Gå til innhold

Folk som ikke vet hva de snakker om 2


WRZ_rules

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Joda, man opplever det meste av skolert kompetanse når får nye ansatte med Bachlor grad og ber dem installere OS og de lurer på hvilket fag de skulle ha lært det. Også så må jo man kunne si at de skal sette opp et RAID array, og om de lurer på hvordan så ber du dem slå det opp i en bok og teste selv.

 

Har en kompis som aldri har hatt mer skole en VK I på VGS. men han er konge på C og masse andre språk. Men hver gang det kommer en nyutdannet fra Høgskolen så har de ikke troen på seg selv til å prøve og lære.

 

Husker godt Operativ systemer forelesninger hvor vi lærte om DOS og UNIX, men ingen kunne fortell oss om Win 98 eller NT (Dette var i 2001). Hadde en 2 vektall eksamen i Drift av PC systemer (nettverk) og hadde fra før en MCP i Win NT. Eksamane gikk mest ut på å regne ut oppe tid og litt Perl. Snakket etterpå med foreleser og lurte på om han hadde tenkt å legge inn sikkerhet, fil deling, bruker grensesnitt og til slutt hvordan man skal kunne bruke det OS man skulle administrere. Fikk svaret at om man ikke kunne nok matematikk så kunne man ikke være admin....

 

Blir litt fortvilt over hvilken kompetanse IT-studenter skal kunne tilegne seg ut i fra 3år Høgskole.

PS. Dama har Bachlor i IT og hun har konge karakterer. Hun lurer alikevel på hvordan installere WIn XX.

Lenke til kommentar

Flott at du åpnet tråden igjen, Yummy. Det var mye gøy som kom frem her.

 

Den er jo forresten datarelatert altså "alt om data" så jeg synes den burde få lov til å komme tilbake til "alt om data".

 

Hvis du overfører den tilbake dit, kan du godt slette akkurat denne posten fra meg.

Lenke til kommentar

Mange som tror skjermen er selve hjernen. En kunde ringte for noen år siden og melde inn problem med at et program sluttet å reagere. Ikke særlig datakyndig var han, så da jeg spurte om ditt og datt av programmer var oppe, ble det ganske stille i andre enden. Ikke fikk han frem START menyen og ikke klarte han å trykke CRTL+ALT+DEL for å få frem knaskmanager. Etter litt frust ble jeg enig med meg selv om at han burde reboote ettersom alle prog han trengte lå i startup. Så jeg ba ham å slå av maskinen, vente 5 sekunder og slå på igjen og ringe meg dersom det fremdeles ikke virket. Selvsagt gikk det noen minutter og han ringte igjen.. Samme problemet som før,... det virket ikke som noe hadde skjedd faktisk. AV/PÅ knappen virket ikke skikkelig var påstanden(!). Så neste steg var svenskeknappen (trekke ut 230V'en). Så det gjorde han og fikk fremdeles ikke løst problemet. Derved ble det (dyr) utrykning til kontrollrommet. Det viste seg (som nevnt over) at det var skjermen han hadde trykket på ON/OFF kanppen og trukket ut power'en på. 'Harddisken' under bordet var bare en boks som var i til irritasjon ettersom det var alltid noen som sparket bort i den når de satte seg inntil bordet...

 

De hadde også som rutine å slå av maskinene en gang i uka for å reboote (problemer med minnelekkasje). Det viste seg at de slo av skjermen en gang i uka :smile: .

Lenke til kommentar

For en del år siden (i 486 tida) hjalp jeg en venninne med kjøp av ny pc. Etter å ha sjekket litt rundt havna vi i en mindre forretning. Den eneste ekspeditøren som var i lokalet var opptatt med en annen kunde. Personen han snakket med skulle tydeligvis kjøpe seg en komplett IBM-kompatibel-datamaskin og hadde mange spørsmål på lager. Selger svarte så godt han kunne og omsider hadde han mer eller mindre overbevist kjøper om at det å skaffe seg ny data nå var tingen. Men karen hadde tydeligvis hørt kompiser prate og ville til slutt stille det avgjørende spørsmålet før et eventuelt kjøp.

 

Slik jeg sånn ca husker slutten av hele samtalen (mange år siden nå).

 

Kjøper: Har hørt mange som sier det at om du kjøper en datamaskin i dag så er den mer eller mindre utdatert om kun få år, stemmer dette?

Selger: Nei nei nei, i de siste åra har vi hatt en slik ruvende utvikling på datafronten at vi nå mer eller mindre har nådd et tak og ikke kan komme lengre med kun en skjerm og et tastatur. Det neste du vil få i hus etter denne supre IBM-kompatible-datamaskina du nå vurderer å kjøpe er helt sikkert en robot.

Kjøper: Ok, høres fornuftig ut. Nå er jo ting og tang så avanserte at utviklingen helt sikkert ikke kan komme lengre, jeg slår til! Da blir det en 486dx 33 med 4mb ram, 12" Addonic skjerm.... og så må det være et skikkelig tastatur. Like stort og bra som det vi har på skrivemaskina.

 

Han klakket ut sånn ca 30000,- Lurer på om den karen der har fått seg robot i hus?

 

Må få legge til at ingen snakket om skjermkort, hovedkort, ramtype, skjermoppløsning osv osv i de tidene der. Lyd ang. data var også noe vi nesten bare hadde hørt om mer en det som kom ut av pc høytaleren. Han ble i så måte ikke lurt av selve data kjøpet, men overbevisningen om at han ikke trengte å fornye data'en var jo en fallitt.

 

Husker også når en kompis av meg som to - tre år før ovennevnte hendelse skulle imponere stort. Han hadde en 386 maskin, kjøpte seg cd-rom (1x) og skulle vise data teknologien på sitt ytterste punkt. Satte oss ned foran dataen og ventet ca et min for å få se en naken jente på skjermen. Men jeg satt standhaftig og ventet på alle damene han hadde på plata. Var liksom så mye kulere å se dette hos ham siden det tok så utrolig mye lengre tid og få sett dette hos en annen kompis av meg som hadde modem. Karen med modemet hadde en overføringshastighet på 1200kb/s (tror jeg det var) og jpeg eller annen rå bildekomprimering hadde ikke vi hørt om. Han kobla seg til (bbs) sentraler rundt om i norge og lasta ned masse nakne jenter.... etter mye mas fra meg :smile: Men det tok altså tid. Uansett så satt jeg også der med stivt blikk og var fascinert over både damene og teknologien, selv om det tok 4 - 5 min før dotten viste seg :grin:

 

Rune.

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Kina bill på 2002-08-23 23:35 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-23 03:21, zup skrev:


ha lært det. Også så må jo man kunne si at de skal sette opp et RAID array, og om de lurer på hvordan så ber du dem slå det opp i en bok og teste selv.

...

...

Blir litt fortvilt over hvilken kompetanse IT-studenter skal kunne tilegne seg ut i fra 3år Høgskole.

PS. Dama har Bachlor i IT og hun har konge karakterer. Hun lurer alikevel på hvordan installere WIn XX.


 

Husk at det er STOR forskjell mellom "gullgravere" og de som er genuint interesserte i det de driver med.

Desverre har det jo blitt slik med datautdanning at det er "in" og "riktig utdanning" etc.

Mange tar jo rett og slett en utdanning fordi de mener/tror at de kan hente mye penger der. Derfor er det spesielt slik innenfor data i dag.

 

Folk kan gjerne ha topp karakterer, men de vet ingenting utenfor det de har lært/pugget på skolen. Rett og slett fordi de er overhodet ikke interessert i emnet i seg selv.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-23 03:21, zup skrev:

Joda, man opplever det meste av skolert kompetanse når får nye ansatte med Bachlor grad og ber dem installere OS og de lurer på hvilket fag de skulle ha lært det. Også så må jo man kunne si at de skal sette opp et RAID array, og om de lurer på hvordan så ber du dem slå det opp i en bok og teste selv.


 

En vanlig misforståelse er et en person med utdannelse innen IT skal kunne "alt" om data. Har du f.eks. ingeniør/bachelor-utdannelse i programmering, er jo installasjon av OS egentlig like irelevant som reparasjon av sykler. Flere av verdens fremste eksperter på IT bryr seg ikke om hverken hvordan man installerer eller bruker Windows.

