Gå til innhold

Folk som ikke vet hva de snakker om 2

WRZ_rules

Anbefalte innlegg

Dere har rett, lillesøstera mi (dataingeniøren) er konge på programmering og slikt, men er ikke særlig flink når det kommer til hardware eller normal PC-bruk.

Jeg trodde de skulle ha noen timer om "hvordan fungerer en PC" i løpet av 3 år på høyskolen. Kanskje ho pugga et bilda av et skjematisk oppsett av en PC like før eksamen og glemte alt etterpå. Jeg synes i det minste at de bør ha tittet inni et kabinett og vite hva som er forskjellen på en cpu og en harddisk. Ikke nødvendigvis hvilket skjermkort som yter best, men at det er det kortet man plugger skjermkabelen til. Må bare si at ho aldri har innstallert windows selv heller og ikke viste hva photoshop var for noe. (De hadde vist brukt et annet bildebehandlings-program på skolen)

Men jeg kan vel si at ho er litt unnskylt siden ho er jente og jenter skal liksom ikke ha peiling. Derfor er det bestandig typen og andre guttevenner som har vært ivrig på å gjøre alt av hardware-ting for henne. Stakkars. Tenk å være data-ingeniør og ikke vite mer om PC'n enn hvordan man programmerer..

Jeg har en helt annen utdannelse enn henne og har nesten ikke hadd noe data på skolen. Likevel er det jeg som er "guruen" i gata hvis det er noen som lurer på noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-08-22 17:47, slakkis skrev:

Jeg var vitne til noe helt vanvittig hos en av våre STORE dataforhanldere (skal være snill å ikke nevne navn). Ihvertfall så var jeg innom en av disse butikkene (for 2mnd siden) som tilhørte denne gigantiske kjeden. Gikk rundt å kikket litt. Plutselig så stoppet jeg og fikk mildt sagt hakeslepp!!! Gjett hav de skulle ha for et creative geforce 3 ti/200 kort??

4.500kr!!!

Elkjøp har erstattet TNT2-kortene?

Lenke til kommentar

Det store problemet med kunnskap: For å bli riktig god så må man spesialisere seg, da riskikerer man tilgjengjeld å miste "helheten/oversikten" og grunnlegende kunnskap om beslektede evner. (Hørte jeg noen si fagidiot? :wink:)

Må likevel si meg enig i at en høyskole utdannet person innen data/it/ el. burde ha tilegnet seg basic kunnskaper om data/datamaskiner, kanskje noe tilsvarende "datakortet"?! Det hadde vært gjort på et par kvelder ville nok kommet til nytte før eller senere.

Lenke til kommentar

Vedr. gatas "store data guru" så har jeg droppet dette for flere år siden. Det blir for mye mas, dessuten så er det mye morsomere å spille dum/uvitende når folk begynner å legge ut om sine enestående datakunnskaper, riktig morsomt til tider :grin:

[ Denne Melding var redigert av: WRZ_rules på 2002-08-22 18:49 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-22 18:17, A_N_K skrev:

Quote:

Den 2002-08-22 11:56, arcade skrev:

Er borti denne type inkompetanse nesten hver dag på jobb. Har nå alltid liggende en harddisk på kontoret som jeg viser til alle som mener at en harddisk er kabinettet :smile:

Det verste er at folk med både MCP og andre sertifiseringer fremdeles kaller kabinettet for harddisk.

Hehehe : ) Dette minner meg om en på jobben som fortalte meg at det hadde vært en tyv i bilen, som bare stjal harddisken og lot resten av PC'en være igjen. Det virket litt rart på meg, det syntes forsåvidt hun også. Så viste det seg at hun med harddisk mente kabinett (m/ innhold), mens skjermen var PC'en :razz: Da jeg prøvde å forklare at dette stemte nok ikke helt, fikk jeg høre at typen drev med data, så dette visste hun...

Og moralen er her.. ikke prøv å forklare slike ting til jenter! :razz:

Lenke til kommentar

Hehehe : ) Dette minner meg om en på jobben som fortalte meg at det hadde vært en tyv i bilen, som bare stjal harddisken og lot resten av PC'en være igjen. Det virket litt rart på meg, det syntes forsåvidt hun også. Så viste det seg at hun med harddisk mente kabinett (m/ innhold), mens skjermen var PC'en :razz: Da jeg prøvde å forklare at dette stemte nok ikke helt, fikk jeg høre at typen drev med data, så dette visste hun...

Dette forklarer noe...

Jeg holder på å bygge en PC til henne. Også viste jeg henne en "dings", som er harddisken. Og da insisterte hun på, at i Sverige, hvor hun bor, stjeler tyvene bare harddiskene, og lar resten ligge. Noe jeg selvsagt var dypt uenig i. Men hun visste bedre, for det sto i alle avisene.

Lenke til kommentar

Har også en historie om instituttet der jeg går. Jeg var dataansvarlig for en datasal der en stund. Det skulle oppgraderes og instituttet fikk et tilbud om alt for dårlige PC'er fra et veldig dyrt firma. (10.000 kr pr PC.)

Jeg satt meg ned og fant ikke så dårlige komponenter i salg lengre, men et lite hakk over. Jeg klarte å fant på nettet tilsvarende(eller litt bedre) PC'er til ca 5.500kr pr stk. Jeg sa jeg skulle ta jobben med å sette sammen alt sammen og gjøre det for 6.000 kr pr PC.

Ledelsen på instituttet syntes det hørtes skummelt ut og ville ikke la meg gjøre det. "Tenk om noe går galt og du slutter her" sa de. Vel jeg skulle jo ikke slutte innen reakamasjonsfrisen var gådd ut (2år) så det skulle ikke være noe problem for meg å sende tilbake noe. Men neida det ville de ikke. De trodde ikke helt på at det til 6.000 skulle være like bra. Og ville velge den dyre møkka ia stedet for den billige og litt bedre møkka.

I stedet foreslo jeg å budsjetere med samme sum og kjøpe 67% flere PC'er til 6.000 enn de vi fikk til 10.000. Da ville det jo ikke gjøre noe om en og annen strøk med. Vi ville jo likevel sitte igjen med flere fungerende PC'er enn om vi brukte samme sum på å kjøpe de til 10.000. "Nei, men vi kan jo ikke risikere at noen blir ødelagt.. Er de så dårlige da?" De er bedre enn det andre tilbudet svarte jeg. "Nei, det tror vi ikke, de kommer jo fra en kjent leverandør og da må de være bedre. Det er jo MERKE-PC'er og det kan vel ikke ditt tilbud stille opp mot" sa de.

Uansett det endte med den søpla til 10.000 som jeg måtte slite med å vedlikeholde det neste halvåret. Fy fa*n for noe søppel! En måned etter at jeg sluttet i stillingen som dataansvarlig var det bare 2-3 stk av de som fortsatt fungerte. Og hvem skulle fikse det? De som ikke hadde peiling, og dermed ble ingenting gjort. Nå et halvt år etterpå står samtlige uvirksomme og ingen fikser noe fordi ingen vil ta på seg ansvaret eller delegerer det vidre. Alt er bare søppel som opptar et stort rom nå.

Jeg blir neppe ansatt igjen, fordi jeg hadde for radikale ideer som f.eks å åpne kabinettene hvis det var noe som skulle fikses. Dessuten kostet jeg penger de heller kunne brukt på nytt utstyr fra samme leverandøren.. sukk!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-22 18:45, WRZ_rules skrev:

Vedr. gatas "store data guru" så har jeg droppet dette for flere år siden. Det blir for mye mas, dessuten så er det mye morsomere å spille dum/uvitende når folk begynner å legge ut om sine enestående datakunnskaper, riktig morsomt til tider
:grin:

Jeg prøver å forklare så godt jeg kan, men jeg gir meg alltid hvis de blir veldig påståelige. Det er bedre å ha bevare vennskapet og en munter tone enn å "vinne" diskusjonen.

Det har blitt en god del middager, vinflasker, gratis hårklipp osv. på meg for nabohjelp og det er jo bare hyggelig.

Særlig morsomt er det når de klager over at PC'n er treg og jeg bare fjerner bugy ting de ikke har bruk for, skrur på DMA, defragmenterer, oppgraderer rammen fra 32MB med noen gamle brikker jeg har liggende osv. De blir kjempeinponerte. De visste ikke PC'n kunne bli så kjapp i tillegg til at virusene forsvinner og dokumentene deres er tatt backup av på CD. Det er jo morsomt å få til ting og se at folk blir glade og vil glede meg som takk.. (eh.. ja det ble noe på meg den dagen jeg fiksa PC'n til X-dama..) Hun ringer stadig og spør enkle dataspørsmål og lurer på om jeg ikke kommer over. Men jeg har svart nei en stund pga ny dame. Nå er det slutt med ho nye, så da kan jeg jo "mekke" litt til.. hehe :smile:

Lenke til kommentar

Hehe.... "det er et hardt liv" som det sies, og jeg skjønner godt hvorfor du er irritert... :wink:

PS! Til dere som alltid skal kverrulere med meg når jeg kommer med en en ny tanke: kan dere ikke bare forstå at jeg ikke har interesse for å krangle? Ser det ut som jeg bryr meg?

