Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Undersøkelse: Gir Aceton bedre bensinøkonomi?


Anbefalte innlegg

Rawen: Det er jo fordi jeg har fjernet endel innlegg så du ser kun min side av saken. Kan si jeg har svart med samme mynt, uten bruk av utagerende banneord eller "du er" setninger.

 

Hva med å feie din egen dør og diskutere konstruktivt om aceton ? Har du meninger om meg så ta det på pm eller epost.

 

Foreslår at videre poster kun inneholder ting om aceton..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Helt til slutt:

 

Honda... Av alle innlegg her, så synes jeg dine har hatt en mere hånlig og nedlatende tone enn noen andre her. Som moderator burde du vise åpent sinn og la diskusjoner utfolde seg så lenge språkbruken er innenfor visse grenser, og da burde du feie foran din egen dør først!

5299847[/snapback]

 

 

Enig! Har sett de inleggene som har blitt fjernet. Hadde heller ikke trodd at en admin ville ha oppført seg slik.

Lenke til kommentar
En liten digresjon angående V-Power bensinen til Shell her ..... ;

 

Jeg ville tro at det kostnadene for shell ved å distribuere en ekstra type bensin, med egne tanker både under lagring og transport, egne pumper, etc ville bli altfor store til at de ønsket å gjøre dette (iallefall over tid) - jeg mistenker nesten derfor at all bensinen shell selger av denne oktanen er "V-power" ...

 

 

Noen som tror eller vet noe annet?

5248853[/snapback]

Jeg kjenner en som jobbet på en mindre Shell stasjon når V-power kom på markedet. Og jeg mener å huske han sa at de ikke ville føre V-Power fordi de ikke hadde tanker/pumper til det..

5297543[/snapback]

 

Men det har jo iogforseg ingenting med saken å gjøre - han måtte jo da ha byttet ut de "vanlige" pumpene sine, og da ville det jo "alminneliggjøre" V-Power ..

Lenke til kommentar

Litt utenom temaet, men....

Shell (eller uansett selskap) betaler ikke en krone i subsidiering av nye pumper/anlegg. Det er kun på større stasjoner der det er STOR omsetning

dette er aktuelt. Dette gjelder også priskrigene mellom stasjonene man leser og hører om. Kun stasjoner som selger stort blir subsidiert på drivstoffprisene.

For å selge V-power må sansynligvis denne stasjonen det her er snakk om, montere et pumpeanlegg som tilfredstiller de estetiske krav som shell stiller til en forhandler av V-power. (tenker her på utseende og merking)

Her er det snakk om storinvestering i såfall. Og for å slå det fast: det er ikke penger å tjene på drivstoffsalg. :no:

Det er såvidt det "tuller rundt" på mindre anlegg... Utgiftene på vedlikehold / utskifting av tanker etc spiser opp den lille fortjenesten som måtte være.

 

Det er forøvrig viktig for bensinselskapene å selge størst mulig volum drivstoff,

da antall liter solgt drivstoff direkte fastsetter selskapets verdi på børsen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Aceton får du kjøpt på malerforretninger

og på hobbysjapper ala Clas Ohlson ect

det er nødt til å være 100% *ren* aceton.

Jeg sjekket databladet på acetonen de solgte

på den lokale malerforretningen før jeg kjøpte

det for å være sikker på at det var ren aceton

Det står mye intressant der om kjemiske egenskaper

som fordampning og flyktighet (lav overflatespenning)

 

Ferro-Bet Aceton HMS blad

Lenke til kommentar

Bilen min funker like godt enda, er det er tredje gangen

jeg har hatt aceton på tanken (aceton hver andre fylling)

sjekka pluggene for første gangen etter jeg begynnte å ha

aceton på tanken de de ser like fin ut (lysebrun farge) men

en ting har forrandret seg ,det brukte å være en sot på

ringen rundt senter elektroden, den er nå borte på samtlige

plugger og er nå gråfarget, så det har en rensende effekt

andre "bieffekter" bedre akks o.l er det enda ikke mulig å få

testet skikkelig pga manglende feste og andre faktorer som vinteren

medfører

Lenke til kommentar

Noen som har teste det litt da og har noe som helst og vise til. Som regel tenker man forbruk så går det jo som oftest ned, så det på min første bil (rånebil) 1,5 l med ingen tanke på forbruk. Og nede i 0,7 når æ nu sku teste det litt mere.

 

Men hvor er det blitt av de testene som dere skal ha gjort noe resultat?

Lenke til kommentar

Når en skal teste noe så må det gjøres grundig

og for å på resultater som er til å stole på så må

veiforholdene være stabile, forbruket går opp når

en kjører på holke, så i påvente av bedre forhold

så tester jeg nå hvordan acetonen påvirker motoren.

Jeg har ikke funnet noen indikasjoner på at det

er skadelig for motoren på noe vis, bensinslangene

ser like fin ut innvendig, o-ringene på bensinfilteret

ser også like fin ut.

Dette er et langtidsprosjekt, meningen er å se lagntids-

virkingene på motoren og hvilken effekt det har på

forbruk osv.

Endret av zandro
Lenke til kommentar

får følge litt med på det prosjektet da, ska nu se litt på det selv. Greit om det nå bare renser opp så den bruker mindre, men får nå vente litt til jeg har kjørt noen tanker med bensin i og med at jeg ble plaget med tennings bank så har jeg skiftet fra 95 til 98 og ser jo ut som bilen blei bedre og mer økonomisk av det. Men blir vel kansje en lang tur om ikke så lenge så kan vel prøve da, blir nå mest mulig jevn kjøring og måling da. fra uten aceton og hjem med aceton, er i værtfall det nermeste uten å kjøre i test benk man kommer. Merker sikkert stor forsjell da bilen er fra 86.

Lenke til kommentar
Når en skal teste noe så må det gjøres grundig

og for å på resultater som er til å stole på så må

veiforholdene være stabile, forbruket går opp når

en kjører på holke, så i påvente av bedre forhold

så tester jeg nå hvordan acetonen påvirker motoren.

Jeg har ikke funnet noen indikasjoner på at det

er skadelig for motoren på noe vis, bensinslangene

ser like fin ut innvendig, o-ringene på bensinfilteret

ser også like fin ut.

Dette er et langtidsprosjekt, meningen er å se lagntids-

virkingene på motoren og hvilken effekt det har på

forbruk osv.

5385304[/snapback]

 

Det du kan gjøre, er å bytte bensinfilter hvis det er en stund siden du har byttet det. Hvis det er lett å bytte det burde det være unnagjort på noen minutter hjemme i garasjen. Poenget med dette er å sage det gamle filteret i to, så kan en se om det har gjort no skade eller ikke!

 

Noen oppdateringer snart? Mye må en blande til 20l, 40l, 60l ??

Lenke til kommentar

Aceton pr xx liter bensin:

 

1L :0,023dl / 2,3ml

20L : 0,46dl / 46ml

40L : 0,92dl / 92ml

60L : 1,38dl / 138ml

 

Milliliter formel: 20 liter bensin * 2,3ml= 46ml aceton for 20 liter bensin

eller

Desiliter formel Formel: (20l) 2 * 0,23dl = 0,46dl aceton pr 20 liter bensin

 

Beste er å bruke millilitermål siden det kan være vanskelig å

få målt riktig med et desilitermål

 

Første gangen en fyller på aceton så regner en ut for full tank.

Acetonen fylles på *før* en tanker opp, de resterende gangene

så tilsetter du aceton etter hvor mye bensin du fyller på tanken, og ikke etter full tank slik som første gangen. Jeg har gjort det slik at jeg venter med å fylle

bensin til rødlyset kommer på for da er det 15l bensin igjen på tanken

og da har jeg ei gammel PET plastflaske liggende med rett mengde aceton i

som jeg bare heller i før jeg tanker bensin for å gjøre enkelt.

Endret av zandro
Lenke til kommentar
Hva med aggregatforsøket?

 

Blir dette testet? hadde vært interessant å se resultatet av det.. jeg har ne BMW 523iA som jeg er redd for  :eek:  så jeg har ikke lyst å bare teste dette ennå.. hehe.. :D

5338482[/snapback]

 

Aggregatførsøket ble startet for en tid tilbake , men ble desverre avbrutt av en noe sur nabo som hadde liten forståelse for og la et aggregat stå og gå uten strømbrudd.

Skal få flyttet det til et annet sted om ikke så lenge.

Har det noe hektisk for tiden da barn nr 3 kom på nyttårsaften :w00t:

 

Kommer tilbake med resultater så snart som mulig.

Lenke til kommentar
For å svare på litt om bensin i USA og flybensin:

 

I USA selges det stort sett tre typer bensin: regular (87), regular+ (89) og premium (~92). Oktantallene her er altså mye lavere. Det er likevel ikke vanlig med blybensin her, ikke det jeg har sett iaff. Bor i South Carolina.

 

Angående "flybensin": Deles hovedsaklig inn i to grupper, avgas og jet fuel. Avgas finnes i 80, 100 og 100LL (low lead), der sistnevnte nå er den vanligste. Denne bensinen er omtrent som vanlig bilbensin, men med høyere oktantall, som gir større bankefasthet, som igjen kan være fint ved tidligere tenning for å unngå detonasjon. Jet fuel er en mye mindre raffinert, diesel-liknende gulaktig, oljeaktig væske, som kommer som JP1 og JP4. Akkurat hva forskjellen her er, vet jeg desverre ikke.

5181905[/snapback]

 

Jet fuel brenner ikke før under kompresjon (som diesel). Det er kanskje den viktigste grunnen. Litt off topic men...

Endret av espkul
Lenke til kommentar

ADVARSEL:

 

Når du skal ha acetoenen over på en doseringsflaske så *MÅ*

den være laget av PET plast. Hadde en kompis som skulle fylle

aceton på en gocart, han hadde fyllt acetonen på en

mykplastflaske denne smeltet umiddelbart!! han sølte også

på andre ting som stod på bordet han gjorde det på bla

fjernkontrollen til garasjeporten smeltet også.

Jeg gjenntar det *Aceton skal kun oppbevares i PET plast flasker!*

Endret av zandro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...