 

En høyere utdannelse skal omfatte generell og grunnleggende kunskap. Du lærer f.eks. hvordan et nettverk fungerer og hva et OS gjør. Hvordan man installerer Windows versjon XX på en YY PC finner man da svært enkelt ut selv. (Men du har sikkert rett i at noen har problemer med å gjøre det.)

 

Quote:


Blir litt fortvilt over hvilken kompetanse IT-studenter skal kunne tilegne seg ut i fra 3år Høgskole.

PS. Dama har Bachlor i IT og hun har konge karakterer. Hun lurer alikevel på hvordan installere WIn XX.


 

"Bachelor i IT" kan være så mangt. Men med en slik utdannelse burde man klare å slå opp i en bok og finne ut hvordan man installerer Windows XP.

 

LeD

 

[ Denne Melding var redigert av: LeD på 2002-08-24 00:43 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-22 23:59, Den Polse skrev:

Disse data spesialistene dere snakker om minner litt om min far.

Før jeg fikk meg en egen maskin som greide cs ol greit (over 10 fps 640x480 i cs
:grin:
), så brukte jeg maskinen til faren min endel.

Hver gang noe gikk galt, så skyldte han på at det var jeg som hadde ødelagt maskinen hans. Hittil har jeg fått skylden for:


*Ødelegge påloggingen hans til internett (ISDN) et par dusin ganger. Hver gang den ikke ville connecte på første forsøk restarta han maskinen. Og mens det droget startet opp ga han meg leksjoner om hvordan jeg ødela pcen hans. (ville selvfølgelig ikke høre på hva jeg fortalte ham)


*Ødelegge forbindelsen/modemet/etellerannethanikkevisstehvavar, men var sikker på at jeg hadde ødelagt.

Etter mye kjeft og bannlysing av meg fra pcen hans, fant telenor omsider ut at et eller annet hadde tatt kvelden i ISDN boksen vår.


*Ødelegge et eller annet han ikke visste hva var, men det var min skyld, og derfor fikk han ikke til å skrive ut med printeren.

Feilen var at han i den "menyen" som kommer opp når man trykker på "print" hadde valgt vekk skriveren sin på en eller annen måte.


+ En hel del fille problemer som ligner litt på det siste eksempelet her.


Problemet med faren min er egentlig ikke det at han er så fraværende på pc, men han nekter helt å høre på meg selv om han vet jeg kan mye mer enn ham.


Hver gang han skjønte at jeg hadde rett, sa han noe som: "Alle spillene dine gjør maskinen min treig"


Så endte det alltid med at jeg måtte fikse det. Men det kjedeligste var at takken var at jeg i løpet av en ukes tid "ødela" jeg noe nytt på pcen hans og fikk kjeft.


Nå har jeg min egen maskin som av en eller annen grunn ikke til stadighet blir "ødelagt"



 

hadde det samma problemet....jeg lånte laptopen til faren min til LAN og greier....det var alltid jeg som ødla den og måtte sitte timesvis for og fikse det.

så jeg sluttet og bruke pcen hans i en mnd (etter den virka 100%) så ble den ødlagt igjen :smile: da satt jeg bare og gliste av tryglingen av at jeg skulle fikse den :grin:

Lenke til kommentar

For en stund siden begynte jeg å se meg om etter deler for å bytte opp en gammel PC til bruk av demoer og _meget_ gamle spill. Fant en butikk i Oslo som solgte "nye og gamle deler". Utstillingen i butikk-vinduet tydet på at de iallefall hadde "gamle deler", så jeg gikk inn og spurte om de hadde blant annet 16bits lydkort. gravis/sb16/awe32, etc.. spillte egentlig ingen rolle så lenge delene fungerte med gammel software.

Bak disken sto det en herre midt i 40-åra. Han så litt dumt på meg når jeg sa hva jeg ville ha, og uansett hva jeg spurte etter fikk jeg beskjed om at nei, jeg måtte nok komme tilbake om en uke for teknikeren deres var på ferie.

Fikk tilslutt rote gjennom en eske med gamle, men også mer eller mindre ubrukelige deler.

Greit nok at ikke alle selgere kan vite like mye, men hvordan kan man sette en person som overhodet ikke vet hva et lydkort er bak en disk :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...