Gå til innhold

Spør meg hva dere vil om schizofreni

Left Blank

Anbefalte innlegg

Etter at ordet "psykose" ble brukt feil i en annen tråd, og at de fleste tror schizofreni er splittet personlighet, tenkte jeg vi kunne klare opp litt om hva denne sykdommen faktisk er..

Jeg er diagnosert schizofren for 2 år siden circa, og har det veldig bra. Jeg har enda ikke drept noen heller.

Schizofreni er en type psykose, psykose er når man mister virkelighets sansen i hjernen, men en psykose har også andre symptomer som for eksempel at man blir veldig sliten og orker ingenting, trekker seg vekk fra sosial omgang, tenker rare tanker, etc.

Men uansett, er det noe dere lurer på så spørr ivei, myter, sannheter, hva som helst.

Fyr løs!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såvidt jeg vet så dekker vel schizofreni mange forskjellige ting?

Kjenner såvidt en som har schizofreni, han sier sansene hans "lurer" ham, dvs. han lukter ting som ikke er der, og hører ting som ikke er der. Dessuten ble han mentalt utslitt av dette.

Uansett, fordommer og myter mot folk med psykiske sykdommer(ikke bare schizofreni) har alltid eksistert, men det er bra at du prøver å fjerne dem! :thumbup:

Lenke til kommentar
Såvidt jeg vet så dekker vel schizofreni mange forskjellige ting?

Kjenner såvidt en som har schizofreni, han sier sansene hans "lurer" ham, dvs. han lukter ting som ikke er der, og hører ting som ikke er der. Dessuten ble han mentalt utslitt av dette.

Uansett, fordommer og myter mot folk med psykiske sykdommer(ikke bare schizofreni) har alltid eksistert, men det er bra at du prøver å fjerne dem! :thumbup:

5033400[/snapback]

Ja det finnes mange forskjellige typer schizofrene, og leger tror at man ikke har funnet ut alle typene enda en gang.

Schizofreni går utover alle hovedfunskjonene i hjernen, men enkelt sagt, så er det en kjemisk ubalanse.

Schizofrene har gjerne for lite eller for mye dopamin i hjernen, og for lite aktivitet i frontal loben.

Kort sagt så går schizofreni utover evnen til å tenke over og analysere følelser, tankerstrøm og prating, noen ganger stopper tankegangen helt og ord kommer ut i en mumblende ukonstruktiv form.

Andre kan også høre stemmer, se ting som ikke er der, tenke seg at CIA er ute etter han, tro at noen forgifter maten dems etc.

Men en ting som er viktig å forstå er at schizofrene veldig sjelden er voldelige.

Lenke til kommentar
*snip* at man blir veldig sliten og orker ingenting, trekker seg vekk fra sosial omgang, tenker rare tanker, etc. *snip*

Har den, men tviler nå nesten på at jeg er schizofren for det da...

5033406[/snapback]

En fyr jeg kjenner som også har sykdommen hadde jobb som verksmester, og han fikk alltid ros for at han arbeida så hardt, men så ble han syk, og da en dag så sto han der bare, med en hammer i hånda, og kunne ikke gjøre noen ting, han var helt utslått mentalt.

Poenget er at alle tenker rare ting og er late til en viss grad, men med oss blir det helt til de ytterste grensene.

Pluss det er mange andre symptomer som må være på plass.

Men hvis du syntes det blir et problem for deg at du gjør det du sier, så for all del kontakt noen.

Lenke til kommentar

Å trekke seg vekk sosialt er nesten alltid et problem uansett motiv.

Hvis det blir så seriøst som det ble med meg at jeg ikke så en eneste person på 6 måneder annet enn da jeg gikk i butikken, da må du seriøst gjøre noe.

Hvis du på den annen side har venner, men drar bare ut et par ganger i uka, så kan det være masse forskjellige ting, kanskje at du er lei hva de driver med, eller at du har nådd et slags høyere nivå hvor de andre ikke utfordrer deg, det finnes mange grunner, poenget er at du må finne ut av hva det er for noe.

Lenke til kommentar

Gikk vel over 2 måneder uten noe særlig omgang med omverdnen, men prøver nå å gjøre noe med det selv før jeg evetuelt søker hjelp.

Hvis jeg hadde vært sammen med venner så mye som et par ganger i uka så hadde det vel ikke vært noe problem, men det er desverre skjelden mer enn 1 eller 2 ganger i måneden. Grunnen er kanskje noe av det du er innepå ja, eller kanskje mer det at jeg føler at jeg klarer å underholde meg selv like bra (om ikke bedre) når jeg er alene som når jeg er sammen med venner.

Edit: Skrev uka i stedet for måneden.

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar

Så når en foretrekker å sitte hjemme hele uka alene fremfor å finne på noe med venner, vet man har masse papirarbeide man skulle ha fylt ut å sendt men sitter bare å ser på at fristene går ut, og man ikke er utenfor døra andre ganger enn da man røyker eller går på trening, evt på en fest i helga så burde man sjekke det opp?

Lenke til kommentar
*snip* at man blir veldig sliten og orker ingenting, trekker seg vekk fra sosial omgang, tenker rare tanker, etc. *snip*

Har den, men tviler nå nesten på at jeg er schizofren for det da...

5033406[/snapback]

Meg og... jeg har aldri overskudds energi til å gjøre noe... er sosialt helt mongo og forlater bare huset når jeg skal på skolen...

Men jeg lider vel ikke av det :no:

Lenke til kommentar

Her er en link så dere kan lese om symptomene:

http://www.schizophrenia.com/diag.html

Jeg lurer på hva slags medikamenter du bruker?

- Jeg bruker Abilify, et antipsykotisk medikament.

Går du på skole eller har du jobb?

Jeg har hatt 2 år hvor jeg satt bare hjemme uten å gjøre noe, men nå er jeg over på adføring og venter på jobb mulighet.

Hvordan ser du på fremtiden med din diagnose?

Veldig bra egentlig, jeg er glad for at jeg er slik jeg er, hakke blitt den jeg er uten dette.. pluss jeg er god på endel ting som skal skaffe meg suksess i fremtiden. (Håper jeg)

Lenke til kommentar

Fint å høre at vi er flere :w00t: ...Eller egentlig ikke da, men...

Chills: Jeg heller syntes ikke at jeg led av det, men hvis en ikke er utenfor døren hvordan skal en da få seg en dame? Det er min største bekymring med min asosialitet og husk at hvis du er asosial og slipper det for langt kan det til slutt bli en utfordring bare å gå på butikken eller sitte på en buss/tog og slikt! Så selv om du ikke lider av det nå så er det nesten noe du bør prøve å gjøre noe med hvis du spør meg ::thumbup

Lenke til kommentar
Så når en foretrekker å sitte hjemme hele uka alene fremfor å finne på noe med venner, vet man har masse papirarbeide man skulle ha fylt ut å sendt men sitter bare å ser på at fristene går ut, og man ikke er utenfor døra andre ganger enn da man røyker eller går på trening, evt på en fest i helga så burde man sjekke det opp?

5033498[/snapback]

Du burde kanskje sjekke det opp, men for meg høres det mer ut som om du kanskje er inne i en depresjon.

Lenke til kommentar

Jeg vet rett og slett ikke lenger....

Jeg har så lyst og være sosial, men det er ikke enkelt og starte på bar bakke som 18 åring uten noen social skills

Klarer heller ikke å holde en samtale med noen, untatt viss det er saklig...

Data er det eneste jeg kan snakke noe om....

Jenter.... oh jenter

Jeg krymper så heftig... i dag så måtte jeg bare gå fra skolen, grunnet hva... fikk øyenkontakt med en jente :dontgetit:

Følelsen er bare så utrolig JÆVLIG:..

Men dette passer vel best i deppetråden..

Gi meg et par uker så skal jeg se om jeg klarer og bli en følelsesløs cyborg... men jeg her altfor humør syk til det :!:

Endret av chills
Lenke til kommentar

Hmm, mye å ta fatt i her ja.

chills jeg anbefaler deg sterkt å snakke med psykolog slik at du kan bygge opp selvtilliten.. Det høres ut som du har problemer som du burde løse, som du kanskje ikke kan løse selv uten hjelp..

@ p-n-p

Mye kan faktisk løses med å presse seg selv litt, hvis man blir halvtruet inn i sosiale situasjoner littegrann, så går det ofte enklere for hver gang.

Jeg hadde et TONN av sosial angst, jeg var redd for å snakke med folk over internett til og med, men så kom jeg på folkehøyskole, og da skiftet alt, gradvis så gikk all angsten vekk og nå sitter jeg her nesten fri av det.

Lenke til kommentar
@ p-n-p

Mye kan faktisk løses med å presse seg selv litt, hvis man blir halvtruet inn i sosiale situasjoner littegrann, så går det ofte enklere for hver gang.

5034190[/snapback]

Jeg vet :thumbup: Det er derfor jeg har skaffet meg selv en jobb i en butikk (videoutleie), og håper at den kan hjelpe på litt!

Lenke til kommentar
@ p-n-p

5034190[/snapback]

Jeg vet :thumbup: Det er derfor jeg har skaffet meg selv en jobb i en butikk (videoutleie), og håper at den kan hjelpe på litt!

5034281[/snapback]

jeh det er jo kjempebra..

har begynt å ta meg litt sammen og skal ut i jobb snart selv og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...