Gå til innhold

Er nordmenn kalde, sjenerte og reserverte?

Anbefalte innlegg

Nå har jeg vært i California i en uke, og må si at folk her er mye mer høflige og åpene enn hjemme på berget. Man kommer inn i butikken, og betjeningen slår av en liten prat med deg om vær og vind.

Og skal man internt i norge, så synes jeg nok at oslofolket er mest resverte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dra til Brazil, eller ett sted i Latin-Amerika. Du vil merke MYE større varmhet og hjelpsomhet fra folk..

5055125[/snapback]

Det var vel litt av poenget her. I slike land går det mye i tomt pjatt. Overfladisk tull. Hva skal man ellers snakke med vilt fremmede om?

Lenke til kommentar

Meget interessant tråd.

Jeg bor selv på Nord-Sjælland i Danmark, rett nord for København og opplever danskene ganske likt som nordmenn. I utgangspunktet kan de virke mer åpne, men mitt inntrykk er at de ser vekk, er innesluttede og kan bli sure hvis du for eksempel spør om veien. Dette er sevfølgelig min generalisering, men det er erfaring.

Det som skiller nordmenn fra dansker, er hovedsaklig flisespikkeriet. Nordmenn henger seg ofte opp i bagateller. Da jeg tok toget hjem fra Danmark i forrige uke, satt jeg ved siden av to norske herrer som brukte en halvtime på å diskutere "den håpløse størrelsen på togbiletter", og "hvorfor det er mange ulike størrelser, og ikke èn enkelt".

Tidligere i sommer, på T-banen i Oslo, satt det seg en gruppe afrikanere overfor meg. Jeg brøt den norske "ikke snakke med hverandre og bare kikke ut av vinduet"-lulturen og spurte dem hvor de kom fra. Uten å vite det, hadde jeg startet en interessant diskusjon om Ghana og forskjeller på norsk og afrikansk kultur...

Lenke til kommentar
Det var vel litt av poenget her. I slike land går det mye i tomt pjatt. Overfladisk tull. Hva skal man ellers snakke med vilt fremmede om?

5055950[/snapback]

Å diskutere fotball er jo en slager. Eller man kan diskutere egne, eller den andres interesser. Hvis det er noe interessant da. Småprat er ofte mer spennende en å stirre på hus.
Lenke til kommentar
Slike stereotyper bør ikke tas for annet enn det er, så man finner selvsagt haugevis av unntak. Bergen er jo f.eks. kjent for sin sydhavsmentalitet. Faktisk har jeg fått høre fra en del utlendinger at de trivdes bedre i Bergen enn resten av Norge pga. åpenheten.

5033537[/snapback]

Bergen kjent for sydhavsmentalitet meg i *****. Tror nok det er flere som har fått nok av Bergen fordi det er så jævlig vær. Men det kan jo ikke dere noe for. Det er nok riktig at Bergensere av en eller annen grunn har altfor god selvtillit (skjønner ikke hvor det kommer fra), men det kan jo vippe både i positiv og (for de fleste andre nordmenn) negativ retning.

Her i byen er det ikke vanlig å si hei til alle du møter, og det tror jeg bare er sunt. Jeg hadde iallefall blitt jævlig sliten i stemmebåndene om jeg skulle gjøre det. Når man bor og lever såpass tett, setter man mer pris på de få stundene du får alene (som f.eks. på dass eller foran PC-en på rommet), enn de stundene du tilbringer sammen med andre (som er stort sett resten av døgnet)

5035196[/snapback]

La meg få ett forsøk på å gjette: Du er fra det sentrale østlandet (Oslo/Akershus), ikke sant?

Det er litt festlig, for de eneste jeg har møtt med kategoriske fordommer mot folk fra en annen landsdel/by er østlendinger som er mot - nettopp - bergensere. Hva er det som gjør at så mange østlendinger ikke liker bergensere? Jeg har møtt mange fra rundt om kring i landet som liker f.eks nordlendinger - eller trøndere. Men det er bare østlendinger som går rundt og sier at de ikke liker - bergensere.

Selv er jeg nordlending og trivdes godt med både Bergen og bergenserne det året jeg bodde der. Mitt totalintrykk er at bergensere er mer åpne og trivelige enn østlendinger, uten at jeg dermed kategorisk misliker østlendinger. Så hvis "sydhavsmentalitet" betyr uformell, blid, imøtekommende etc. så kan jeg godt si at Bergen har et snev av det. :)

Lenke til kommentar
Og dermed kommer nordlendingen hilram og viser sine fordommer mot østlendinger...

Wow.

5075503[/snapback]

:thumbup: Som sagt, jeg misliker ikke østlendinger, men jeg har aldri opplevd bergensere uttale seg hatsk om østlendinger. Men jeg har opplevd en del østlendinger som har uttalt seg hatsk om bergensere.

Jeg har forøvrig til gode å møte østlendinger som ytrer hatske kommentarer om nordlendinger. Men det er kanskje fordi jeg er til stede? :D

Lenke til kommentar
:thumbup: Som sagt, jeg misliker ikke østlendinger, men jeg har aldri opplevd bergensere uttale seg hatsk om østlendinger. Men jeg har opplevd en del østlendinger som har uttalt seg hatsk om bergensere.

Jeg har forøvrig til gode å møte østlendinger som ytrer hatske kommentarer om nordlendinger. Men det er kanskje fordi jeg er til stede?  :D

5077296[/snapback]

Jeg opplever rett som det er bergensere som slenger drit om østlendinger, så å si at vi bergensere blir satt i feil lys er vel litt å dra laken over et lik.

Jeg har bodd i Bergen hele mitt liv, men snakker ikke bergensk pga. familien min rundt meg snakker litt forskjellig østlands/nordnorske dialeter. Alle reagerer på det og spør om jeg kommer fra Oslo, og i samme slengen sender de masse drit om østlendinger og spesielt folk fra Oslo når jeg sier at de har en grei dialekt.

Jeg opplever bergensere som særdeles opptatt av å slenge drit om alle som ikke er fra Bergen.

- Neida, det er selvføgelig bare tull, men Bergensere liker å gjøre narr av "bønder" (Folk fra bygdene), og klarer da å blande inn Oslofolket i samme slengen.

Lenke til kommentar
- Neida, det er selvføgelig bare tull, men Bergensere liker å gjøre narr av "bønder" (Folk fra bygdene), og klarer da å blande inn Oslofolket i samme slengen.

5080138[/snapback]

Å fortelle morsomheter på strilenes bekosting er en del av bergenskulturen. Men det betyr hverken at vi hater dem (selv om vi sier det en gang i blant) eller at vi ikke snakker med dem. (Vel nå snakker jeg strengt tatt for meg selv. Pluss det fleste andre medborgere jeg omgås.)
Og dermed kommer nordlendingen hilram og viser sine fordommer mot østlendinger...

Wow.

Lukter østlending av den kommentaren der.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...