Gå til innhold

Folk som ikke vet hva de snakker om 2


WRZ_rules

Anbefalte innlegg

Quote:


Den 2002-08-22 15:20, Arvid skrev:

Snakker om folk som ikke har peiling.



Duron 1,3 til 10.000,- er jo et kupp da :razz:

 

 

Når det gjelder harddisker så finnes de på de utroligste steder, husker bla på hjemmesida til Hifi klubben at de averterte med bærbar cd-spiller med innebygd harddisk for å beskytte mot støt i 40 sek eller noe. Men de har visst gjort om på sida si nå :sad:

 

[ Denne Melding var redigert av: kilogram på 2002-08-22 19:12 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-08-22 15:31, Mad Wolf Magnux skrev:

Quote:


Den 2002-08-22 15:20, Arvid skrev:

Snakker om folk som ikke har peiling.

Dette var vel litt dyrt


 

Kanskje det er svenske priser? :smile:

 

Hehehe, bare digger underholdningstråder som denne

 

Ikke umulig, kursen på svenske kroner er jo ikke all verden, he he

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-22 14:16, Simen1 skrev:

Sørtra mi er ferdig utdannet dataingeniør fra høyskolen i Ålesund. Fattern'n skulle ha satt inn en HD i PC'n sin. Siden søstra mi var hjemme og jeg bor i en annen by, spurte jeg om ikke ho kunne gjøre det... Nope. Ho var ikke så sikker på hvordan man skulle gjøre det. (ok tenkte jeg, det er lov å være usikker. kan jo hende ho skulket den timen)


Det endte med at jeg måtte gjøre det når jeg var hjemme i juleferien. Gjett hva "dataingeniøren" sa når jeg åpnet kabinettet?


"Ååå.. er det sånn den ser ut inni.. så mye luft det er der. Jeg trodde den var mer fullstappet.."


Viste ikke om jeg skulle le eller gråte!


 

 

Hehe, jeg skjønner poenget ditt :grin:

 

Men nå er jo egentlig ikke en dataingeniør og en PC-reparatør det samme. Alle tror at hvis vi snakker om en "PC-spesialist" så kan vedkommende ALT om data. Sannheten er at "data" bare er en fellesbetegnelse på alt som har med (digital) informasjon å gjøre...

 

En dataingeniør utvikler programmer som gjør hverdangen for andre enklere. Hvorfor skal de trenge å lære mye om hardware? Det har jo bedriften 50 fot-folk til å gjøre...... :wink:

 

Eksempel:

Har en bror som er en del år eldre enn meg: han driver og lager nye programmer, mekker litt her og der med gode gamle C og greier. Men jeg kan da mye mer om hardware og nettverk osv. enn han, generelt? Det HAN kan mye om er f.eks. C, Office og en del andre programmer. HAN trenger da ikke å vite hva slags IP han har på jobben, om Radeon er raskere enn GeForce 4, eller om han har SDR- eller DDR-RAM.

 

Det har han en IT-ansvarlig undersått til å gjøre for seg...! :smile:

 

En annen ting er at det er KJEKT å kunne..... Det nekter jeg ikke for :grin:

Lenke til kommentar

Forresten, "harddisk" er et vanlig begrep, selv om det kanskje er "feil". Men personlig synes jeg ikke at "kabinett" er et mye bedre ord egentlig.

 

Når jeg hører ordet "kabinett" tenker jeg på selve ramma, strømforsyning og de gode gamle 3,5" og 2,5" bay-ene.

 

Jeg synes at vi skulle hatt et ord for selve "boksen" - ettersom både "harddisk" og "kabinett" til tider kan være ganske misvisende.

 

Nok et visdomsord fra undertegnede... :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-22 16:42, Dan Hansen skrev:

Spiller vel egentlig ingen rolle - data er oppskrytt og forsvinner vel om noen år når folk går lei tenker jeg.


 

Vel, til personlig bruk, kan det hende, Dan, men jeg tviler sterkt på at samfunnet vil la data-en bli skrevet inn som en del av den gamle historien.