:evil:

Er det rart folk blir paranoide..? :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-22 19:19, Simen1 skrev:

Nå er det slutt med ho nye, så da kan jeg jo "mekke" litt til.. hehe :smile:

Tror ærlig talt bare du savnet "mekingen" så mye at den nye dama ikke klarte å tilfredsstille deg.

Hva er vel som litt pc-reparasjon etterfulgt av "dessert"?

DrE

Lenke til kommentar

Jeg begynte på Noroff i fjor å ble ganske overasket over hvor lite folk hviste om data før de begynte der riktignok begynte jeg på grafisk linje men jeg synes alikavel det var ganske tullete å gå gjennom 3uker med datakortet (jeg kunne jo ha tatt det på forhånd hvis nødvendig) Men jeg er enig man kan ikke vite alt jeg selv drev mye med hardware før men har konsentrert meg mindre om det å mere om grafisk som 3dsmax osv ergo jeg har "mistet" litt av kunsapen jeg hadde før.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-22 18:36, Simen1 skrev:

Når det gjelder ord på PC, så foretrekker jeg:

Harddisk = Selve harddisken (3,5")

Kabinett = kabinettet med strømforsyning

PC = Kabinettet med alt innhold

Datamaskin = PC + tastatur, mus, skjerm og høytalere

Her er et eksempel på hvordan man skiller begreper fra hverandre, for å unngå begrepsforvirring. Jeg er egentlig ikke helt enig i det med PC = Kabinett med alt innhold, siden PC = Personal Computer = Datamaskin, men jeg forstår tankegangen din... :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-22 19:00, Simen1 skrev:

Ledelsen på instituttet syntes det hørtes skummelt ut og ville ikke la meg gjøre det. "Tenk om noe går galt og du slutter her" sa de. Vel jeg skulle jo ikke slutte innen reakamasjonsfrisen var gådd ut (2år) så det skulle ikke være noe problem for meg å sende tilbake noe. Men neida det ville de ikke. De trodde ikke helt på at det til 6.000 skulle være like bra. Og ville velge den dyre møkka ia stedet for den billige og litt bedre møkka.

I stedet foreslo jeg å budsjetere med samme sum og kjøpe 67% flere PC'er til 6.000 enn de vi fikk til 10.000. Da ville det jo ikke gjøre noe om en og annen strøk med. Vi ville jo likevel sitte igjen med flere fungerende PC'er enn om vi brukte samme sum på å kjøpe de til 10.000. "Nei, men vi kan jo ikke risikere at noen blir ødelagt.. Er de så dårlige da?" De er bedre enn det andre tilbudet svarte jeg. "Nei, det tror vi ikke, de kommer jo fra en kjent leverandør og da må de være bedre. Det er jo MERKE-PC'er og det kan vel ikke ditt tilbud stille opp mot" sa de.

Er HELT enig med ledelsen der sånn rent prinsipielt...

Når en velger å kjøpe fra kjente merkeleverandører så er vel de fleste klar over at de ikke får de aller raskeste maskinene, men en regner med å få en maskin som virker som den skal uten for mye problemer, og får en problemer så regner en også med å få god og rask hjelp fra denne leverandøren (en support tjeneste er ikke gratis å drive, derfor koster maskiner fra disse leverandørene gjerne litt mer enn om en kjøper komponenter og bygger selv), så skal en bedrift kjøpe inn flere maskiner om gangen, er det stort sett mye bedre å kjøpe av et kjent merkeleverandør (unntak finnes!!)

Men da MÅ en jo selvfølgelig sørge for å ha en skikkelig supportavtale med de slik at ALT av "fysiske" problemer med maskinene blir reparert av de på stedet (Helst da next-business-day) ellers så kan en like godt bygge det selv... Softwareproblem må en vel som oftest fixe selv...

Lenke til kommentar

Hei Dr Erling. (Lenge siden jeg har sett deg her i forumet..)

Vel jeg droppa ny-dama fordi ho var ganske snål.. (for å si det pent) Deserten var god og ble servert ofte, men det hjelper ikke når dama er .. snål. Ho hadde forresten en 486 jeg aldri fikk sjansen til å mekke på før deserten var servert...

Gammel-dama er jeg mye mer på nett med, men ho bor laaangt herfra nå, så det er jo ganske skjelden jeg har mulighet til verken mekking eller desert..

Lenke til kommentar

inkompetans:

mange år siden, den gang jeg hadde LITEN peiling på hardware (litt mer på software).

Hadde jo sett inne i en pc et par ganger, sett SCSI brenner bli montert, demontert en pc som hadde blitt herja av cih (back in the old times)... jaja, nok om det.

Jeg og en kamerat hadde spart litt penger en stund (var jo ikke mer enn en 11-12 år den gang da) og skulle investere i brenner. Vi var og kikket på brennere, da vi var innom på ideel så vi en brenner vi hadde sett på elkjøp til 3400 til 2300 eller.no. Kjempekupp tenkte vi, det sto jo på eska "SCSI" osv. så vi gikk i kassa og spurte om de hadde scsi kort da. ekspeditøren kastet et blikk på eska og sa: "det trenger du ikke, den er IDE den der." kikker ned i bladet sitt igjen..... "Men det står jo SCSI på eska, da kan den jo ikke være ide?"

legger da eska på disken, han kikker på den en stund, slår opp modellnr. på maskina si. kikker litt frem og tilbake og sier: "det er en ide brenner, men kan brukes på scsi om man vil."

Javell tenkte vi. etter en stund bestemte vi oss for å kjøpe den, siden den var så billig. Kom hjem, åpnet eska og fant ut at det var en scsi brenner, ingen mulighet for ide.

da vi kom tilbake med brenneren og ville bytte, var det en annen ekspeditør, vi forklarte saken til han da. så kikker han på eska og sier: "det var da rart, vi skulle jo ikke ha SCSI....hmmm..... Det må vel ha skjedd en feil en plass. Så gikk han bort i hyllene og kikket en stund. "nei, vi har visst ikke ide. dere får vel bare få pengene tilbake da. og det gjorde vi, bestilte brenner på nettet istedet. da fikk vi nå i det minste det vi skulle ha.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-22 17:53, Domino skrev:

Quote:

Den 2002-08-22 16:46, The.Arisen.One skrev:

Forresten, "harddisk" er et vanlig begrep, selv om det kanskje er "feil". Men personlig synes jeg ikke at "kabinett" er et mye bedre ord egentlig.

Når jeg hører ordet "kabinett" tenker jeg på selve ramma, strømforsyning og de gode gamle 3,5" og 2,5" bay-ene.

Synes du "sekk" er feil ord om man har noe i den også da? :wink:

"Sekk" blir et samlebegrep for selve sekken og alt som er i den. Vil da mene det samme gjelder for kabinett.

Du kan jo kalle en Comprakk (Compaq) en datamaskin.

Du kan jo kalle en Lada for en bil.

Du kan jo kalle Fanta Exotic en brus-type.

Det er mye man kan her i verden, men det kommer an på den personlige oppfatningen din.

PLZ spar meg for "ikke mobb Compaq-en min!" osv.

Jeg har ikke sagt at disse eksemplene ER som jeg gir uttrykk for at de er, men det er MIN oppfatning.

Andre mener f.eks. at SMC "suger! (get lost :wink:) - at moped er en vidunderlig oppfinnelse (der du 99% sikkert før eller siden kommer i kontakt med de minst intelligente folkene i mils omkrets på) - og at Komplett er den beste data-butikken (for å stå lengst i kø)........

Selvfølgelig er det ytringsfrihet! Men for de aller fleste er det bare deres egen mening som i realiteten teller! (også min :wink: )

[Edit: Off-topic - nekter å bli tråkket på :grin: ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-22 19:31, _diablito_ skrev:

Er HELT enig med ledelsen der sånn rent prinsipielt...

<klippe klippe>

Jo prinsippet er nok bedre, men jeg kjente til denne merke-leverandøren og visste hvor dårlig service de har. Det er ikke noe next-day der nei. "Kanskje neste uke" er mer vanlig. Som sagt står merke-PCene og støver ned for øyeblikket. Dessuten er det ingen her på instituttet som vet hvor de skal henvende seg og ingen som vil være ansvarlig. Det er heller ingen som jevnlig sjekker at ting fungerer som det skal. Det må liksom rykte seg gjennom bygget at det står kritisk dårlig til med datasalen før noen gidder å ta en telefon for å få noen til å se på det.

Og så vet jeg at hardwaren er av aller billigste kvalitet. (Tre av skjermene smalt og lagde en liten røyksy, en harddisk kræsjet, hub'en tok kvelden, skriveren er det alltid noe tull med, ingen av musene fungerer bra selv om de er renset, to cd-romer nekter å lese, og 8-12 diskettstasjoner nekter å lese og skrive) Det er bare problemene som oppsto på 12 mnd når jeg tok meg av ting. (Og nei, det er ikke på 100 PC'er. Det er på 15 stk.)

Programvaren og nettverket har vi en egen avdeling som tar seg av (for å unngå piratkopier osv.) så den saken er biff.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...