Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Trøbbel med Sata

Anbefalte innlegg

Brodern gikk nettopp til innkjøp av ny maskin, også skulle jeg sette den sammen. Det gikk jo ganske greit, satte sammen hele stasen på en times tid eller så, men problemene starta etter at jeg hadde innstaller windows: Harddisken står ikke som primary master i oppstarten, den står som third master, mens dvd-brennern står som secondary master.. Står også et eller annet floppy disk error (40) nedforbi. Har jo koblet ut floppyen men får likevel samme error. Merkelig. "Trykk F1 for å fortsette" Ok... *trykke* Da starter windows og alt funker. Men hvorfor i all verden kommer den erroren..? Har plugga disken i riktig plass og gått over og sjekket alt av hardware. har også vært i bios for å sette den som master, for det er jo ikke jumpere på en sata-disk så jeg kan ikke sette den som master med en jumper, og i bios er det bare auto eller manuell innstilling for master. Når jeg setter den på auto, søker den etter disken men finner den ikke...

HJÆLP!

Endret av appelsinbrus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du har koblet ut floppyen så bør du også disable den i bios.

S-ata har ikke master/slave så den blir master uansett, høres ut som du har koblet på s-ata kobling nr 3 istedetfor nr 1 på HK, skal ikke ha mye å si.

Om det kun er dvd brenneren som er koblet på IDE så sett den på master (flytt stiften bakpå brenneren til rett posisjon).

Prøv også å resette cmos om det fremdeles ikke fungerer skikkelig, dette er alltid anbefalt med bygging av ny pc.

Lenke til kommentar
og du har koblet ide kablene til riktig slott (primary\secendary)? og riktig sted på kabelen (slave\master)?

(Hvis det fremdeles er av betydning på nyere hovedkort da.. rett meg hvis jeg har feil)

5033371[/snapback]

Sata har jo ikke ide-tilkobling, men takk for forslaget..

Du tenkte kanskje på dvd-en?

Siden du har koblet ut floppyen så bør du også disable den i bios.

S-ata har ikke master/slave så den blir master uansett, høres ut som du har koblet på s-ata kobling nr 3 istedetfor nr 1 på HK, skal ikke ha mye å si.

Om det kun er dvd brenneren som er koblet på IDE så sett den på master (flytt stiften bakpå brenneren til rett posisjon).

Prøv også å resette cmos om det fremdeles ikke fungerer skikkelig, dette er alltid anbefalt med bygging av ny pc.

5033399[/snapback]

Nope, har koblet riktig. Har 4 sata-tilkoblinger og tok nr 1.

Floppyen er jo ide, men skal prve å disable den og sette dvd-en som master..

Hvordan resetter jeg c-mos da? Veit der er en jumper på h-kortet, står vel i manualen, regner jeg med?

Lenke til kommentar

Cmos kan resettes på foskjellige måter på forskjellige HK, noen kan du enkelt ta av batteriet en liten stund og sette i igjen, noen er det en pin som skal flyttes til et annet kontaktpunkt en stund og tilbake, mens enkelte rett og slett har en knapp du trykker på og holder inne litt..

Må nesten sjekke instruksjonsboken for HK..

Lenke til kommentar

Virket som om du har akurat de samme problemene som jeg hadde. Harddisken kan bare stå som third primary master. Du kan også slå av den F1 greai ved å aktivere quick boot og sette på all errors på den greia nedenfor quick boot greia (XD) Slå av floppy disken i BIOS. Har jo egentlig ikke noe å si den feilmeldinga heller da men....... Du kan ha Brenneren som master og leseren som slave(hvis du har begge da) Har ikke lest alle postene hær, så det kan godt hende at de alerede har svart på ditt spørsmål, men skriver nå dette likevel jeg da.......=)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...