 

Som jeg har sagt før, så tviler jeg sterkt på at vi ønsker å gå tilbake til et samfunn med hest og kjerre, skrivemasiner og telegraf. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-22 16:46, The.Arisen.One skrev:


Jeg synes at vi skulle hatt et ord for selve "boksen" - ettersom både "harddisk" og "kabinett" til tider kan være ganske misvisende.


Enig i at kabinett heller ikke er helt ideelt ord.

 

Forslag: kassa, maskinen, den største dingsen, vraket (brukes om litt dårligere maskiner)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-22 16:46, The.Arisen.One skrev:


Jeg synes at vi skulle hatt et ord for selve "boksen" - ettersom både "harddisk" og "kabinett" til tider kan være ganske misvisende.


Enig i at kabinett heller ikke er helt ideelt ord.

 

Forslag: kassa, maskinen, den største dingsen, vraket (brukes om litt dårligere maskiner)

Lenke til kommentar

Quote:

Vel, til personlig bruk, kan det hende, Dan, men jeg tviler sterkt på at samfunnet vil la data-en bli skrevet inn som en del av den gamle historien.


Som jeg har sagt før, så tviler jeg sterkt på at vi ønsker å gå tilbake til et samfunn med hest og kjerre, skrivemasiner og telegraf.


 

Tror kanskje han var litt sarkastisk? Hehehe...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-22 17:28, anarchima skrev:

Quote:

Vel, til personlig bruk, kan det hende, Dan, men jeg tviler sterkt på at samfunnet vil la data-en bli skrevet inn som en del av den gamle historien.


Som jeg har sagt før, så tviler jeg sterkt på at vi ønsker å gå tilbake til et samfunn med hest og kjerre, skrivemasiner og telegraf.


 

Tror kanskje han var litt sarkastisk? Hehehe...

 

Hvem vet... hehe :wink:

Lenke til kommentar

Jeg var vitne til noe helt vanvittig hos en av våre STORE dataforhanldere (skal være snill å ikke nevne navn). Ihvertfall så var jeg innom en av disse butikkene (for 2mnd siden) som tilhørte denne gigantiske kjeden. Gikk rundt å kikket litt. Plutselig så stoppet jeg og fikk mildt sagt hakeslepp!!! Gjett hav de skulle ha for et creative geforce 3 ti/200 kort??

4.500kr!!!

Uhørt! Stakars de som er SÅ dumme og ikke veit bedre at de kjøper detta!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-22 16:46, The.Arisen.One skrev:

Forresten, "harddisk" er et vanlig begrep, selv om det kanskje er "feil". Men personlig synes jeg ikke at "kabinett" er et mye bedre ord egentlig.


Når jeg hører ordet "kabinett" tenker jeg på selve ramma, strømforsyning og de gode gamle 3,5" og 2,5" bay-ene.


 

Synes du "sekk" er feil ord om man har noe i den også da? :wink:

"Sekk" blir et samlebegrep for selve sekken og alt som er i den. Vil da mene det samme gjelder for kabinett.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-22 17:47, slakkis skrev:

Jeg var vitne til noe helt vanvittig hos en av våre STORE dataforhanldere (skal være snill å ikke nevne navn). Ihvertfall så var jeg innom en av disse butikkene (for 2mnd siden) som tilhørte denne gigantiske kjeden. Gikk rundt å kikket litt. Plutselig så stoppet jeg og fikk mildt sagt hakeslepp!!! Gjett hav de skulle ha for et creative geforce 3 ti/200 kort??

4.500kr!!!

Uhørt! Stakars de som er SÅ dumme og ikke veit bedre at de kjøper detta!


 

Hm.. hvor maneg STORE dataforhandlere har vi som er landsdekkende.. hm.. Spaceworld?

Da overasker det meg ikke :wink:

 

I min desperasjon over at Komplett i oslo var tom for CD'er stakk jeg innom Spaceworld for noen dager siden.. Joda, de hadde cd'er.. til mellom 8 og 18kr pr stk! *urk*

Nåja.. var vel ikke priser vi diskuterte..

Lenke til kommentar

Husker enda et skrekkeksempel på håpløse forhandlere i en databutikk for 10 år siden ellerno.

Det var mens jeg hadde Amiga. Som da var den 100% beste spillmaskinen på markedet.

 

Gikk rundt i butikken og så på ting, overhørte en samtale mellom en forhandler og en kunde, der kunden kom for å kjøpe en Amiga500 til sønnen sin, men ble overtalt av forhandlern til å kjøpe "denne fantastiske sega megadrajven", for den bruker CD'er og dermed er spillene myyyyyyyye større og mye bedre og det er en laaangt bedre data enn Amiga. Hadde lyst å gå bort til ham og slite hodet av ham der og da!! Megadrive er en konsoll (spilledåse), amiga er en datamaskin..inkompetent? huff!

Lenke til kommentar

ah.. og når vi var innom total feilprising:

 

Ideell-butikken hvor jeg tidligere bodde startet å selge data-utstyr for noen år siden. Dette var på den tiden Soundblaster16 og 4x cd-rom'er var rimelig nytt.

 

Mange år senere hadde de fortsatt det samme utstyret i hyllene. Prislappene var riktignok ganske falmet, men prisen var fortsatt den samme.

Samme butikken solgte også en cdr-plate nå og da.

Disse tok de vel ca 20-30kr pr stk for.

"Plutselig" kom det noe nytt som het CDRW. CDRW-plater kostet vel godt over 100kr pr stk når de først kom, men gode gamle Ideell visste ikke helt forskjellen og ga dem samme pris som CDR-platene :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-22 17:57, Bitex skrev:

Husker enda et skrekkeksempel på håpløse forhandlere i en databutikk for 10 år siden ellerno.

Det var mens jeg hadde Amiga. Som da var den 100% beste spillmaskinen på markedet.


Gikk rundt i butikken og så på ting, overhørte en samtale mellom en forhandler og en kunde, der kunden kom for å kjøpe en Amiga500 til sønnen sin, men ble overtalt av forhandlern til å kjøpe "denne fantastiske sega megadrajven", for den bruker CD'er og dermed er spillene myyyyyyyye større og mye bedre og det er en laaangt bedre data enn Amiga. Hadde lyst å gå bort til ham og slite hodet av ham der og da!! Megadrive er en konsoll (spilledåse), amiga er en datamaskin..inkompetent? huff!



 

Tenk hvilken fremtid han ble frarøvet :sad:

(sønnen)

Selgere KAN ødelegge fremtiden vår :wink:

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Domino på 2002-08-22 18:02 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-22 11:56, arcade skrev:

Er borti denne type inkompetanse nesten hver dag på jobb. Har nå alltid liggende en harddisk på kontoret som jeg viser til alle som mener at en harddisk er kabinettet :smile:

Det verste er at folk med både MCP og andre sertifiseringer fremdeles kaller kabinettet for harddisk.



Hehehe : ) Dette minner meg om en på jobben som fortalte meg at det hadde vært en tyv i bilen, som bare stjal harddisken og lot resten av PC'en være igjen. Det virket litt rart på meg, det syntes forsåvidt hun også. Så viste det seg at hun med harddisk mente kabinett (m/ innhold), mens skjermen var PC'en :razz: Da jeg prøvde å forklare at dette stemte nok ikke helt, fikk jeg høre at typen drev med data, så dette visste hun...

Lenke til kommentar

Quote:




Når jeg hører ordet "kabinett" tenker jeg på selve ramma, strømforsyning og de gode gamle 3,5" og 2,5" bay-ene.


Jeg synes at vi skulle hatt et ord for selve "boksen" - ettersom både "harddisk" og "kabinett" til tider kan være ganske misvisende.


Nok et visdomsord fra undertegnede... :wink:


 

Ordet "Datamaskin" passer vel godt her, kanskje? Var jeg LITT morsom nå? :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...