Johnx Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Så hvis schizofreni ikke er splittet personlighet... Hva heter det da?? 5034430[/snapback] Trodde også det var at en person hadde splittet personlighet, som feks en god side og en ond en. Det onde kviskrer ekle ting osv... Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Det der med ond/snill splitter personlighet er et filmskapt fenomen som jeg sterkt betviler det finnes så mange tilfeller av. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Det der med ond/snill splitter personlighet er et filmskapt fenomen som jeg sterkt betviler det finnes så mange tilfeller av. 5039731[/snapback] Jeg husker det var en slik gal dame på the apprentice som hadde det Lenke til kommentar
Jooakim Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Så hvis schizofreni ikke er splittet personlighet... Hva heter det da?? 5034430[/snapback] Er noe som heter Disossiativ lidelse, men det er bare et par eksempler i USA. Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Og dette er faktisk noe jeg aldri har fortalt til noen, ofte ser jeg noe som kan minne om fiskeskjell, eller en slags gjenomsiktig ting som går nedover synet mitt liksom, som et snøfnugg, og av og til så ser jeg lysflekker på f.eks vegger, og når jeg ser på den flytter den seg få jeg såvidt kan se den, g når jeg ser på den igjen flytter den seg på samme måte til den til slutt er borte. Jeg har akkurat det samme på mitt høyre øye, noe jeg har hatt så lenge jeg kan erindre. Nå vet jeg ikke om du har noen øyesykdom av noe slag, og høyst sannsynlig er nok dette simpelthen en helt normal "skavank" eller skade svært mange har, men akkurat i mitt tilfelle kan det nok skyldes øyesykdommen keratoconus. Det er for øvrig på mitt høyre øye sykdommen har rammet meg mest (-6,5), mens jeg på venstre øye har et relativt skarpt og normalt syn (-0.34). Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Er schizofreni arvelig? Har vert noen tilfeller i slekte på min farfars side som har hatt det, men han har det ikke da. Søstra hans har det. Ho ser noen slaks ånder, snille ånder og ho setter ut mat til dem og gir dem gaver og slikt. Lenke til kommentar
Never Can Tell Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Nja, forsåvidt, men det er mer en sårbarhet for sykdommen man arver enn selve sykdommen. Hvis du skjønner? Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Jeg har hatt flere tanker om at hele verden er ute etter meg i en stor konspirasjon, om at ingenting er slik det er ut som, og at alle vet hva jeg driver med til enhver tid. Ville bare fortelle at jeg også har hatt psykose og har hatt disse symptomene. Har vært lagt inn i 3 uker, på lukket avdeling, pga det. Hadde et friår, har gått på folkehøyskole osv. I dag er jeg i full jobb. Synes det var tøft av deg og skrive om det, godt å se at man ikke er alene Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Ho ser noen slaks ånder, snille ånder og ho setter ut mat til dem og gir dem gaver og slikt. kanskje et litt dumt spørsmål men jeg ble nysjerig da jeg leste dette. svikter den logiske sansen helt når man får schizofreni? hvis man lever livet relativt normalt helt til rundt 20års alderen, er det litt rart å begynne å tro at det finnes ånder eller tilsvarende som flagrer rundt deg. eller? Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 22. oktober 2005 Del Skrevet 22. oktober 2005 Hva aadnk ? Lovlig og kjøre bil/Mc da ? Jeg har tatt mopedførerbeviset, skjønt jeg måtte gjennom noen tester hos øyenlegen. Jeg får bare håpe at det ikke forverrer seg ikke til den dagen jeg skal ta billappen. I hvert fall kan jeg bare glemme tungtransport, samt andre felt som krever perfekt syn (jagerflypilot o.l.). Ellers er det ikke så ille. Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 22. oktober 2005 Del Skrevet 22. oktober 2005 Og dette er faktisk noe jeg aldri har fortalt til noen, ofte ser jeg noe som kan minne om fiskeskjell, eller en slags gjenomsiktig ting som går nedover synet mitt liksom, som et snøfnugg, og av og til så ser jeg lysflekker på f.eks vegger, og når jeg ser på den flytter den seg få jeg såvidt kan se den, g når jeg ser på den igjen flytter den seg på samme måte til den til slutt er borte. Jeg har akkurat det samme på mitt høyre øye, noe jeg har hatt så lenge jeg kan erindre. Nå vet jeg ikke om du har noen øyesykdom av noe slag, og høyst sannsynlig er nok dette simpelthen en helt normal "skavank" eller skade svært mange har, men akkurat i mitt tilfelle kan det nok skyldes øyesykdommen keratoconus. Det er for øvrig på mitt høyre øye sykdommen har rammet meg mest (-6,5), mens jeg på venstre øye har et relativt skarpt og normalt syn (-0.34). 5040481[/snapback] Disse snøfnuggene er mest sannsynlig ikke noe farlig, sjekk denne linken hos lommelegen.no: http://www.lommelegen.no/sl/slartikkel.asp?visart=7642. Dersom du ikke tenker på dem kommer du ikke til å legge merke til dem, og etter en viss tid kommer du til å glemme at de eksisterer, det gjorde i alle fall jeg. Kjempebra tråd forresten, har ofte lurt på en del ting om slike sinnssykdommer, og har fått en del svar ut fra det jeg har sett her. Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 22. oktober 2005 Del Skrevet 22. oktober 2005 Fjernet innlegg om Battery, hjulskift og trykkluftverktøy. Fatter ikke at det skal være vanskelig å holde seg til saken når temaet er så seriøst? Lenke til kommentar
T.L Skrevet 22. oktober 2005 Del Skrevet 22. oktober 2005 Det der med ond/snill splitter personlighet er et filmskapt fenomen som jeg sterkt betviler det finnes så mange tilfeller av. 5039731[/snapback] Det er ikke så sjeldent. Jeg lever selv ganske nærme en person som lider av ganske tung sinnsykdom. Tror ikke det er schizofreni, men psykologer har hatt veldig vanskelig for å diagnosere denne personen. Sinnsykdom er på en måte som en del av din personlighet, og den formes etter alt rundt deg, akkurat som din normale personlighet. Derfor kan det ofte være vanskelig å diagnosere folk som lider av sinnsykdom. Det blir som å sette vanlige mennesker i forskjellige båser ettersom hvilke personlighetstrekk de, og da er det så og si ingen som passer perfekt inn i en bås. Uansett, denne personen lider også til dels av splittet personlighet, eller at enkelte deler av personligheten kan bli veldig fremtredene. For eksempel kan hun bli veldig aggressiv, som kan være ganske skremmende, siden hun vanligvis ikke en gang hever stemmen. Men da er det som oftest noe som i forkant har utløst denne hendelsen. I tillegg lider hun av paranoia(tror alltid nabodama skal sjele veska hennes, eller forgifte kattene hennes), hun ser ting som ikke er der, lider til dels også av sosial angst, og hun stoler ikke på noen. Hvis hun for eksempel skal rekke noe, pleier hun å sitte klar 3-4 timer i forveien, fordi hun er livredd for å ikke rekke det. Og hvis jeg for eksempel har vært ute og reist, sier hun ofte når jeg kommer at hun trodde jeg aldri ville komme tilbake. Og hun fører også samtaler med kattene sine og diverse gjenstander hun føler seg knyttet til. Men alt dette skjer bare når hun er alene, så lenge hun er sammen med folk, pleier hun å klare å holde det inni seg. Men det viktigste jeg har lært av det, som også trådstarter sa, er at de ikke er farlige. Stort sett kan man bare si, " nå tror jeg du er litt gal igjen", så skjer det som oftes i i hvert fall hennes tilfelle, at hun tar seg sammen i noen sekunder, og sier at hun er det, før hun går til seg selv igjen og fortsetter å jage fantasimenn. Lenke til kommentar
Gamlemor Skrevet 22. oktober 2005 Del Skrevet 22. oktober 2005 (endret) Og dette er faktisk noe jeg aldri har fortalt til noen, ofte ser jeg noe som kan minne om fiskeskjell, eller en slags gjenomsiktig ting som går nedover synet mitt liksom, som et snøfnugg, og av og til så ser jeg lysflekker på f.eks vegger, og når jeg ser på den flytter den seg få jeg såvidt kan se den, g når jeg ser på den igjen flytter den seg på samme måte til den til slutt er borte. Og sånn har det vært siden jeg var liten. 5034649[/snapback] Om du klemmer deg på øyet og åpner dem skjer dette, helt normalt, eller om du ser rett på sterkt lys. om jeg ikke mosforstod da. Endret 22. oktober 2005 av Lord-Myrrah Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 22. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2005 Ho ser noen slaks ånder, snille ånder og ho setter ut mat til dem og gir dem gaver og slikt. kanskje et litt dumt spørsmål men jeg ble nysjerig da jeg leste dette. svikter den logiske sansen helt når man får schizofreni? hvis man lever livet relativt normalt helt til rundt 20års alderen, er det litt rart å begynne å tro at det finnes ånder eller tilsvarende som flagrer rundt deg. eller? 5041801[/snapback] Nei den svikter bare på spesielle områder. For eksempel den går ikke utover intelligens så mye, så en person kan være god i matte og filosofi, men fortsatt ikke skjønne at moren ikke forgifter maten. Det blir veldig rart egentlig men slik er det. Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 22. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2005 Det der med ond/snill splitter personlighet er et filmskapt fenomen som jeg sterkt betviler det finnes så mange tilfeller av. 5039731[/snapback] Det er ikke så sjeldent. Jeg lever selv ganske nærme en person som lider av ganske tung sinnsykdom. Tror ikke det er schizofreni, men psykologer har hatt veldig vanskelig for å diagnosere denne personen. Sinnsykdom er på en måte som en del av din personlighet, og den formes etter alt rundt deg, akkurat som din normale personlighet. Derfor kan det ofte være vanskelig å diagnosere folk som lider av sinnsykdom. Det blir som å sette vanlige mennesker i forskjellige båser ettersom hvilke personlighetstrekk de, og da er det så og si ingen som passer perfekt inn i en bås. Uansett, denne personen lider også til dels av splittet personlighet, eller at enkelte deler av personligheten kan bli veldig fremtredene. For eksempel kan hun bli veldig aggressiv, som kan være ganske skremmende, siden hun vanligvis ikke en gang hever stemmen. Men da er det som oftest noe som i forkant har utløst denne hendelsen. I tillegg lider hun av paranoia(tror alltid nabodama skal sjele veska hennes, eller forgifte kattene hennes), hun ser ting som ikke er der, lider til dels også av sosial angst, og hun stoler ikke på noen. Hvis hun for eksempel skal rekke noe, pleier hun å sitte klar 3-4 timer i forveien, fordi hun er livredd for å ikke rekke det. Og hvis jeg for eksempel har vært ute og reist, sier hun ofte når jeg kommer at hun trodde jeg aldri ville komme tilbake. Og hun fører også samtaler med kattene sine og diverse gjenstander hun føler seg knyttet til. Men alt dette skjer bare når hun er alene, så lenge hun er sammen med folk, pleier hun å klare å holde det inni seg. Men det viktigste jeg har lært av det, som også trådstarter sa, er at de ikke er farlige. Stort sett kan man bare si, " nå tror jeg du er litt gal igjen", så skjer det som oftes i i hvert fall hennes tilfelle, at hun tar seg sammen i noen sekunder, og sier at hun er det, før hun går til seg selv igjen og fortsetter å jage fantasimenn. 5043709[/snapback] Veldig bra innlegg dette her.. Håper det går bedre for personen etterhvert.. Lenke til kommentar
T.L Skrevet 22. oktober 2005 Del Skrevet 22. oktober 2005 Veldig bra innlegg dette her.. Håper det går bedre for personen etterhvert.. 5043863[/snapback] Personen er ganske gammel, og det har bare blitt verre og verre de siste årene, så tror ikke det er så stor sjanse for det, dessverre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå