SvennAndre Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Men hva er da vitsen med å slette helt normale innlegg som bare hadde konstruktiv innhold og informasjon? Som tilfeldigvis motsa det du tidligere hadde skrevet? Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Postene hans var lite konstruktive og flammende i mine øyne. Uansett, det er pr. idag mange "super" tilsetninger man kan tilsette bensinen for at forbruket skal gå ned.. det er også magneter ( "magnekyler" ) på markedet som vistnok skal redusere drivstofforbruket drastisk. Rent vrøvl selvsagt. Anbefaler folket å lese dette, skrevet av en fysikkprofessor ved ntnu: http://www.tu.no/nyheter/naturvitenskap/article31238.ece Ved å bruke fagspråk og mange fremmedord så blir lettlurte personer lurt til å kjøpe ting fra disse svindlerene. "Stupidity tax" kaller man slikt i usa. Lenke til kommentar
garrasjen Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Ser ut som om denne diskusjonen har kommet helt ut av kontroll... Sakens kjerne, nemlig om Aceton gir bedre økonomi har druknet i dum krangel om hvem som er mest teit osv. Hvis man ikke er vokson nok til å ta en diskusjon uten å være usaklig kan man la vær. Moderator eller ikke, tror ikke man bør tråkke for hardt rundt... Lett å bli sett på som lite voksen selv hvis man ikke kan takle kritikk. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 garrasjen: kritikk er en ting. Sende meg private meldinger med lite reflekterte og barnslige meldinger er en annen. Samme gjelder flamming. Står for det jeg gjør, og det må andre også. Jeg kom med argumenter mot at aceton vil gi en positiv effekt i en forbrenningsmotor. Hvor er de konstruktive motargumentene ? De har jeg tilgode å se. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Det å skru ut en motor for å kjøre den i benk blir heller ikke riktig da du ikke får den motstanden som vekten på bilen gir... Ikke for å henge ut deg personlig Hondaen, men det er jo ikke riktig å slette folks innlegg om de er uenige med deg... Det blir for meg, misbruk av makt! Sier ikke noe mer enn det, med tanke på at jeg ikke har sett/lest disse innleggene det er snakk om, men sier bare min mening Sorry om det treffer deg som person, men dette er ikke et forsøk på personangrep, da jeg vet sånt skjer med andre moderatorer andre steder også... Lenke til kommentar
jevel Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Postene hans var lite konstruktive og flammende i mine øyne. Uansett, det er pr. idag mange "super" tilsetninger man kan tilsette bensinen for at forbruket skal gå ned.. det er også magneter ( "magnekyler" ) på markedet som vistnok skal redusere drivstofforbruket drastisk. Rent vrøvl selvsagt. Anbefaler folket å lese dette, skrevet av en fysikkprofessor ved ntnu: http://www.tu.no/nyheter/naturvitenskap/article31238.ece Ved å bruke fagspråk og mange fremmedord så blir lettlurte personer lurt til å kjøpe ting fra disse svindlerene. "Stupidity tax" kaller man slikt i usa. 5250782[/snapback] Det var da i dine øyne. Tydeligvis at flere her er uenige, men nok om det. La andre bestemme dette, da vi "vanlige dødlige" uansett ikke bestemmer over dette. Ellers så var det jo en interessant artikkel, om enn noe nedsettende i tone. Det er en ting å fortelle folk at de tar feil, men noe helt annet å fortelle dem at de tar feil og av den grunn er dumme som brød. Som jeg skrev i mitt aller første innlegg i denne tråden, så vil en hver intrikat forklaring av vitenskapelige fenomen kunne virke plausible så lenge de bygger på enkel logikk, samt at vedkommende som skal svelge forklaringen har begrenset kunnskap om temaet. I akkurat denne saken er det flere ting som får meg til å tvile, men jeg ser ikke problemet med at de som tror på dette kan få lov til å teste det ut? Jeg er (som Hondaen tydeligvis også er) en skeptiker av natur, og jeg foretrekker håndfaste bevis. Bevis får man først når man tester ting, og derfor ønsker jeg gjerne at dette testes og dokumenteres av dem som faktisk orker å holde på med dette. -KJ Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Det med å ta ut en motor og testkjøre den er kanskje ikke så dumt. Man trenger ikke å gjøre det så avansert. En annen ting man kan gjøre er å testkjøre enkelt med motoren i bilen. La os si vi tar en forgassermotor, da det er enklest. Vi stapper slangen til bensinpumpa i en beholder med bensin og ruser opp til 3000rpm. Dette gjør vi to ganger, med og uten aceton og ser hvor lenge motoren går. Gir aceton noen forbedringer vil motoren gå lengre på acetonholdig bensin. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 5. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2005 Jeg kom med argumenter mot at aceton vil gi en positiv effekt i en forbrenningsmotor. 5250817[/snapback] Vi/jeg har enda til gode å se disse "argumentene" eller bevis om du vil, og ikke server noe slik som "uhm du kan vel finne det selv?" Jeg har lagt fram flere linker som omhandler aceton og som bensintilsettning og till og med en side der folk har testet og raportert om virkningene på sine biler. Det er til og med en person med en Lexus GS430 som er en svindyr bil har testet dette, vel hva koster den? en Lexus GS430 2002 mod koster 580.000kr *brukt*. Hvist Aceton faktisk var "motorhavari på flaske" så hadde dette vært avdekket for lenge siden. Hadde det vært uomtvistelig bevist at aceton var dødelig for motoren så hadde jeg *aldri* prøvd det heller. Lenke til kommentar
Jaketten Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Har personlig liten tro på at man risikerer motorhavari pga. å tilsette en skvett aceton i bensin ,bensin er et løsningsmiddel akkurat som aceton (hydrokarboner). Bansin har dessuten svært stor forskjell på kvaliteten fra land til land leste en test et sted ganske lang tid tilbake der bensin som ble tanket i sverige gav bedre drivstofføkonomi/ytelse vet ikke hva det skyldes men kan godt være diverse additiver som feks aceton (det er alltid diverse additiver i bensin du tanker). Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Mine kritiske innfall mot aceton i bensin bygger på fornuft, basert på den teorien jeg kan om kjemi og forbrenningsmotorer fra høyskolenivå. Pr. idag så er det ingen seriøse tester som beviser at aceton iblandet bensin = helt fantastisk. Det faller også på sin egen urimelighet, siden det ligger svært store penger i å lage en slik "superbensin". Inntil det motsatte er bevist av f.eks SINTEF, så er jeg kritisk til dette. Samtidig minner jeg om hva fysikkprofessoren fra NTNU skriver i teksten som det er linket til over...: "Det er egentlig svært enkelt å måle sannheten i teorier som forutsier store tekniske landevinninger og påstander om perpetuum mobile maskiner: Er teoriene brukbare, vil de slå raskt gjennom, oppfinnelsene vil virke og oppfinnerne vil kunne tjene store penger etter et par år." Ottomotorer og dieselmotorer har vært med oss i over hundre år. Hvis det å tilsette en skvett aceton er så fantastisk, så hadde det vært gjort for lenge siden. Garantert. Lenke til kommentar
frakk2000 Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 um, det var vel aldri snakk om superbensin? Har dere testet bensin med aceton med en CO måler hos et verksted? Før og etter? Har dere testet om det faktisk bruker mindre bensin? Jeg tviler ikke på at det finnes mye rart vi kan helle på bensintanken, refererer bare til "Bio-diesel", det var jo ganske festlig, og underlig hvorfor ikke flere bruker dette. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Angående oktantall, som er litt på siden, her i USA finnes det stort sett tre oktantall: Regular er 87, Plus er 89, og Premium Grade er 93 oktan. Alle typene fungerer prima på alle bensinbiler her, stort sett. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 5. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2005 (endret) Louis LaPointe er mannen bak Aceton som bensintillsetning, han har forsket på de fleste aspektene ved aceton og har brukt mange år på dette, han har også skrevet en omfattende artikkel om dette, ja han har sterke meninger om hvorfor ingen ha testet dette, men undersøkelsen blir ikke mindre gyldig av den grunn A Study of Dimethylketone or Propanone Endret 5. desember 2005 av zandro Lenke til kommentar
Jaketten Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Saken er egentlig enkel her, på mange moderne bensinmotorer som på min saab 9.3 2.0T med 194 hk lønner det seg faktisk å fylle 98 oktan bensin (også anbefalt av fabrikk) for motoren stiller fortenning og mengde etter bensinkvalitet kan lett fylle 95 oktan bensin på min bil men den blir merkbart sløvere, noe som også vil si at den får høyere bensinforbruk kunne nok kjørt på amerikansk besin også men effekten ville bli lav. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Testing er teori i praksis, så hvorfor ikke? Men til noe mer tektniske spørsmål. Dersom aceton fjerner overflatespenningen i større grad, vil vel bensinen forbrenne bedre, gi mer energi og dermed skape bedre trykk? Og i så små mengder er vel aceton ikke mye skadelig? Det er jo snakk om 1/400 med aceton, som har en god del av den samme karakteristikken som bensin.. Ta deg som jeg gjør, vær skeptisk men åpen for andre muligheter Lenke til kommentar
Jaketten Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 Testene som er gjort er med amerikansk bensin så vidt jeg kan se, amerikansk bensin har svært dårlig kvalitet. Ingen her på forumet vet hvilke additiver som er i norsk bensin, hvem vet kanskje det er tilsatt aceton allerede! Lenke til kommentar
eab Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 Og det er jo fordi ingen her vet at en slik "test" hadde vært smart å gjennomføre! Personlige meninger tør jeg ikke komme med, etter å ha sett hvordan denne tråden har utviklet seg. *angrer ikke et sekund på at jeg takket nei til å være mod* Lenke til kommentar
ilstang Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Dette bare må jeg teste for og få avklart en gang for alle. Har et strømagregat som går på bensin, det vil jeg tro vil være egnet for og måle forbruk under nogenlunde like forhold. Blir og teste hvor lenge agregatet går med en gitt belastning(2 og 4 kw) med og uten aceton i bensinen. Vil tro dette vil kunne avsløre om aceton har noen effekt på forbruk eller ikke. Til Hondaen Det faller også på sin egen urimelighet, siden det ligger svært store penger i å lage en slik "superbensin". Da lurer jeg på hvem ville tjene store penger, ikke oljeindustrien i alle fall. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 ilstang=> Flott, blir du å blande ut i 400 deler bensin og 1 del aceton ? Du får f.eks måle opp 2 liter nøyaktig og kjøre som du sier. Dog må det bemerkes at dette er en motor med forgasser, noe som kan påvirke resultatet iforhold til en bil med innsprut. Har rykter om at aceton senker oktantallet, noe som gjør at bankesensoren kan trigge og ecu vil retardere tenningen. De store oljeselskapene vil tjene penger på en slik "superbensin". Hadde ikke du kjøpt bensin hos f.eks Esso hvis de sa du fikk 15% mer motorkraft og lavere forbruk ? Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Men hva er da vitsen med å slette helt normale innlegg som bare hadde konstruktiv innhold og informasjon? Som tilfeldigvis motsa det du tidligere hadde skrevet? 5250734[/snapback] Lol.. normal og normal. Fortell meg hva som var konstruktivt, harselere med meg som person ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå