howzer Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 Jeg fant dette i et forum der de diskuterte norsk kultur, og fant det ganske interessant: Kona mi er fra Brasil, og vi møttes i Spania. Første gang hun kom til norge ble hun forundret over at stereotypene ikke så ut til å stemme. Folk var ikke sinna, de var ikke kalde, de ungikk ikke hverandre, og ikke var de spesielt sjenerte heller. Hun sier at folk i Brasil kommer mer i snakk med hverandre, men når de gjør det, så snakker de alltid om været eller andre tåpelige og ubetydelige ting. Og det samme er sant i mange andre land. I norge derimot så kan du snakke med totalt fremmede om religion, meningen med livet, politikk osv. Media skal jo alltid fortelle oss nordmenn hvor stille og reserverte vi er, og hvordan vi aldri snakker med fremmede. Derimot er de "varmblodige" sydhavsmenneskene veldig pratsomme, hele tiden. En jente med pakistansk bakgrunn skriver dette: det jeg liker ved den norske kulturen er måten dem snakker med hverandre...altså hvis man går forbi på gata, kan du smile og hilse på en person uten å kjenne han/henne!! Mens hos oss pakistanere blir det oppfattet som noe helt annet Står bildet av nordmenn som kalde og reserverte mennesker for fall? Er det noe å strebe etter å snakke med flest mulig om de mest uinteressante ting, noe vi nordmenn gjør litt av men kanskje ikke nok til at vi blir sett på som "utadvendte"? Jeg har i grunnen ofte lurt på hva de snakker om, disse snakkesalige "sydhavsmenneskene" som vi hører så mye om når noen forteller om oss reserverte nordmenn... Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 Står bildet av nordmenn som kalde og reserverte mennesker for fall? Er det noe å strebe etter å snakke med flest mulig om de mest uinteressante ting, noe vi nordmenn gjør litt av men kanskje ikke nok til at vi blir sett på som "utadvendte"?5033262[/snapback] Slike stereotyper bør ikke tas for annet enn det er, så man finner selvsagt haugevis av unntak. Bergen er jo f.eks. kjent for sin sydhavsmentalitet. Faktisk har jeg fått høre fra en del utlendinger at de trivdes bedre i Bergen enn resten av Norge pga. åpenheten. Jeg er for så vidt enig i at det er lettere å komme i kontakt med folk i Norge enn lengre sør. Samtidig virker terskelen lavere for å bli fortrolig med folk i Norge. I andre land kan man ha daglig kontakt med folk som man etter lengre tid fortsatt ikke helt stoler på. Lenke til kommentar
T.L Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 Søskenbarnet mitt som er født i Norge, men er oppvokst i Tyskland, ble overasket over hvor hyggelige og blide nordmenn var hvis man spør dem om noe på gaten. Men det sier kanskje mer om sure tyskere, enn blide nordmenn. Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 Slike stereotyper bør ikke tas for annet enn det er, så man finner selvsagt haugevis av unntak. Bergen er jo f.eks. kjent for sin sydhavsmentalitet. Faktisk har jeg fått høre fra en del utlendinger at de trivdes bedre i Bergen enn resten av Norge pga. åpenheten. 5033537[/snapback] Bergen kjent for sydhavsmentalitet meg i *****. Tror nok det er flere som har fått nok av Bergen fordi det er så jævlig vær. Men det kan jo ikke dere noe for. Det er nok riktig at Bergensere av en eller annen grunn har altfor god selvtillit (skjønner ikke hvor det kommer fra), men det kan jo vippe både i positiv og (for de fleste andre nordmenn) negativ retning. Her i byen er det ikke vanlig å si hei til alle du møter, og det tror jeg bare er sunt. Jeg hadde iallefall blitt jævlig sliten i stemmebåndene om jeg skulle gjøre det. Når man bor og lever såpass tett, setter man mer pris på de få stundene du får alene (som f.eks. på dass eller foran PC-en på rommet), enn de stundene du tilbringer sammen med andre (som er stort sett resten av døgnet) Lenke til kommentar
Pels Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 Var det ikke noen som sa at pga. at folk lever så strøtt rundt i landet holder Nordmennene mange ting mer for seg selv. Derfor man ikke er så "åpene" . Lenke til kommentar
