Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Undersøkelse: Gir Aceton bedre bensinøkonomi?


Anbefalte innlegg

Noen som har prøvd dette? Så et pågående internett prosjekt

der de hadde masse folk til å teste denne teorien, og det ser ut

til at det faktisk fungerer + at det kan minster HC utslipp med så mye som 60%

Det har vært oppe til diskusjon før men da var det stort sett ingen som "forsket" på dette, bortsett fra Open Source Energy Network

Hadde lyst å dra igang en undersøkelse her på amotor på

dette emnet, da det er bevist at acton ikke er skadelig

for motoren (i rikig mengde) jeg skal iaff prøve det.

Det kan også brukes i gressklipperen eller snøfresern (1/2 teskje med aceton

i en full tank) har en snøfreser så skal prøve dette også.

Noen som er villig til å prøve? målet er å lage en seriøs undersøkelse

der bilmerke og motortype blir ført opp sammen med målt

bensinøkonomi (x ant liter pr 10/100km) og hvor mye aceton

som er blitt brukt pr tank, på denne siden.

 

rodh_1114897834_acetone_consommation_gain.jpg

A,B og C er forskjellige bensinmotorer D er dieselmotorer

som grafen viser ser det ut til at 0,23dl aceton pr 10L bensin

og 0,15dl pr 10L diesel

 

Har du en bensin bil som tar 60liter så blir det 0,23*6= 1,38dl

Har du en Diesel bil som tar 60liter så blir det 0,15dl*6=0,9dl

 

Dette er et bare et eksempel, de fleste bensintankene er enten

større eller mindre en oppført regnestykke, og en annen ting er at

når lyset på bensinmåleren kommer på så kan det være alt i fra

10-15 liter bensin igjen på tanken, dette kan du finne ut ved å

fylle med en gang lyset kommer på. Fyller du feks 45 liter bensin

og tanken rommer 60liter så kommer lyset på når det er 15liter

bensin igjen på tanken

 

 

 

 

 

 

Siden blir oppdatert gjevnlig

Endret av zandro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aceton er ikke skadelig for motoren, og øker

heller ikke slitasjen på den. det eneste tilfellet

der det ikke fungerer er når det er metanol i bensinen

eller at bilen går på ren metanol, da er det ingen ting å hente

på å ha Aceton på tanken.

 

Det som skjer når en har aceton på tanken:

 

Aceton senker overflatespenningen på bensinen

og resulterer i bedre atomisering av bensinen

og dermed så ville den bensinen som før gikk

rett igjenom systemet nå bli brent og resultere

i lavere forbruk og mer effekt og faktisk redusere

hydrokarbon med opptil 60% (HC), Dette fungerer

veldig godt på diesel biler og reduserer den sorte

røyken som gammle dieselbiler produserer betraktelig

eller helt i noen tilfeller, i begge tilfellene så blir eksos

lukten redusert betraktelig, så Aceton reduserer utslipp

også. Det er de gammle bilene som har ekstra godt av dette

siden drivstoffet har en mye lengre vei å gå en i en moderne

motor ( mono point inj, forgassere, TDK motorer ect har lange

innsug der drivstoffet kan feste seg til innerveggene eller fordråpe

seg)

Lenke til kommentar

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=480929&hl=

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...n&s=hardware.no

 

Å bruke Aceton i bensinen kan være litt skummelt for motorslitasje. Aceton brukes jo som bla. som fettfjerner/løser. I en bilmotor blir sylinderveggene smurt inn med olje fra oljepumpa, og denne fetthinnen kan sikkert bli ganske redusert ved å benytte Aceton blandet i bensinen. Og på gamle motorer er jo som regel synlindrene slitt, og stempelringene slappe, og da kan jo uforbrent bensin/acetonblanding havne i oljesumpen, med de følger at hele systemet får denne oljeblandingen. Da kan nok både veivakselen og kamakselen+ ventiler gå en sikker død i møte!
Lenke til kommentar

Dette er bare tull, Bensin og aceton deler mange av de

samme egenskapene som løsemidler, deriblandt løser

begge opp olje og fett, jeg bruker ofte bensin for å få bort

oljemaling fra hendene når jeg ikke har sprit for hånden..

Bensinmolekylene er ganske seige og har en tendens til

å klynge seg sammen og skaper dråper som ikke forbrennes

men noe går forbi stempelringene og resten ut via eksosen.

