Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Undersøkelse: Gir Aceton bedre bensinøkonomi?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
garrasjen: kritikk er en ting. Sende meg private meldinger med lite reflekterte og barnslige meldinger er en annen. Samme gjelder flamming.

 

Står for det jeg gjør, og det må andre også.

 

Jeg kom med argumenter mot at aceton vil gi en positiv effekt i en forbrenningsmotor.

 

Hvor er de konstruktive motargumentene ?  De har jeg tilgode å se.

5250817[/snapback]

Beklager at jeg kommer med innspill mitt i en tråd uten å lese ferdig,

men ble litt provosert:

En moderator som deltar i en diskusjon burde holde seg bedre enn å

slette mot argumenter som han/hun mener er lite "reflekterte".

Det får da grenser for hva slags oppførsel en moderator kan vise også!!

 

Genialt forsøk forresten!! Selvom jeg er litt skeptisk til resultatet og at

det blir den helt store gevinsten :p

Lenke til kommentar

Jepp. Hondaen har definitivt en lysende fremtid på et patentkontor. Med en gang det er noe som er utenfor hans paradigme som han ikke kan forklare, latterliggjøres og legges det lokk på.

 

En ting er å fjerne personkrenkelser, men når du selv kommer med flåsete og hånlige kommentarer der du avviser blankt temaet uten å ha giddet å sette deg inn i litteraturen .

 

Og man kan jo lure på hvorfor oppfinnelser ikke blir kommersialisert før, som du nevner som ditt sterkeste motargument? Du bør kanskje selv tenke over det latterlige faktum at verden "kjøres" på olje den dag i dag, i år 2005, og om det faktisk er mangel på alternativer eller personer som er tjent med dette sine handlinger som gjør dette. Jeg spør deg altså; tror du det pr. idag ikke finnes bedre alternativ enn olje?

En ting er å være kritisk, og det er bra. Ignorant er noe annet.

Ta deg en kikk på følgende;

 

http://www.opensourceenergy.org/_layouts/apps/dp/index.asp

 

Spesielt det Paul LaViolette sier i slutten, og det Tom Bearden kommer inn på etterhvert om hvorfor oppfinnelser ikke blir realisert.

 

The Disclosure Project:

http://www.netro.ca/disclosure/npccmenu.htm - når du har sett den kan du anskaffe deg The Untold History of the Disclosure Project []http://static.thepiratebay.org/downloadtorrent/3416763.torrent/UFO_-_The_Untold_History_of_the_Disclosure_Project.3416763.TPB.torrent[] Det er en lovlig torrent så ingen unnskyldninger for å gestapofiksere basert på dette.

 

Og GJØR det. Ikke bare se 2 minutter og kom med en bedrevitende mine basert på din berømte høyskolegang.

 

Fysikk handler om evolusjon, ikke religion (jorda er flat osv). Ta deg tid til å sette deg inn i noe før du uttaler deg. Og da med saklige argumenter istedet for moderere i hytt å gevær for å få det til å få det til å tekkes og se ut som det passer deg.

 

I denne tråden siktes det til personer som har brukt år og dag til å forske på dette. Gi meg da ett argument for at du skal kommer her og le det bort med "elementære" feil. Er vedkommende som har publisert dette bare en idiot som har noe å vinne på at hvemsomhelst kan komme på nettsidene hans og lese hva han har kommet frem til i sin forskning og prøve det selv, eller er kanskje litt mer substans i det han sier? Kan så være at det er tull, men da får du jo sporenstreks gi oss alle svaret vi venter på og legge diskusjonen død en gang for alle, eller holde deg VEKK og la trådstarter leve med en "placeboeffekt". Han ender ihvertfall opp LYKKELIG uvitende. (det gjør ikke de som ikke får lest postene du sletter).

 

Til slutt må jeg jo bare få understreke det som blir sagt her oppe og er HELT riktig. Svært mange oppdagelser blir oppdaget ved tilfeldigheter.

Endret av eternal
Lenke til kommentar

Off Topic:

Folkens, erfaringsmessig er det bedre å klage på moderering ved å rapportere eller sende PM direkte til en annen moderator. I følge retningslinjene skal det ikke foregå i tråden. Underholdningsverdien blir selvsagt kraftig svekket, men da kan man i alle fall få en annen (antatt upartisk) moderators blikk på saken.

 

T'Weed

Lenke til kommentar
Off Topic:

Folkens, erfaringsmessig er det bedre å klage på moderering ved å rapportere eller sende PM direkte til en annen moderator. I følge retningslinjene skal det ikke foregå i tråden. Underholdningsverdien blir selvsagt kraftig svekket, men da kan man i alle fall få en annen (antatt upartisk) moderators blikk på saken.