eivind1972 Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 Bor selv i Bergen, og synes det er mer åpent her enn i Oslo. Men det er vel faktisk Nordland som, paradoksalt nok, er mest sydlandsk (!!). Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 Søskenbarnet mitt som er født i Norge, men er oppvokst i Tyskland, ble overasket over hvor hyggelige og blide nordmenn var hvis man spør dem om noe på gaten. Men det sier kanskje mer om sure tyskere, enn blide nordmenn. 5035184[/snapback] Kan ikke si meg enige der, syns Tyskere er helt knall jeg. Superhøfflige og blir nesten skuffa om du ikke takker ja til gjestfriheten demmes. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 Gi nordmenn litt alkohol, så blir de så snakkesalige og hyggelige atte (vanligvis). Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Norge er at land med 4,5 millioner nasjoner, hver på sin fjelltopp, ser ut over de andre. Forskjellene byer imellom er enorme. F.eks i Kristiansund er folk regnet som åpne og hjertelige, mens i Molde er folk regnet som ganske reserverte. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Slike stereotyper bør ikke tas for annet enn det er, så man finner selvsagt haugevis av unntak. Bergen er jo f.eks. kjent for sin sydhavsmentalitet. Faktisk har jeg fått høre fra en del utlendinger at de trivdes bedre i Bergen enn resten av Norge pga. åpenheten. 5033537[/snapback] Bergen kjent for sydhavsmentalitet meg i *****. Tror nok det er flere som har fått nok av Bergen fordi det er så jævlig vær. Men det kan jo ikke dere noe for. Det er nok riktig at Bergensere av en eller annen grunn har altfor god selvtillit (skjønner ikke hvor det kommer fra), men det kan jo vippe både i positiv og (for de fleste andre nordmenn) negativ retning. 5035196[/snapback] En gang i tiden var Bergen en hansaby, og hanseatene hadde makten i lange tider, mens kongen var svak. Dette gjorde Bergen internasjonalt orientert. Så endret tidene seg, kongen fikk makten, hanseatene fikk et ultimatum: enten bli norsk ellers ville det gå dem ille. Bergenserne ble norske med de nyomvendtes intensitet, og siden da har resten av Norge ikke vært tilstrekkelige norske. Dette var iallefall forklaringen jeg fikk da jeg spurte. Ellers ser det ut til at de mer internasjonalt orienterte byene er mer åpne enn trangvikske steder. Bergen, Ålesund og Kristiansund er alle internasjonalt orienterte, store eksportbyer og åpne. F.eks. i Kristiansund er spanske ord kommet inn i dagligtalen (en selger ikke fisk i Kristiansund, en "vender" fisk). Interessant nok er det vest- og nordvestlandet som står for det aller meste av eksporten i Norge, selv etter at en holder oljeandelen utenfor. Lenke til kommentar
T.L Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Kan ikke si meg enige der, syns Tyskere er helt knall jeg. Superhøfflige og blir nesten skuffa om du ikke takker ja til gjestfriheten demmes. 5037056[/snapback] Joda, gjestfrie er dem. Men min erfaring, og også søsken barnet mitt som bor i tyskland, er at tyskere ikke en gang spanderer på seg et falsk smil hvis man spør dem om veien bussen. Ellers så er det sikkert forskjeller på forskjellige byer i Tyskland, akkurat som i Norge Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Ellers ser det ut til at de mer internasjonalt orienterte byene er mer åpne enn trangvikske steder. Bergen, Ålesund og Kristiansund er alle internasjonalt orienterte, store eksportbyer og åpne. F.eks. i Kristiansund er spanske ord kommet inn i dagligtalen (en selger ikke fisk i Kristiansund, en "vender" fisk). Interessant nok er det vest- og nordvestlandet som står for det aller meste av eksporten i Norge, selv etter at en holder oljeandelen utenfor. 5038158[/snapback] Bra jeg fikk et svar på det der med Bergen, selv om jeg ikke skjønte alt... At det er mer eksport fra vestlandet skyldes vel ressurser, skulle jeg tro... Det eneste vi på Østlandet har av ressurser har vært gruver (som nå er tomme) og landbruk (som ikke er særlig å skryte av). På vestlandet har man godt grunnlag for spesielt fiske og kraftkrevende industri. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Hva var det med Bergen du ikke fikk med deg? Hansatiden er adskillige århundrede tilbake i tid, så det er rom for fortolkninger, regner med det finnes mange andre syn på hva som gjør bergensere slik de er. Østlandet er ikke totalt blåttet for ressurser, det er mye skog, og også mange kraftkommuner i Telemark og Buskerud. Råvarer gir liten fortjeneste, og selv om Norge har en ulandsøkonomi med overvekt av råvare-eksport, er det mye teknologi som utvikles på Østlandet. Vest- og Nordvestlandet har fisk, men også mye verkstedsindustri, og det ser ut til å være småbedrifter omtrent på hvert eneste nes. Industriledere på Østlandet er ofte profilerte i media, andre steder i landet foretrekker man lavere profil, så mangel på mediadekning er ikke tegn til mangel på aktivitet. Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Hva var det med Bergen du ikke fikk med deg? Hansatiden er adskillige århundrede tilbake i tid, så det er rom for fortolkninger, regner med det finnes mange andre syn på hva som gjør bergensere slik de er. Østlandet er ikke totalt blåttet for ressurser, det er mye skog, og også mange kraftkommuner i Telemark og Buskerud. Råvarer gir liten fortjeneste, og selv om Norge har en ulandsøkonomi med overvekt av råvare-eksport, er det mye teknologi som utvikles på Østlandet. Vest- og Nordvestlandet har fisk, men også mye verkstedsindustri, og det ser ut til å være småbedrifter omtrent på hvert eneste nes. Industriledere på Østlandet er ofte profilerte i media, andre steder i landet foretrekker man lavere profil, så mangel på mediadekning er ikke tegn til mangel på aktivitet. 5040686[/snapback] Jeg sa ikke at Østlandet er blottet for ressurser. Men vestlandet har flere, det er det ikke tvil om. Og før det statlige strømnettet kom, ble industrien anlagt der det var elektrisk kraft, dvs ved de store fossene, oftest på Vestlandet. Tømmerindustrien i Norge blir det mindre og mindre av, det er vel kanskje den som er den viktigste råvaren på Østlandet. Og selv om råvarene som selges fra vestlandet er billige, så har de jo kontakt med utlendinger allikevel, og det var vel det vi egentlig snakket om, var det ikke? Skjønner ikke hvordan du kan si at industriledere på Østlandet er mer profilert i media? Rema-reitan, chess-vollvik, etc, etc. Dessuten, hvem eieren av et firma er har lite eller ingenting å si for hvordan firmaet blir drevet og hvor det ligger og hvem som jobber der. Og tar du tegninga? Teknologibedriftene på Østlandet har gjerne en litt mer sentralisert organisering enn småbedriftene på vestlandet - på Østlandet er det gjerne bare pampene som har kontakt med utlandet, mens på vestlandet er det flere vanlige som driver handel med utlandet. Men uansett begynner debatten å spore litt av her Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Tømmer har gitt store inntekter, og skogeiere var både styrtike og mektige, men det er på hell. Det er bare å lese aviser, så ser du hvilke bedriftsledere som profileres. Det er klart du har unntak som Vollvik, men når jeg snakker med folk som driver bedriftsutvikling på Vest/Nordvestlandet, forteller de meg om mye arbeid og lite profilering. Jeg synes ikke dette er ikke avsporing, det dreier seg om kulturforskjellen mellom landsdelene, hvordan folk der prioriterer. For det er det som avgjør om folk virker kaldem sjenerte og reserverte slik overskriften snakker om. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 22. oktober 2005 Del Skrevet 22. oktober 2005 Morsomt at jeg skulle komme over dette akkurat nå. Det første innlegget (kone fra Brasil) var det jeg som skrev, på VG nett. Har ikke skrevet her på forumet på lenge Lenke til kommentar
XzYLsiT Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Etter det jeg har hørt fra de engelske vennene mine så sier de at Norge er ett land kjent for å ha mange "kalde" personligheter. Dra til Brazil, eller ett sted i Latin-Amerika. Du vil merke MYE større varmhet og hjelpsomhet fra folk.. Men, noen i f.eks. Brazil er utrolig bekymret for å ikke sulte, det er ikke en bekymring som Norge har så mye av. F.eks. her i England, så er det vanlig å si takk hvis noen gjør noe, man kan f.eks. ikke komme borti en person i sentrum uten å si unnskyld, da ser man surt på en. Hvis noen trenger hjelp til å åpne port eller lignende, så gjør man det. Alt dette tror jeg egentlig at ligger i kulturen, Egypt var ikke akkuratt så varme hele tiden, de var bare varme når de visste at de ville få penger. Det er jo slik Norge har gjort det mens tidene og genrasjonene har gått, det vil vi sannsynligvis fortsette med og. Jeg syns at Norge er ett land med noen få kalde mennesker som har påvirket mange andre, i Norge så sa jeg aldri "sir", "miss", eller "mr" til lærerne, det skal man gjøre her, uansett. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 I Egypt er det naturlig varme Lenke til kommentar
eivind1972 Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 (endret) Det er mye "dill" og overfladiskhet med en del engelskmenn, særlig i deler av Sør-England. De sier "How are you, love?" til helt ukjente og masse tomme høflighetsfraser. I en del land er det også vanlig med "How are you?", men dersom du svarer ærlig og sier "Nei, i dag har jeg det helt forjævlig, så skaper du en pinlig situasjon. Det blir liksom forventet at du svarer at du har det bra, men hva om du IKKE har det bra? Jeg synes det er tåpelig å spørre om folk har det bra dersom du ikke er genuint interessert i om de har det bra. Da er det bedre bare å holde kjeft!! Endret 24. oktober 2005 av eivind1972 Lenke til kommentar
XzYLsiT Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 SPRE GLEDE, ikke sorg. Man har større sjangs å lykkes i livet med optimisme, jeg ville vært bra hele tiden jeg, jeg er bra så lenge jeg ikke ligger død. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå