Gå til innhold

Mine inntrykk av Xbox 360


mohamedina

Anbefalte innlegg

For det første, bare så vi har det ute av verden: Xbox 360 har verken tre eller fire prosessorer. Glem det. Det den har, er tre parallelle prosessorkjerner, som er noe ganske annet. Glem også den kanskje umiddelbare oppfatningen om at dette gjør maskinen tre ganger raskere. Parallellprossessering er noe som generelt ligger et stykke fram i tid for de aller fleste spillutviklere, da dagens motorer (og gårsdagens) lenge har vært basert på enkjernearkitekturer. Flere prossessorer betyr mere søl, og mer tid vil gå før vi virkelig ser folk utnytte dette til fulle.

 

For det andre, så er det bare tre spill Microsoft har vist fram hittil, så vidt meg bekjent, og ingen av dem virket å være ferdigstilt kode. Med andre ord kan det fortsatt skje ting med både bilderate og generell følelse fram mot lansering.

 

For det tredje, så må man regne med å bli skuffet, om man først har latt forventningene gå helt gjennom taket. Av det jeg har sett, er rett nok Xbox 360 en fabelaktig maskin, med en rimelig perfekt kontroller og med masser av hestekrefter under panseret, men derfra -- og til å anta at samtlige titler i lanseringsrekken skal være rene åpenbaringer -- det er litt langt. Sannsynligvis kommer det et par spill til lansering som er verd pengene deres, men det kommer ikke til å gjøres noen kvantesprang innen spillteknikk bare fordi Microsoft har malt boksen sin hvit og gjort den kraftigere. Husk at menneskene bak spillene er de samme.

 

Husk også på at grafisk oppløselighet og teknisk ekstravaganse dessverre ikke er noen oppskrift på god grafikk. Kunstnerisk retning og helhetlighet er alfa og omega, noe som gjør at den visuelle opplevelsen fra dagens bedre titler fortsatt langt overstiger mer middelmådige forsøk på Xbox 360. Det skal lite til for å overgå både Kameo og DoA4 rent estetisk, for å si det sånn -- i hvert fall hvis jeg skal dømme ut fra utgavene jeg så av spillene i forrige uke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg føler at veldig mange absolutt skal sammenligne XBox360 med pc-er spillmessig.

Dette blir helt feil. NextGenKonsollene må sammenlignes med dagens generasjon, altså XBox og PS2.

Klart en pc lett kan overgå XBox360 i grafikk og ytelse, men det koster penger der etter.

Var derfor jeg sluttet å spille på pc. Orket ikke oppgraderingsjaget om bedre skjermkort, raskere og mer minne, ny cpu osv.

Det var så greit med konsollene. Spillet funker, og det yter like bra på min konsoll som alle andres konsoller.

 

Vær så snill og slutte med grafikksammenligninger mellom pc og XBox360.

Klart pc-en vinner uansett, men til hvilken pris, og hvilket komfortnivå.

Er enig som mange skriver her.

Jeg finner det artigere å sitte i en sofa med bildet på tv og skikkelig surroundanlegg og kun forholde meg til kontrolleren.

 

Klart en pc dunker konsollene rett ut, det er tross alt litt forskjellige markeder vi snakker om her.

Klart Flight Simulator er artigere på pc-en med en flightstick og god grafikk. Men jeg ser ikke for meg hvordan BurnOut skal bli artigere på en pc med 21" og kontorstol enn jeg har det i sofaen med mye større skjerm, og XBoxkontrolleren.

Lenke til kommentar
jeg var inne å prøve xbox360 på mandags kveld..

var norges første offensiele til å få prøve den=)

kom litt før de andre som skulle komme så fikk prøve den før alle:)

 

men jeg er skuffet over grafikken jeg iforhold til jeg hadde forventet...

men for alldel var sykt feet og gøy.. men kan jo få like bra grafikk på pcèn som på xboxèn akkurat det samme skjermkortet i den (GF-7800GTX og en prossord på 3.0 eller 3.2) akkurat somme som jeg har.. så holder meg til data jeg.. men var sykt gøy.. men liker ikke kontrollene...menmen det er jo opp til hver enkelt...

 

Men var skuffet i bunn og grunn over grafikken men ellers så var det topp=)

men skal du ha noe gøy får en billig penge så for alldel løp og kjøp..

du betaler kansje 2-3 tusen for konsollen ikke vet jeg hvor mye den koster når den kommer ut men ligger vel på noe rundt det.. og bare skjermkortet som er i den hvis du skal kjøpe det i butikken betaler du hvertfall 3000-3500 hvis du er heldig.. jeg betale 5000 for mitt.. så skal du ha noe billig og ha litt morro så løp og kjøp..

 

 

Dere som er spille intresserte har noe å glede dere til  :thumbup:

en perfekt  pakke til jul...

 

PS!

Har bilder og film... men har ikke fått lagt de inn på dataen ennå

men hvis noen er intressert kan jeg godt legge det ut etterhvert :)

5033659[/snapback]

 

jeg var inne å prøve xbox360 på mandags kveld..

var norges første offensiele til å få prøve den=)

kom litt før de andre som skulle komme så fikk prøve den før alle:)

 

men jeg er skuffet over grafikken jeg iforhold til jeg hadde forventet...

men for alldel var sykt feet og gøy.. men kan jo få like bra grafikk på pcèn som på xboxèn akkurat det samme skjermkortet i den (GF-7800GTX og en prossord på 3.0 eller 3.2) akkurat somme som jeg har.. så holder meg til data jeg.. men var sykt gøy.. men liker ikke kontrollene...menmen det er jo opp til hver enkelt...

 

Men var skuffet i bunn og grunn over grafikken men ellers så var det topp=)

men skal du ha noe gøy får en billig penge så for alldel løp og kjøp..

du betaler kansje 2-3 tusen for konsollen ikke vet jeg hvor mye den koster når den kommer ut men ligger vel på noe rundt det.. og bare skjermkortet som er i den hvis du skal kjøpe det i butikken betaler du hvertfall 3000-3500 hvis du er heldig.. jeg betale 5000 for mitt.. så skal du ha noe billig og ha litt morro så løp og kjøp..

 

 

Dere som er spille intresserte har noe å glede dere til  :thumbup:

en perfekt  pakke til jul...

 

PS!

Har bilder og film... men har ikke fått lagt de inn på dataen ennå

men hvis noen er intressert kan jeg godt legge det ut etterhvert :)

5033659[/snapback]

 

nVIDIA står bak Playstation 3 ikke Xbox360 .

ATi som står bak GPU`en Xbox360 bruker og er helt umulig å sammenligne dette med en PC. Husk med en konsoll så har du en 100% ren spillmaskin som slipper å tenke på 100 andre prosesser i samme slengen.

 

Og som en ovenfor nevner her , husk at Xboxen kjørte Doom 3 med sine lille speccs. Hva Xbox360 kan klare og PS3 klarer av ren grafikk kan kun gudene vet. Vi kan faktisk ikke se det for oss engang . Dette er første gang i historien at konsollene er så langt framom PC`ene.

 

Mest interresant for min del blir uten tvil PS3.

Lenke til kommentar
prossor på 3.2

 

Ta og gang det med 4 så snakker vi.

5035387[/snapback]

 

Så vidt jeg har fått med emg er det 3 prosessor kjerner som kjører på 3,2 ghz hver, ikke tre prosessorer. Men for all del, de yter nok meget bra. Dog tror jeg at man skal være litt forsiktig med hva man venter av grafikk på boksen. Joda, grafikken blir nok bra, men det er jo ganske opplagt at det har foregått mye hyping denne konsoll "krigen".

 

For min egen del greier jeg emg fint med PC-en min, og muligens kjøper jeg meg en søt liten Revolution og. Kommer dog garantert til å prøve xbox 360 hos venner, ingen tvil om det.

 

Er og en del her som utaler seg alt for skråsikkert anngående grafiske revolusjoner av dimensjoner, for å sette det på spissen. Jeg tror folk skal konsentrere seg mer om spillbarheten , online-mulighetene og slevsagt spillene. Ingen allverdens ting er så godt som å sette seg ned, og spille Zelda: Ocarina of Time. Den stemningen er det per dags dato ingen som har greid å slå, for min del hvertdall. Det sier jo litt om hvor lite grafikken teller for min del. Så lenge det er stemning over spillene er jeg fornøyd.

Endret av Orresnei
Lenke til kommentar
Jeg føler at veldig mange absolutt skal sammenligne XBox360 med pc-er spillmessig.

Dette blir helt feil. NextGenKonsollene må sammenlignes med dagens generasjon, altså XBox og PS2.

Klart en pc lett kan overgå XBox360 i grafikk og ytelse, men det koster penger der etter.

Var derfor jeg sluttet å spille på pc. Orket ikke oppgraderingsjaget om bedre skjermkort, raskere og mer minne, ny cpu osv.

Det var så greit med konsollene. Spillet funker, og det yter like bra på min konsoll som alle andres konsoller.

 

Vær så snill og slutte med grafikksammenligninger mellom pc og XBox360.

Klart pc-en vinner uansett, men til hvilken pris, og hvilket komfortnivå.

Er enig som mange skriver her.

Jeg finner det artigere å sitte i en sofa med bildet på tv og skikkelig surroundanlegg og kun forholde meg til kontrolleren.

 

Klart en pc dunker konsollene rett ut, det er tross alt litt forskjellige markeder vi snakker om her.

Klart Flight Simulator er artigere på pc-en med en flightstick og god grafikk. Men jeg ser ikke for meg hvordan BurnOut skal bli artigere på en pc med 21" og kontorstol enn jeg har det i sofaen med mye større skjerm, og XBoxkontrolleren.

5036174[/snapback]

 

Mye av det du sier er feil...

Ja, pc'en har mer teoretisk ytelse enn konsollen.

Men konsollen er laget for en og BARE en ting, spill (Var iallfall slik før. Nå er det jo all salgs mulig dall i dem. Men dette går ikke ut over spill-ytelsen). Dette gjør at vi den første tiden, som vi har gjort med alle konsoller, se bedre grafikk på konsollen.

