overskuddsvarme, så det er helt naturlig at den bruker lengre tid på å bli varm enn en motor av eldre årgang. Lenke til kommentar
sofarot Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 Virker som om termostaten lar det stå åpent hele tida, slik at kjølevannet sirkulerer fra og med start av motoren. Det skal den jo ikke... Lenke til kommentar
Apoc_ Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 Nå er jo nye biler veldig bensingjerrige. De bruker stort sett alt drivstoff til fremdrift, alså det blir mindre til varmeutvikling. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 Dieselmotorer er jo kjent for å bruke lang tid på å bli varme... Kjipt på vinteren, men deilig å kunne tenke på at du ikke bruker 10 kroner per forbikjøring Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 Motorvarmer er en veldig lur ide på dieselbiler og en coupevarmer hvist det er at det er kaldt inne i bilen Lenke til kommentar
staljin Skrevet 21. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2005 Hei, Vet ikke hvordan bilen var da den var ny, siden jeg kjøpte den brukt. Motor/kupe varme vurderer jeg seriøst, men bor i boretslag, bilen står ute, ikke tilgang til strøm, og jeg føler at 15000 er for mye for Webasto. Har ringt til Audi, og de sier at de ikke er uvanlig at bilen bruker så langt tid for å varme seg opp, mens i instruksjonsboken står det ca 4km, så vem skal man tro. Selfølgelig er jeg klar over det at utetemperatur har litt å si, og parkerinsforholdene og (garasjebil, varmes fortere opp), men uanset klarer jeg ikke å få disse 8-10km ti å stemme. La oss si 8-10km om vinteren, da må det være 4-6 om sommeren, og i gjennomsnittet blir det 6km. Mer enn det står i instruksjonsboken. Skal ringe til Audi verksted et annet sted i landet bare for å se hva de sier. Hilsen Staljin Lenke til kommentar
Patience Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Spørsmålet er vel snarere ikke hva som ikke er uvanlig, men heller hva det skal være ikke sant? Kan du ikke bare skifte termostaten. Er jo like lett som å fylle luft i hjulene. Har vært borti samme problem selv. Da var det termostaten som var synderen.. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Det sier seg selv at når du har en motor med opptil 75% effektivitet så blir det lite varme av dette, spessielt nye diesel biler trenger lang tid på å bli varm, TDK motoren i din Vento genererer en god del mer varme en det en moderne TDI motor gjør, så å sammeligne de to blir ikke helt riktig Lenke til kommentar
staljin Skrevet 21. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2005 Hei, Nå har jeg ringt til en annen Audi forhandler og der fikk jeg samme svaret. Det er ikke uvanlig at det tar så lang tid. Jeg har fortsatt garanti på bilen, og har ikke lyst å begynne å tukle med den, ikke ennå i hvertfall. Skal se om ikke noen i Bergen selger en brukt bil med samme motor og spørre om ikke jeg kunne prøvekjøre den. Hilsen Staljin Lenke til kommentar
mariuski Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 dette er en helt vanlig "feil" på VAG's drivstoffgjerrige TDI'er. i den senere tid blir de levert med automatisk dieselvarmer som surrer og går når utetemp er under 4 grader. kjøp og installer en slik!...................eller bytt bil! Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 22. oktober 2005 Del Skrevet 22. oktober 2005 Jau, merker dette selv på min fars Skoda Octavia 1.9 TDI.. Bruker litt tid på å bli varm. Og, jeg sto på tomgang å venta på et tog en gang, når det var -15.. Mens jeg står der, med klima-anlegget på for å holde varmen, ser jeg temp-målern bare synker og synker.. Til slutt kom det bare kald luft fra klima-anlegget.. det vakke noe særlig Jævla effektive motor... hehe. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 22. oktober 2005 Del Skrevet 22. oktober 2005 Dette er dieselens dilemma. Motorene kan være effektive og bruke lite drivstoff. Fint og flott det, men her i landet ar vi to vintre, en grønn og en hvit. Den grønne er verst, for da fyrer vi ikke i ovnen... Skal man på en kald vinterdag få skikkelig varme av en effektiv diesel, kreves det tilleggsvarmer. Motorens forbruk + tilleggsvarmerens forbruk er sørgelig nok ofte på høyde med drivstofforbruket på en tørstere men varmere motor. Litt sånn til egen tanke og refleksjon... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå