Gå til innhold

Spør meg hva dere vil om schizofreni

Left Blank

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det sant at 1% av verdens befolkning har dette?

edit: Jeg har også mange av symptomene jeg er ekstremt lat, noen ganger orker jeg ikke gjøre ting jeg har lyst til, f.eks spille. Det er sånn at jeg har lyst å gjøre det, men akkuratt som om noe stritter imot. Jeg er også veldig mye alene, og har egentlig ikke lyst å være med folk på fritida heller. Og jeg ahr store konsetrasjonproblemer, og har også vanskeligheter med å ta imot ordre. Jeg ahr også til uvane og glemme helt enkle ting, som f.eks hvis jeg snakker med noen, så glemmer jeg plutselig hva vi snakker om, det er veldig flaut til tider.

Og dette er faktisk noe jeg aldri har fortalt til noen, ofte ser jeg noe som kan minne om fiskeskjell, eller en slags gjenomsiktig ting som går nedover synet mitt liksom, som et snøfnugg, og av og til så ser jeg lysflekker på f.eks vegger, og når jeg ser på den flytter den seg få jeg såvidt kan se den, g når jeg ser på den igjen flytter den seg på samme måte til den til slutt er borte. Og sånn har det vært siden jeg var liten. Jeg har også hørt ting som f.eks en gang jeg spilte nede i stua for lenge siden, hørte jeg noen som satt inne på kjøkkenet og peste, var en litt hes og mørk stemme. Kan være for ejg var veldig trøtt, men var hvertfall jævla skummelt. Lurer seriøst på om jeg har schizofreni.

Tror du kansje jeg har det? :p

Meste av dette skrev jeg før jeg så symptomene btw.

Endret av Innos
Lenke til kommentar

Når man har splittet personlighet, altså flere personligheter, heter dette dissosiativ identitetsforstyrrelse. I motsetning til schizofreni som er både arvelig og mer biologisk betinget så er årsaken til at noen utvikler dissosiativ identitetsforstyrrelse oftest at de har opplevd noe så traumatisk at de stenger seg selv ute fra opplevelsen ved å skape en ny personlighet. Ekstreme tilfeller kan ha flere ti-talls forskjellige personligheter.

Det var forresten et intervju med en som hadde denne lidelsen på 60minutes forrige onsdag!

Lenke til kommentar
Jeg vet rett og slett ikke lenger....

Jeg har så lyst og være sosial, men det er ikke enkelt og starte på bar bakke som 18 åring uten noen social skills

Klarer heller ikke å holde en samtale med noen, untatt viss det er saklig...

Data er det eneste jeg kan snakke noe om....

Jenter.... oh jenter

Jeg krymper så heftig... i dag så måtte jeg bare gå fra skolen, grunnet hva... fikk øyenkontakt med en jente :dontgetit:

Følelsen er bare så utrolig JÆVLIG:..

Men dette passer vel best i deppetråden..

Gi meg et par uker så skal jeg se om jeg klarer og bli en følelsesløs cyborg... men jeg her altfor humør syk til det :!:

5034038[/snapback]

Virker som sosial angst. Har det selv(tror det i hvertfall, har ikke blitt diagnosert av noen proffesjonelle :p), men går heldigvis på rett retning, har flyttet inn på internatskole(Ikke folkehøyskole, men det med internatlivet er jo halve poenget der omtrent...) og er mye mer sosial nå enn jeg var før. Sliter forsatt en del, men skal i tillegg begynne med psykolog timer så regner med at det ordner seg..

Hvis du(ja DU!), bestemme DEG selv for at du skal bli bedre og at du skal gjøre alt du kan for at det skal bli bedre. Enten om det er å "tvinge" seg til å være sosial eller å ta kontakt med psykolog så skal du ikke se bort i fra at ting bedres... :thumbup:

chills jeg anbefaler deg sterkt å snakke med psykolog slik at du kan bygge opp selvtilliten.. Det høres ut som du har problemer som du burde løse, som du kanskje ikke kan løse selv uten hjelp..

5034190[/snapback]

Nå er det ofte ikke andre enn deg selv så VIRKELIG kan hjelpe deg. Men psykolog er bra, for det de bla. gjør er å "lære" deg å kjenne deg selv slik at du kan netopp -hjelp deg selv.

Og til slutt til alle: ALLE(så og si) har noen (oftest svake) symptomer fra de fleste psykologiske diagnser. Dette tildels fordi mange av dem egentlig er overdrivelser av det som er sunne mennesklige reaskjoner. Som fks. angst, det er overdrivelse av frykt for ting(hva det er alt etter hva en er redd for). De fleste er litt redde for noe, de fleste kan bli litt paranoide av og til, de fleste kan lure på om sansene lurer dem, osv.... Det er når ting blir skikkelig alvorlig at en pleier å stille diagnoser.

Morsomheter og andre spampåfunn har blitt sletta.

Dette er faktisk eit seriøst og alvorleg tema.