 

T'Weed

5531793[/snapback]

 

 

Enkelte ting må ut i offentligheten :w00t:

 

 

eternal: Endelig en som fikk sagt det jeg har hatt lyst til å si lenge, men ikke visst hvordan jeg skulle si det :D

Lenke til kommentar
Off Topic:

Folkens, erfaringsmessig er det bedre å klage på moderering ved å rapportere eller sende PM direkte til en annen moderator. I følge retningslinjene skal det ikke foregå i tråden. Underholdningsverdien blir selvsagt kraftig svekket, men da kan man i alle fall få en annen (antatt upartisk) moderators blikk på saken.

 

T'Weed

5531793[/snapback]

 

 

Enkelte ting må ut i offentligheten :w00t:

5531824[/snapback]

Jepp, men her har vi forumregler og ikke(les: litt) ytringsfrihet.

 

 

Men over til sakens kjerne, så hadde det vært artig om noen faktisk hadde tatt kontakt med NAF eller noe slikt, og hørt om det gikk an å teste dette.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd en aceton blanding på en av mine tidligre motorer. Dette er den slutt konklusjon jeg har kommet frem til:

Aceton ble tillsatt for å hindre tenningsbank, og var billigre enn å kjøpe såkalt octanboost. (pga jeg brukte motoren til hverdags, og kjøpte 20liter aceton på en gang)

Vi målte trykket i kammeret med og uten aceton blanding. Trykket ble jevnere med aceton. Og motoren gikk mere stille på tomgang. (ingen banking) Skal legge til at motoren hadde utregnet grunnkompresjon på 11:1. Og ble kjørt på 98 oktan.

 

Det ble ikke oppdaget noe mere slitasje enn normalt på motoren ved første overhaling. men den andre gangen vi åpnet motoren måtte vi hone sylinderveggene, bytte ventil tettinga, stempeler og ringer. Da de var meget slitt. (det var etter 50 000km på telleren)

Skulle gjerne ha målt CO og NOx, men det gjorde vi ikke.

Sånn ytelses messig gikk den like godt med og uten aceton blanding.

 

Det er etter min mening sant at aceton medfører at bensinen forstøver seg bedre. Og i dag ville jeg gjerne gjort samme forsøket igjen med glattpolerte innsugskanaler. (om man har forgassermotor så skal ikke (teoretisk) innsugskanalene være glattpolerte, da det medfører at luft/bensinblandingen ikke blandes skikkelig. Grov portede innsugskanaler medfører turbulens, bensin og luft blandes bedre, men det hindrer flowen. På en moderne innsprut motor forstøver dysene såpass bra, at man kan ha helt glatte innsugskanaler.

 

Et minus vi fant ut med aceton var at alt av bensinslanger ble spist opp mye fortere enn det pleier.

Bensinforbruket på motoren var omtrent 1,4 liter på mila ved blanda kjøring.

Og motoren ytet 150hk på hjulene sist den havnet på rulla. Da hadde den gått 6000km etter sist overhaling.

Lenke til kommentar

Hvilken bil var det som dette ble testet på? Hvist aceton ble

brukt som octanboost så er det vel snakk om betydelige mengder.

Når det blir mer en 3.1ml aceton pr L bensin så forsvinner den bensinsparende effekten gradvis med aceton mengden,

men da begynner octan tallet på bensinen og øke, så hvilken

effekt en får kommer ann på mengden.

Lenke til kommentar
Hvilken bil var det som dette ble testet på? Hvist aceton ble

brukt som octanboost så er det vel snakk om betydelige mengder.

Når det blir mer en 3.1ml aceton pr L bensin så forsvinner den bensinsparende effekten gradvis med aceton mengden,

men da begynner octan tallet på bensinen og øke, så hvilken

effekt en får kommer ann på mengden.

5545288[/snapback]

 

En gammel Ascona A, motoren var en 1,9s fra 1971. borret til 95mm og 2,2 veiv. toppen var fra en gammel 1,6l. og to dobble 40mm solex gassere. Kammen var E11. Trakk godt fra 3500rpm og opp til 6500rpm.

Det ble ca 2liter aceton per tank. (tanken var vel på 25liter.) så ca 9% aceton.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
zandro:

4. 1 dl aceton er jo ifølge deg nok til å gjøre underverker med overflatespenningen. Så da ser det svart ut for brennstoffpumpa også... ikke sant ? Prøv fyll en liten skvett bensin på en dieselmotor og den havarer fort siden de smørende egenskapene til diesel forsvinner. Aceton vil gjøre samme nytten.

 

5182949[/snapback]

 

heh. den va god. fylte selv over 4liter bensin på vår diesel RAV4 for noen uker siden.

ringte viking og de sa det ikke ville ha noe å si.. men viss jeg nærma meg 10liter hadde det vært krise.

merket ikke snurten på motoren med 10% bensin.

så din påstand om at 1dl aceton på 40liter bensin skulle ødelegge den osv er DRØYT ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...