Gå til innhold

Hva betyr ordet abstrakt?

batti64

Anbefalte innlegg

Ja som topic sier lurer jeg på hva ordet abstrakt betyr :blush: . Jeg skal skrive bokmelding og der står det at jeg skal skrive hva temaet i boka er. Vi har fått vite at temaet i boka er grunntanken i teksten og mer abstrakt. Eks. Askeladden: Livsholdningen somk leder mot målet. Skal skrive bokmelding om Da Vinci-koden.

Kan noen hjelpe meg og fortelle hva temaet og budskapet er i Da Vinci-koden? :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Abstrakt er det motsatte av konkret.

5033225[/snapback]

Hva betyr konkret da? :blush:

5033232[/snapback]

III konkre't a2

1 som kan oppfattes med sansene, håndgripelig, virkelig, bestemt, mots abstrakt / en k- sak / gi et k- eksempel / ha noe k- å holde seg til / k- kunst nonfigurativ kunst som bygger på universelle geometriske former / k- litteratur litteratur som konsentrerer seg om lydlige og typografiske egenskaper ved ordene / k- musikk musikk satt sammen av lyder fra dagliglivet som er tatt opp på lydbånd (f eks støy, stemmer)

Lenke til kommentar

II abstrak't a2 (fra lat., se *abstrahere)

1 som bare kan fattes gjennom tanken; uten direkte forbindelse med livet, mots III *konkret / a- tenkning / matematikk er en a- vitenskap / a- kunst nonfigurativ kunst, der vekten er lagt på farge, form og komposisjon

2 språkv: som betegner en egenskap, tilstand el. handling a-e substantiv / i a- betydning av ordet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...