5034141[/snapback]

Nå vil nå jeg si at det må være lov å spøke med alvorlige ting også, men det passer gjernne dårlig i denne tråden. Dessuten så vet vi ikke om "offenders" er med på leken.... Men spør du meg så er selvironi en bra ting, kødder ofte om mine problemer. (Selv om noen av de er gravalvorlige). Har du mistet humoren så er det ikke så mye igjen...

PS: Betviler ikke avgjørelsen din som mod, men bare kommenterer...

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

edit: Jeg har også mange av symptomene jeg er ekstremt lat, noen ganger orker jeg ikke gjøre ting jeg har lyst til, f.eks spille. Det er sånn at jeg har lyst å gjøre det, men akkuratt som om noe stritter imot. Jeg er også veldig mye alene, og har egentlig ikke lyst å være med folk på fritida heller. Og jeg ahr store konsetrasjonproblemer, og har også vanskeligheter med å ta imot ordre. Jeg ahr også til uvane og glemme helt enkle ting, som f.eks hvis jeg snakker med noen, så glemmer jeg plutselig hva vi snakker om, det er veldig flaut til tider.

Og dette er faktisk noe jeg aldri har fortalt til noen, ofte ser jeg noe som kan minne om fiskeskjell, eller en slags gjenomsiktig ting som går nedover synet mitt liksom, som et snøfnugg, og av og til så ser jeg lysflekker på f.eks vegger, og når jeg ser på den flytter den seg få jeg såvidt kan se den, g når jeg ser på den igjen flytter den seg på samme måte til den til slutt er borte. Og sånn har det vært siden jeg var liten. Jeg har også hørt ting som f.eks en gang jeg spilte nede i stua for lenge siden, hørte jeg noen som satt inne på kjøkkenet og peste, var en litt hes og mørk stemme. Kan være for ejg var veldig trøtt, men var hvertfall jævla skummelt. Lurer seriøst på om jeg har schizofreni.

Tror du kansje jeg har det? :p

Meste av dette skrev jeg før jeg så symptomene btw.

5034649[/snapback]

Vel, man kan umulig stille noen slags diagnose over internett, men som min psykiater sier: alle kan ha tendenser til mentale sykdommer og problemer, faktisk så lever ingen hele livet uten noen slags mentale problemer, men det er når dette går utover dagliglivet og funskjons nivået å livsgleden til personen, at vi har et problem.

Men med schizofreni er det og annerledes siden dette skyldes at den faktiske kjemien i hjernen er ustabil, det vil da si at en person med schizofreni må nesten alltid få hjelp i motsetning til andre personer som kan ha for eksempel angst, depresjon, og andre problemer men kommer gjennom dette alene uten hjelp.

Når det angår det du sa, som sagt man kan aldri gi noen diagnose, men det du har kan og være depresjon.

De snøfnuggene du ser på øynene har jeg faktisk hatt mye av selv, og jeg tror det faktisk er en fysisk grunn til det i øynene.

Samme gjelder lyse vegger etc.

Angående de andre tingene så vet jeg ikke.. Jeg kan jo forsåvidt nevne noen av symptomene jeg hadde for et år tilbake..

For det første så dusjet jeg sjelden, er flaut å si det men jeg dusja kanskje en gang i måneden.

Dette er jo grusomt ekkelt og jeg skjønner ikke at jeg takla det selv.

For det andre så trodde jeg mamma forgifta maten min, og spiste dermed kjøpemat hver dag i 6 måneder, spiste aldri middagen hennes.

En gang så satt jeg å så på winamp visualizations, også plutselig fikk jeg en tanke om at formene på monitoren smeltet hjernen min fysisk, så ble jeg kvalm og spydde..

Jeg har hatt flere tanker om at hele verden er ute etter meg i en stor konspirasjon, om at ingenting er slik det er ut som, og at alle vet hva jeg driver med til enhver tid.

Slike symptomer kommer direkte fra psykosen, det kalles positive symptomer.

Dusjinga og sosial tilbaketrekning kalles negative symptomer.

Lenke til kommentar

jeg er bare litt paranoid jeg. da jeg var yngere trodde jeg alltid at noen var ute etter meg på mørke kvelder og sånn. det er jo normalt for barn, og det har heldigvis for det meste gått over. men det henger litt igjen nå og da. har nok sett litt vel mange dårlige skrekkfilmer.

er uansett synd å se at så mange har "problemer" og ønsker dere god bedring alle sammen, selv om jeg tviler sterkt på at det er noe alvorlig med flere av ungdommene her annet enn litt lav selvtilitt og litt usosiale. men slik pleier å komme seg når man blir litt eldre.

uansett, lykke til :)

edit:

veldig bra tråd. er nok mange som lurer på forsjellige ting om psykiske lidelser.

kanskje denne burde vurderes som sticky?

Endret av headcleaver
Lenke til kommentar
Men med schizofreni er det og annerledes siden dette skyldes at den faktiske kjemien i hjernen er ustabil, det vil da si at en person med schizofreni må nesten alltid få hjelp i motsetning til andre personer som kan ha for eksempel angst, depresjon, og andre problemer men kommer gjennom dette alene uten hjelp.

Angst og depresjoner er også kjemiske ubalanser ihjernen. Derfor tar man zoloft(som er det vanligste)mot depresjon for å regulere dette stoffet. Bare for å pirke :p

Selvom man opplever en halusinasjon, må man ikke forhaste seg og si at det er schizofreni. Det er når slike "opplevelser" skjer gjentatte ganger over lang tid. Halusinasjonene kan også forekomme av noe fysisk, eller naturlige fenomener, som naturlige magnetfelt(Skal ikke si dette sikkert).

Men den beste anbefalingen, når det gjelder angst og depresjoner , er å begynne å trene. Da frigjør du endorfiner, og du vil føle deg mye bedre etterpå. (akkurat som selvskading frigjør endorfiner,men ikke anbefalt:P)

Endret av FrenChie
Lenke til kommentar

5034649[/snapback]

Akuratt den første delen der har jeg og.

Noe snøfnuggaktig som går over øynene mine.

Liksom, frem og tilbake. Kjemperart. Men det med de stemmene,

de har jeg ikke hørt noe om :hm:

Lenke til kommentar
Ta dere sammen folkens. Tviler sterkt på at noen av dere er i nærheten av å lide av dette.

5034902[/snapback]

Hva i all verden vet du om det? Uansett om man lider av en sykdom eller ikke, kan det umulig bli noe verre av å få uttrykt sin bekymring til folk som vet hva de snakker om og kan avkrefte eller bekrefte mistankene, og gi gode råd på veien.

Lenke til kommentar
Ta dere sammen folkens. Tviler sterkt på at noen av dere er i nærheten av å lide av dette.

5034902[/snapback]

Hva i all verden vet du om det? Uansett om man lider av en sykdom eller ikke, kan det umulig bli noe verre av å få uttrykt sin bekymring til folk som vet hva de snakker om og kan avkrefte eller bekrefte mistankene, og gi gode råd på veien.

5038185[/snapback]

Ingen her er hverken leger, psykologer eller i stand til å gi noen her noe som helst slags diagnose. Jeg ser at folk blir paranoide, og tror helt bestemt at friske oppegående personer plutselig får angst for å lide av schizofreni.

Lenke til kommentar

5034902[/snapback]

5038185[/snapback]

Ingen her er hverken leger, psykologer eller i stand til å gi noen her noe som helst slags diagnose. Jeg ser at folk blir paranoide, og tror helt bestemt at friske oppegående personer plutselig får angst for å lide av schizofreni.

5038221[/snapback]

For det første er det vel ikke psykologer man går til hvis man har slike sinnslidelser.

Kan du se at folk blir paranoide?

Lenke til kommentar
Ingen her er hverken leger, psykologer eller i stand til å gi noen her noe som helst slags diagnose.

5038221[/snapback]

Neivel, ikke du heller går jeg ut ifra? Det finnes uansett mange mennesker med mange erfaringer her. Når det butter i mot på en eller annen måte er det en god start å prate med noen som har vært gjennom noe av det samme som deg.

Jeg ser at folk blir paranoide, og tror helt bestemt at friske oppegående personer plutselig får angst for å lide av schizofreni.

Det går da an å ta folk på alvor selv om du ikke tror de lider av schizofreni eller noe annet. For alt du vet kan flere ha gått og tenkt på disse tingene i lang tid uten å tørre og snakke om det. Ofte hjelper det bare å få sagt hva man tenker.

Lenke til kommentar
*snip* at man blir veldig sliten og orker ingenting, trekker seg vekk fra sosial omgang, tenker rare tanker, etc. *snip*

Altså, har kanskje en grunn til det. Du er jo en nerd, hey, du er på Hardware.no, du drikker bøtter og spann med cola / Brus og sitter timesvis foran skjermen, og ikke leer deg. Gjør det selv. Jeg er også veldig slapp, utslitt osv. På grunn av Colaen jeg drikker, etter 1,5l med cola, er blodsukkret skyhøyt, når det skal ned igjen, så føler du deg slapp og små vondt i hodet, kanskje skjelver noenganger.

Derfor er ikke alltid cola bra, dette kalles også for "Tom energi"

Jeg kjenner jeg har drukker for mye cola nå, jeg små skjelver :S

+ at det er dyrt.

- Jeg ekke schizofren, tror jeg .

Lenke til kommentar

Og dette er faktisk noe jeg aldri har fortalt til noen, ofte ser jeg noe som kan minne om fiskeskjell, eller en slags gjenomsiktig ting som går nedover synet mitt liksom, som et snøfnugg, og av og til så ser jeg lysflekker på f.eks vegger, og når jeg ser på den flytter den seg få jeg såvidt kan se den

Lysflekker tyder jo på at du har blitt blenda, eller formye av en skjerm.

Og jeg også har konsentrasjons problemer, symtomen heter Glemskhet. Men ordre, det er bare deg, jeg har gode egenskaper der. Mye alene er vel jeg å, fordi jeg syns jeg ikke passer inn noe sted her omkring.Lysten til og spille og ikke, er fordi du er vel rundt 14-24, og da er det Humørsvingninger.

Det går nok bra ska du se :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...