Det er samme diskusjonen hver gang. "Ingen ting så billig kan produsere bedre grafikk enn min super über ninja gameZ0r pc som jeg kjøpte for alt for mye penger"

PS1 dasket PC, Nintendo 64 dasket pc, dreamcast dasket pc, ps2 dasket pc, GC dasket pc, xbox dasket pc.... Og slik vil det fortsette. (Snakker self. kun grafikk her)

Endret av Vo0do0
Lenke til kommentar
For det første, bare så vi har det ute av verden: Xbox 360 har verken tre eller fire prosessorer. Glem det. Det den har, er tre parallelle prosessorkjerner, som er noe ganske annet. Glem også den kanskje umiddelbare oppfatningen om at dette gjør maskinen tre ganger raskere. Parallellprossessering er noe som generelt ligger et stykke fram i tid for de aller fleste spillutviklere, da dagens motorer (og gårsdagens) lenge har vært basert på enkjernearkitekturer. Flere prossessorer betyr mere søl, og mer tid vil gå før vi virkelig ser folk utnytte dette til fulle.

 

For det andre, så er det bare tre spill Microsoft har vist fram hittil, så vidt meg bekjent, og ingen av dem virket å være ferdigstilt kode. Med andre ord kan det fortsatt skje ting med både bilderate og generell følelse fram mot lansering.

 

For det tredje, så må man regne med å bli skuffet, om man først har latt forventningene gå helt gjennom taket. Av det jeg har sett, er rett nok Xbox 360 en fabelaktig maskin, med en rimelig perfekt kontroller og med masser av hestekrefter under panseret, men derfra -- og til å anta at samtlige titler i lanseringsrekken skal være rene åpenbaringer -- det er litt langt. Sannsynligvis kommer det et par spill til lansering som er verd pengene deres, men det kommer ikke til å gjøres noen kvantesprang innen spillteknikk bare fordi Microsoft har malt boksen sin hvit og gjort den kraftigere. Husk at menneskene bak spillene er de samme.

 

Husk også på at grafisk oppløselighet og teknisk ekstravaganse dessverre ikke er noen oppskrift på god grafikk. Kunstnerisk retning og helhetlighet er alfa og omega, noe som gjør at den visuelle opplevelsen fra dagens bedre titler fortsatt langt overstiger mer middelmådige forsøk på Xbox 360. Det skal lite til for å overgå både Kameo og DoA4 rent estetisk, for å si det sånn -- i hvert fall hvis jeg skal dømme ut fra utgavene jeg så av spillene i forrige uke.

5035716[/snapback]

 

 

Du skriver mye sant, men du ser ikke ut til å ha satt deg særlig inn i spillene som kommer desverre. Det virker mere som du studerer maskinen. Maskinen tittet jeg en gang over specsene på og fant ut, dette duger i massevis. Det jeg var mer interessert i var hvordan utviklerene ville utnytte maskinen. Så langt har jeg blitt mektig overrasket. PC titlene av spill som Condemned og Elders Scrolls 4 for å ta noen eksempel, vil være en svakere utgave enn de som kommer ut til xboxen. Dette er launch line-upen husker du hvordan den så ut for PS2, GC, PS1 og så videre bak i tid? Dette er den mest imponerende line-upen som har vert og det har de fleste som har prøvd disse spillene også konkludert med. Line-up spillene er ikke definisjonen på hva maskinen vil greie, fra hva vi har sett generasjon på generasjon, er line-up titlene, i bunnsjiktet av hva maskinen kan levere. Men alikevel imponerer de meg noe enormt med musklene Elder Scrolls har vist.

 

Og til første innlegget, Graphic chipen som sitter i Xbox360 er finnes ikke i noen grafikkort som er på markedet, og det kortet som eventuelt vil være i besittelse av denne chipen når det en gang måtte komme, vil ha en pris langt over hva utsalgsprisen på en Xbox360 er.

Blås meg i øret om du påstår du har et Nvidia kort som er det samme som står i en Xbox360, for da vet du jaggu ikke mye hva du prater om. Det første du kan begynne å tenke på er jo at det er en ATI chip i Xboxen.

 

Folk som John Carmack, en brilliant man, kanskje en av de beste programmererene i hele verden har gått ut offentlig og sagt at for første gang i historien har de utviklingsverktøy til et konsoll som med god margin overgår det som er tilgjengelig til en PC. Jeg er ikke bekymret for at mine forventninger er for høye....mine forventninger er helt realistiske, og det er at PC vil være utklasset i et par år nå.

 

For å få lignende resultater som xbox360 sin line-up på en PC må en ut med 15-17.000 KR, hvor en betaler 3300 for å få Xbox360'en.

 

Denne tråden ser jeg på som et diskret troll fra den som skrev dette. For vi så rett og slett ikke noe mer til personen.

Lenke til kommentar

de bruker samsung tver ja, akkurat hvilke aner jeg ikke, men vil tro det ikke er de dårligste modellene. samsung får jo litt pr for dette de også. skal inn til sandvika og teste ut den 8 november ellerno. blir kult å se hva de har fått til. hadde heller ikke skadet om samsung hadde med seg le40m61b, den vurderes sterkt til stua mi :)

Lenke til kommentar

Etter å ha prøvd Xbox 360 i dag, og sett en promovideo med mange fler spill har jeg et par korte oppsummeringer:

 

1. Den ser jo ganske fin ut, sånn boksen og kontrollen og sånn.

 

2. Da jeg så promofilmen og den kom til Final Fantasy XI traileren tenkte jeh "Tja, det var jo ikke et av de aller peneste spillene, men...." og det oppsummerer vel grafikken bra nok.

 

3. Bedre reklame for Playstation 3 og Nintendo Revolution har jeg aldri sett.

 

Utenom det.... Gears of War så jo pent ut, og som gammel Arena og Daggerfall fan må jeg jo ha meg Oblivion, men det finnes ingen tvil om at Microsoft starter neste generasjon flere hakk for tidlig for gameres og sitt eget beste.

Lenke til kommentar
3. Bedre reklame for Playstation 3 og Nintendo Revolution har jeg aldri sett.

5036917[/snapback]

 

 

forsto ikke helt hva du mente her.. tolket det slik at du syntes xbox360 var så dårlig at den fikk ps3 og nintendo til¨å se bra ut.. helt på viddene eller?

5036950[/snapback]

Du tolket det riktig.

 

Xbox 360 hadde ingenting å vise som man ikke kan se på Xbox 1 allerede. Bedre å vente på Ps3 og Revolution. Eller bare en god PC.

Lenke til kommentar

hm.. det var jo litt rart da.. grafikken MÅ jo være bedre, og det må da finnes endel nye finesser iforhold til xbox? :dontgetit:

 

forventer ingen revolusjon, men bare at den skal være en god forbedring av et allerede bra produkt..

 

hva har ps3 og tilby da siden du heller vil vente et år på at den kommer? (nintendo gidder jeg ikke tenke på engang.. den tingen der bryr meg midt opp i røven.)

Lenke til kommentar
hm.. det var jo litt rart da.. grafikken MÅ jo være bedre, og det må da finnes endel nye finesser iforhold til xbox? :dontgetit:

 

forventer ingen revolusjon, men bare at den skal være en god forbedring av et allerede bra produkt..

 

hva har ps3 og tilby da siden du heller vil vente et år på at den kommer? (nintendo gidder jeg ikke tenke på engang.. den tingen der bryr meg midt opp i røven.)

5037007[/snapback]

Litt finesser her og der.

 

Bedre teksturer. Fler plastikkaktige effekter på alle overflatene. Noen veldig fancy glass, is, og fordreiningseffekter ala Half-life 2 og FEAR. Og i Kameos tilfelle, mange personer på skjermen på en gang(Mn bare i videoform, så vi får se hvordan frameraten blir).

 

Men den hadde også de samme feilene som Xbox1. Sanntidsskyggelegggingen hopper og flimrer som en gal til tider, ellers er den bare hakkete. Filtreringen av teksturerne så ut som ikke noe mer enn trillineær så man ser skillene klart og tydelig. Og alle spillene utenom DOA skrek etter anti-aliasing. Lange loadingscreens.

 

Dessuten har den ikke innebygget harddisk, slik at de fancy tingene man begynte/begynner å se på Xbox 1 nå med f.eks brett som registrerer og lagrer alle skade du gjør på dem(Phantom Dust) kommer til å forsvinne.

 

Et DÅRLIG forsøk på å oppdtere et allerede godt produkt.

 

Xbox360 er ikke noe mer enn et desperat forsøk fra Microsoft på å lage en konsoll de kan tjene inn de pengene de tapte på Xbox 1. Også helt latterlig hvor mye av tillegsutstyret de hypet til himmels, for å så nevne under press at det "BARE" koster 600 kroner med den trådløse internettadaptoren.

 

De kommer til å skyte seg så hardt i foten med den der strategien at det går ikke ann.

 

Sony kommer i alle fall til å ha NOE mer å tilby.

 

Og Nintendo har den nye kontrollen sin, som kommer til å åpne så mange nye måter å spille på, og så mye nye typer spill, at jeg blåser i grafikken.

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar
hm.. det var jo litt rart da.. grafikken MÅ jo være bedre, og det må da finnes endel nye finesser iforhold til xbox? :dontgetit:

5037007[/snapback]

Såklart, men han forventet mer (som mange andre, ikke meg heldigvis)

forventer ingen revolusjon, men bare at den skal være en god forbedring av et allerede bra produkt..

Sony og MS kommer med evolusjonen av sine forrige konsoller. Nintendo prøver noe nytt. Så nei, man burde ikke forvente en revolusjon bare fordi det er HD-TV og flerkjernede prosessorer.

hva har ps3 og tilby da siden du heller vil vente et år på at den kommer? (nintendo gidder jeg ikke tenke på engang.. den tingen der bryr meg midt opp i røven.)

PS3 kommer nok til å tilby mye av det samme som 360 da det er opp til utviklerene og ikke maskinene hvordan spillene ser ut og fungerer. Forskjellen blir nok igjen Xbox Live som skiller seg ut. Har ikke hørt noen planer om hva Sony har tenkt ennå. Kommentaren din angående Nintendo var vel ikke nødvendig. Trenger ikke trolle gjør vi vel?

Lenke til kommentar
hm.. det var jo litt rart da.. grafikken MÅ jo være bedre, og det må da finnes endel nye finesser iforhold til xbox? :dontgetit:

5037007[/snapback]

Såklart, men han forventet mer (som mange andre, ikke meg heldigvis)

jeg forventet mer, ja. Men jeg forventet absolutt ikke mye. Pleier å ha et veldig realistisk forhold til grafikk, blir sjelden skuffet, og har sett mange filmer og bilder fra 360. Men jeg hadde aldri trodd at jeg skulle bli så skuffet.

 

Så vidt jeg kunne se, finnes det ingenting på 360 som ikke kunne vært laget på Xbox1 hvis utviklere fikk et år eller to til.

 

Det er en grunn til at konsoller pleier å ha en lang levetid før de byttes ut, og Microsoft starter denne gangen sin nye generasjon 2 eller 3 år før sin tid.

 

Ille for gamere, men til syvende og sist blir det vel bare verst for Microsoft.

Lenke til kommentar
Sony kommer i alle fall til å ha NOE mer å tilby.

5037100[/snapback]

 

Her røpte du deg desverre. Hverken du eller noen andre vet noe som helst om hva Sony vil ha å tilby. Vi vet ikke hva de har planlagt for online systemet sitt eller noe. Mange utviklere flykter fra konsollet på grunn av de store kostnadene det er med å utvikle spill for den. John Carmack går i pressekonferanse og sier Sony er kraftigst, men Xbox360 er best å utvikle for. Om han måtte bli stilt et valg mellom de to hadde han helt klart gått for Xbox360, dette sier kanskje den mest kyndige mannen på området, og jeg skal tro på DEG?

 

Desverre. Du sier ikke meg hva du har prøvd, du gir ingen gode argumenter, du fremmer ikke et godt poeng, og du ilag med trådstarter er sålangt de eneste jeg har sett av denne oppfatningen. Hvorfor tar så mange eksperter feil på dette da?

 

Flere av de som sier å ha prøvd Xbox360 har blitt avslørt for å være løgn, selv om det er fult mulig å få prøvd den av den vanlige mann, så er det noen som har hevet seg på bølgen for å prøve å gi et dårlig rykte for Xbox360'en, ved enkelt å si de har prøvd den og si den suger. Når vi ser sånne som deg, som bare gir uttalelser rundt ingenting. Du påstår til og med at Kameo sin sekvens med 5000 fiender på skjermen samtidig er bare et videoklipp, når du kan finne flere intervjuer, og TGS og X05 videoer hvor de demonstrerer det foran presse, at de faktisk spiller det, med 5000 fiender på skjermen samtidig, uten et spor av hakking.

 

Du sier Xbox kunne gjort dette hvis de hadde fått et par år på seg til å utvikle det....

hvorfor har det seg at mye av teknologien i Elder Scrolls Oblivion ikke var mulig å gjennomføre på den forrige generasjonskonsoller? Skog som ikke er designet for hånd av en artist, men som vokser av seg selv basert på et implementert geologisk system, basert på hvordan jord, treer, grass oppfører seg. Hvordan Radiant AI kan gi hver og en av NPC'ene arbeidsoppgaver for dagen og lar det være opp til NPC å finne en måte å gjøre det på. Non-scripted events. Dette var ikke mulig den forrige generasjonen. Enten følger du ikke med, eller så har du ikke prøvd spillene, eller så vet du rett og slett ikke hva du snakker om.

 

Kilder til mine påstander:

PS3today.com - PS3 More Powerful – Xbox 360 Has Better Development Tools

PS3today.com - PS3 Losing Support from Developers?

PS3Focus.com - Victory for the Sony PS3 looking more unlikely as support for Kutaragi drops

Gametrailers.com - Elder Scrolls Oblivion Game Demonstration

Gamespot.com - Kameo Video Tour

Endret av Crockett
Lenke til kommentar
Såklart, men han forventet mer (som mange andre, ikke meg heldigvis)

jeg forventet mer, ja. Men jeg forventet absolutt ikke mye. Pleier å ha et veldig realistisk forhold til grafikk, blir sjelden skuffet, og har sett mange filmer og bilder fra 360. Men jeg hadde aldri trodd at jeg skulle bli så skuffet.

 

Så vidt jeg kunne se, finnes det ingenting på 360 som ikke kunne vært laget på Xbox1 hvis utviklere fikk et år eller to til.

 

Det er en grunn til at konsoller pleier å ha en lang levetid før de byttes ut, og Microsoft starter denne gangen sin nye generasjon 2 eller 3 år før sin tid.

Du mener ikke nå at ~4år med hardware utvikling ikke er nok tid for mulighet for merkant bedre grafikk? Har du sett HD filmklipp fra Gears of War? :)

 

Kom over et ganske interessant innlegg på forumet til Beyond3D;

Every console launch I can remember has demonstrated a significant disparity between the quality of launch titles, and more importantly, between the best looking launch titles and 2nd and 3rd generation software. This thread is being created for your feedback, pro and con, on this disparity in graphic quality. Since the Xbox 360 is almost here and X05 has given us a good idea of what to expect from the launch software I felt it was a good time to take a jab at this subject. The 360 will be my personal main focus, but feel free to broaden your own comments *within the scope of this topic*.

 

1. Developers are being Rushed.

 

a. Like most launches developers are contrained to a specific a fairly short timeframe and must have their games out within a couple months buffer period to make a launch. When you add in...

 

b. Beta Kit issues, well, this is a problem. As IGN noted in their special last week, the Beta Kit situation did not go as MS planned. Final dev kits were not received until Augest, and even then there were rumblings about underclocked packages.

 

c. It does not help that the Xbox 360 has developers tieing their head around a new CPU. Xbox1 and PC devs have been spoiled with large OOO chips with significant amounts of cache at high frequencies. Now they are being asked to multi-thread on an in-order CPU that has 1MB of cache to share. There is also a transition from the x86 ISA to the PPC one. Oh, and you don't get to touch the CPU until at most 6 months before launch. So all those ideas of experimenting, testing, and designing new code ideas to deal with the transition? Forget it, you get a couple months to clean up your code and make the game playable.

 

d. Devs also get to bang their heads against a new GPU. Yes, they get a thin DX-like API. But with eDRAM and a significant shift toward Shaders and away from fixed function hardware and heavy TMU use it requires a new line of thought to exploit the potential of the chip. Yet this requires having access to the hardware to test shader code and see what works. Not only have developers not been working on GPUs without Unified Shaders and eDRAM, they have been working on GPUs without SM3.0 support, no HDR effects, no hardware tesselation, no HOS, no MEMEXPORT, no vertex texturing, no dynamic branching, etc. Devs were given SM2.0 cards (9800/X800) and while many titles look great this limitation shows pretty clearly.

 

=> 2nd and 3rd gen titles wont be pushed by a launch date and will have the luxury of having working development kits from day 1.

 

2. Ports.

 

a. Current Gen Console ports. A number of titles like Gun, King Kong, BF2:MC, FFXI, NFSMW, etc are Xbox1/PS2 ports with some additional graphical bells and whistles in HD.

 

b. Xbox1 upgrades. Kameo, PDZ, etc. These titles started life on the Xbox1. Their art design was concieved within the limitations of the Xbox1 and many of their art assets and rendering engine betray this.

 

c. PC ports. Quake 4, Prey, CoD2, Oblivion, etc. All good looking games, but also games that are designed to be compatible with DX8 (and older!) GPU architectures.

 

=> Games designed for next gen consoles or the Xbox 360 (like Gears of War with UE3 and PGR3) really demonstrate the gap between even a 1st gen next gen game and porting over an existing franchise/engine/assets. As developers draft design concepts with the hardware in mind and build their art assets and engines accordingly we should see a significant change.

 

3. Transition away from DX7/DX8 fixed function design.

 

a. As being discussed in the X1600XT thread we are seeing the limitations of tossing current rendering engines/techniques at Shader-centric hardware. To roughly summerize, the R530 has 12 PS units (pixel shader) but only 4 TMU units (texture mapping). The result? In games with DX7/DX8 class hardware in mind for redundancy the X1600XT acts, for the most part, like a 4x1 GPU at 590MHz. In shader heavy code the X1600 excels amazingly.

 

Xenos is in the same boat. It has 16 TMUs @500MHz. This is basically the same as the X800XT (16 @ 500MHz). The difference being that the X800XT has a 1:1 ration between PS and TMUs whereas Xenos has a (total) Shader ratio of 3:1.

 

b. Similarly, Xenos has 8 ROPs. While being on the eDRAM and designed for 4xMSAA @ 720p indicates they are fairly powerful for that task, it must be noted that the X800XT has 16 ROPs. In certain circumstance Xenos, where certain ROP tasks are heavily leaned upon amd were the bottleneck, Xenos would be no faster than an 8 pipe GPU.

 

Since Shader performance is Xenos' forté game designs that favor heavy ROP or TMU usage wont benefit in the same way a design focused on Shaders will.

 

c. The concept of shaders can be frustrating because we use the term "programable shaders" but what is the end result in games? I know frequently I think of shaders as the hardware that allows normal maps, specular highlights, bump mapping, displacement mapping, subsurface scattering, and so forth. Some of those are run of the mill effects that build on features already seen in DX7 class cards, others have been unusable due to the lack of shader power and/or important features (e.g. USA and vertex texturing should make displacement maps a reality). So what is the big deal? The recent Toy Store slides give a good idea of how shaders can be used in a real game design to give a graphic punch so far not seen in games. Without seeing the slides I would have thought such a design was very CPU intensive, but almost all the effects are Shaders. Of course this type of design could never be done if one was looking for DX7/DX8 fallback.

 

=> DX9 hardware has been on the market since fall of 2002 (Radeon 9700/R300 launch). Low end PC GPUs are finally getting decent DX9 performance with the X1300. On the PC end DX9 will soon be the "bare minimum" and with millions of Xbox 360s and PS3 sold developers will have even more reasons to base their minimum featureset on DX9 and focus on shader heavy code. As the R530 and Xenos show there is a shift away from ROPs/TMUs toward shader units and over time this should bear fruit.

 

4. Under utilized / un-used features.

 

a. We already covered the launch "crunch". The impact is that a lot of features are currently under utlized and even un-used. HOS, hardware tesselation, SM3.0 (e.g. geometry instancing, dynamic branching), FP16/10, vertex texturing, alpha-to-mask, and so forth. Since the Alpha Kit hardware either did not support many of these features or were hacks it was difficult to test the final hardware and design with these features in mind. And therefore many of these features are un-used or slapped on ala "lens flares".

 

b. XeCPU<>Xenos cache lock. One of the neat "streamlined" features of the Xbox 360 is the ability to lock the cache and stream data directly to Xenos without touching the system memory or memory bandwidth at over 10.8GB/s (not including the 2:1 compression). Since many of the titles are ports from other platforms and none of them had access to this ability until to late it is understanble that it has gone un-used. But XeCPU is designed with some graphical work in mind (e.g. the beefed up VMX units with 128bit registers and 1 Dot Product per cycle). With almost 40GFLOPs of peak performance per core, it seems that using a CPU core as an aid to rending was always in the plan (maybe as the Xbox 360 equivalent of a geometry shader?). Offloading certain rendering techniques to the CPU should further push the graphical abilities of the Xbox 360.

 

=> 2nd and 3rd gen titles will have the advantage of building engines with these features in mind. The un-used features should allow a significant jump in graphical fidelity, and certain features being used as last minute slap patch jobs will look much better when part of the initial concept art focus.

 

5. Up coming 3D Engines--UE3, id Software, CryTek, Offset, etc--are aimed at the new consoles.

 

=> With a base featureset close to the 360's spec these new engines should allow development teams using these development tools to quickly get a handle on the advanced features in the console and allow the creation of art assets, from day 1, with the features and focus of the hardware in view. These are, for the most part, not upgraded DX7/DX8 engines like Source, CryTek, and Doom 3. While they wont be as good as a native engine because they are cross platform and have some redundancy, the ability to work on art assets from day 1 is a huge advantage compared to working with out dated technology.

 

6. As multi-core goes, performance shall follow.

 

=> Only a couple development teams are using more than 1 CPU core in the Xbox 360 due to the obvious timeframe constraints. Interestingly, the titles that use more than 1 core appear to be running very smoothly. e.g. CoD2 is running at a solid 60fps on the Xbox 360 and is using 1 core for particles and effects. The X1800XT (R520) @ 1280x1024 with 4xAA and 8xAF runs at 55fps; taking into account the need to sync with the TV (either 30Hz or 60Hz) it is unlikely that the X1800XT could be stable at 60fps @ 720p. This demonstrates the advantage of multithreading, but it also gives a glimpse of Xenos on newer software. While CoD2 was not designed specifically with Xenos in mind (it is a PC title with DX8 support and it does not use many of Xenos' features like HDR) it gives us a small hint that Xenos is not the reason many Xbox 360 games do not overwhelm us graphically or many titles struggle to hit 30fps. CoD2, one of the best looking Xbox 360 launch titles, can run at 60fps then that is a good indication that future Xbox 360 specific titles should not only run smoothly but also look really good.

 

For me, the conclusion seems obvious: The Xbox 360 is being under utilized by launch titles. And not by a small margin. I think we are seeing the paradigm shift and the old paradigm of 3D engines is not jiving well with the future. We are seeing a lot of "solar flares" and "bloom" type patch jobs and really are not experiencing what the hardware can really do.

 

I fully expect 2nd and 3rd generation titles to look degrees of magnitude better than the best launch titles. I believe GOW and PGR3 are just the tip of the iceberg. 18-24 months from now, when the first software reaches store shelves that has been designed from day 1 with a beta kit in hand will really contrast with the titles we are seeing at launch. Especially for the developers who are doing launch titles, who have already knocked on the hardware some, I think they will have a pretty good vision of what the hardware can do and will really take the time to sit down with their design staff and craft a game concept that will graphically accent the closed box's strengths.

 

And I am excited to see what fall 2007 brings! (On a side note I expect PS3 devs to go through a similar process, although I believe their alpha-kit situation is far superior to that of the Xbox 360 developers so I have big hopes for the PS3 come fall 2006).

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Xbox 360 ser ut til å få den suverent mest imponerende samlingen lanseringstitler jeg har sett. Kameo, Project Gotham Racing 3 og Oblivion er kanskje de tre største i mine øyne, men det er virkelig andre godsaker å glede seg til også. Kameo er så vakkert at en blir stående og måpe. Det finnes sikkert titler med flere polygoner, og mer teknisk avansert grafikk, men Kameo ser ut til å bli en av de største kraftdemonstrasjonene på det mer kunstneriske planet. Dessverre ikke spillet jeg fikk mest tid sammen med, men jeg er ikke i tvil om at dette blir en tittel som kommer til å havne i min spillsamling, og det fort. Project Gotham Racing 3 er også milevis bedre enn alt hva vi har sett på konsoll før. Ingen tvil om at det hører hjemme i kommende konsollgenerasjon. Detaljgraden er rett og slett pervers. Oblivion, vel, det holder vel å si at det ser like godt ut live som det gjør på diverse skjermbilder. Mistet tellinga på hvor mange av de kommende spillene jeg testet, men det ser ut til å kunne bli en meget imponerende lansering. Et stort steg fremover i forhold til Xbox, som seg hør og bør.

 

Så vidt jeg kunne se, finnes det ingenting på 360 som ikke kunne vært laget på Xbox1 hvis utviklere fikk et år eller to til.

 

Det er en grunn til at konsoller pleier å ha en lang levetid før de byttes ut, og Microsoft starter denne gangen sin nye generasjon 2 eller 3 år før sin tid.

5037134[/snapback]

Blir litt målløs. De tre eksemplene jeg tar frem her utklasser gamle Xbox. Den er ikke i nærheten av å kunne følge med på slikt. Vi snakker om en klasseforskjell, en generasjonsforskjell. Når jeg kom hjem fra X05, etter et par dager med Xbox 360-spilling, var det faktisk ganske trist å sette seg ned med Xbox-en igjen. Det sier litt. Det er ikke dermed sagt at Xbox 360 blir kongen på haugen av de tre nye, men den demonstrerer lett at neste generasjon starter nå.

Lenke til kommentar
Sony kommer i alle fall til å ha NOE mer å tilby.

5037100[/snapback]

Her røpte du deg desverre. Hverken du eller noen andre vet noe som helst om hva Sony vil ha å tilby. Vi vet ikke hva de har planlagt for online systemet sitt eller noe. Mange utviklere flykter fra konsollet på grunn av de store kostnadene det er med å utvikle spill for den. John Carmack går i pressekonferanse og sier Sony er kraftigst, men Xbox360 er best å utvikle for. Om han måtte bli stilt et valg mellom de to hadde han helt klart gått for Xbox360, dette sier kanskje den mest kyndige mannen på området, og jeg skal tro på DEG?

John Carmack er en PC-utvikler, klart han foretrekker Xbox.

 

Men egentlig mente jeg å skrive at Ps3 BØR i alle fall ha noe mer å komme med.

 

Og hva mener du jeg egentlig røpte?

 

Desverre. Du sier ikke meg hva du har prøvd, du gir ingen gode argumenter, du fremmer ikke et godt poeng, og du ilag med trådstarter er sålangt de eneste jeg har sett av denne oppfatningen. Hvorfor tar så mange eksperter feil på dette da?

Jeg prøvde Perfect Dark Zero, Project Gotham Racing 3, Kameo, og DOA 4.

 

Argumenter:

 

PDZ: Ser ikke veldig bra ut. Teksturene er helt supre, men karakterene er håpløse, og skyggeleggingen veldig inkonsistent og flimrete. greide ikke å gripe helt tak i gameplayet. De fleste previews jeg har lest er enig med meg: PDZ er skuff!

 

Kameo: Rimelig pent, men ser veldig ut som de siste Xbox1 filmene som ble vist. Virker gøyt, men luktet litt av Starfox Adventures(Selvom jeg syntes det var et helt greit spill selv). Håper de greier å holde frameraten oppe i de store kampscenene.

 

DOA: VELDIG pent, akkurat som DOA 4 var. Litt fler detaljer her og der, men slike ting som at hår og klær ennå går rett igjenom objekter ødelegger illusjonen nå og da.

 

Prøject Gotham Racing: Peneste spillet jeg prøvde. Absolutt et hakk over forrige spill.

 

Ellers har jeg argumentert for de mer generelle synspunktene mine, så du bør nok prøve å lese hva jeg skriver heller enn å angripe meg fordi jeg ikke mener det samme som deg.

 

 

Flere av de som sier å ha prøvd Xbox360 har blitt avslørt for å være løgn, selv om det er fult mulig å få prøvd den av den vanlige mann, så er det noen som har hevet seg på bølgen for å prøve å gi et dårlig rykte for Xbox360'en, ved enkelt å si de har prøvd den og si den suger. Når vi ser sånne som deg, som bare gir uttalelser rundt ingenting. Du påstår til og med at Kameo sin sekvens med 5000 fiender på skjermen samtidig er bare et videoklipp, når du kan finne flere intervjuer, og TGS og X05 videoer hvor de demonstrerer det foran presse, at de faktisk spiller det, med 5000 fiender på skjermen samtidig, uten et spor av hakking.

I demoen jeg spillte var de 5000 fiendene bare videoklipp. Fordi at det brettet var ikke med på demoen. Kan ikke uttale meg om ting jeg ikke har sett. Hvis du tror jeg lyver.... vel, verst for deg. Hvis du er i Bergen i morgen kan du prøve spillene selv. Noen heldige, meg inkludert, fikk prøve dem på Scandic hotell i dag(Torsdag)(Klokken 17:00)(Eller rettere sagt klokken 18:05 eller noe, når hypet og filmsnuttene var over)

 

Du sier Xbox kunne gjort dette hvis de hadde fått et par år på seg til å utvikle det....

hvorfor har det seg at mye av teknologien i Elder Scrolls Oblivion ikke var mulig å gjennomføre på den forrige generasjonskonsoller? Skog som ikke er designet for hånd av en artist, men som vokser av seg selv basert på et implementert geologisk system, basert på hvordan jord, treer, grass oppfører seg. Hvordan Radiant AI kan gi hver og en av NPC'ene arbeidsoppgaver for dagen og lar det være opp til NPC å finne en måte å gjøre det på. Non-scripted events. Dette var ikke mulig den forrige generasjonen. Enten følger du ikke med, eller så har du ikke prøvd spillene, eller så vet du rett og slett ikke hva du snakker om.

Jeg prøvde ikke Oblivion, for det var dessverre ikke der. Gleder meg som en liten unge til det uansett. Har fulgt hvert eneste spill i Elder Scrolls serien siden Arena. Men du tar feil om de tekniske mulighetene:

 

-Proceduralt generert skog er fullt mulig på hvilken som helst maskin, så lenge det ikke genereres i real-time. Har ikke hørt en døyt om at trær vokser i Oblivion, ergo anntar jeg at de ikke genereres i real-time, men forhåndsgenereres og tweakes av designerne før de puttes inn i spillet, og det er fullt mulig i forrige generasjon. Dessuten påstod jo Peter Molynoux at han skulle ha trær som vokste av seg selv allerede i Fable, selvom det ble kuttet(Som det meste av spillet ble).

 

- Radiant AI virker imponerende, men er absolutt ikke noe som hadde vært umulig på Xbox1 heller, gitt tid.

 

Nå må det nevnes at Bethesda aldri har vært noen teknologisk flink utvikler, og hvis Oblivion blir så pent som det ser ut til å bli, er det et bevis på hva som kan tvinges ut av 360en etterhvert. Men det forandrer ikke det faktum at de godt kunne ventet et år eller to med 360en og fått en VIRKELIG imponerende maskin.

 

Det kan også nevnes at Bethesda er en av de mange utviklerne som har uttrykt skuffelse over mangelen på innebygget harddisk.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...