(bensin i oljen gjør at olje degraderes fortere og uforbrent

bensin øker Hc og Co utslipp)

Det er her acetonen kommer inn, aceton er en veldig aktiv

molekylstruktur som rister opp bensinmolekylene så de

i stede for å klynge seg sammen, så sprer de seg,

siden overflatespenningen blir redusert og forstøvingsevnen

til bensinen blir mye bedre, så øker effektiviteten betraktelig.

Mao motoroljen holder på kvaliteten LENGRE med aceton i bensinen

Endret av zandro
Lenke til kommentar

Spørs hvor lenge det er snakk om, jeg begynner å teste

på min bil ved neste tankfylling, og blir å notere ned

forbruk pr mil og km pr tank, bensinen blir

alltid fyllt fra samme stasjonen og blir å fylle på aceton hver andre

tankfylling og resultatene blir postet her etter hvert som de er klar.

Acetonen blir fyllt på tanken *før* jeg fyller på bensin for å

sikre at det er skikkelig utblandet, skal ikke være nødvendig

da acetonen selv blader seg med bensinen, men det blir gjort

for å sikre kvaliteten på resultatet

Lenke til kommentar

Hehe nei det er nettopp det det ikke hadde blitt.

Tenk deg hvist alle hadde aceton på tanken?

Det hadde redusert inntektene til oljeselskapene med muligens

så mye som 15%, pga at folk kan kjøre 10-35% lengre på

hver tank. De vil aldri støtte noe som betyr at de taper inntekter.

hvist de hadde tilsatt Aceton i bensinen så måtte de hente inn

de tapte inntektene via høyere bensinpriser. Jeg tror aldri

vi blir å få se bensin med Aceton tilsatt i handelen.

Lenke til kommentar
Hehe nei det er nettopp det det ikke hadde blitt.

Tenk deg hvist alle hadde aceton på tanken?

Det hadde redusert inntektene til oljeselskapene med muligens

så mye som 15%, pga at folk kan kjøre 10-35% lengre på

hver tank. De vil aldri støtte noe som betyr at de taper inntekter.

hvist de hadde tilsatt Aceton i bensinen så måtte de hente inn

de tapte inntektene via høyere bensinpriser. Jeg tror aldri

vi blir å få se bensin med Aceton tilsatt i handelen.

5050828[/snapback]

 

Det er jeg uenig i. Vi har jo tidligere sett store kampanjer for diverse bensiner som skal ordne alt mulig bra for motoren din - som skal smøre og rense og gi mer krefter og lavere forbruk og gudene vet hva, jfr. eks. Shell V-Power osv. Hva med å tilby en "superbensin" som gir lavere forbruk, til noen øre ekstra? Med den utrolig pressede situasjonen som er i oljemarkedet i dag, tviler jeg sterkt på at ingen hadde sett for seg muligheten til utnytte dette kommersielt.

 

Ta også bilfabrikantene, som jo gjerne reklamerer med nye, mer miljøvennlige biler. Det er et stort salgspoeng. Hvorfor har ingen i denne bransjen kommet på denne uttalte "genistreken"?

 

Jeg bare spør.

Lenke til kommentar
V-power er bevist å være tull. NAF gjorde en test på

dette da V-power kom ut, og de kjørte bilene i benk

for å finne ut om en faktisk fikk mer effekt av å fylle

V-power i stede for vanlig bensin, nix og nada forbedringer.

Co testen viste heller ingen forbedring, ikke litt engang

"Donald Duck, super-duper-ultra bensin"

5051575[/snapback]

...og likevel kjøper folk det. Tenk for et salgspotensiale dette acetonet hadde hatt, da.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
V-power er bevist å være tull. NAF gjorde en test på

dette da V-power kom ut, og de kjørte bilene i benk

for å finne ut om en faktisk fikk mer effekt av å fylle

V-power i stede for vanlig bensin, nix og nada forbedringer.

Co testen viste heller ingen forbedring, ikke litt engang

"Donald Duck, super-duper-ultra bensin"

5051575[/snapback]

...og likevel kjøper folk det. Tenk for et salgspotensiale dette acetonet hadde hatt, da.

5053047[/snapback]

 

Men om aceton funker blir det jo ikke det samme..

 

------

Zandro: har du fått testet det nå? over 2 uker siden du sa du skulle prøve ved neste tankfylling.. har du lagt merke til noen positive eller negative virkninger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...