Gå til innhold

pentium eller amd?

Anbefalte innlegg

hvilke system skal jeg ta?

pc`n min blir brukt til internet, musikk, film, videoredigering, p2p, og spilling en sjelden gang..

har sett på selve pris på prosessor, og ser at pentium 3.4 er dyrere enn amd 3700. hvilket har best ytelse f. eks til å omkode en dvd, samtidig som jeg er på internet, hører på musikk og ripper en annen dvd?

hvilke system tror dere vil være best for meg? av og til har jeg 10 forskjellige programmer oppe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
den beste prosessoren for deg hadde vært en dualcore og meg selv hadde kjøpt en X2 3800+

5032736[/snapback]

billig dualcore er sef Pentium D. Generelt er det vel Pentium som har vært raskest/best på videoredigering, men litt svakere på spill. På de andre tingene du lister opp merker du neppe forskjell. Tipper at både P-D 820 og 830 har mer enn nok kraft, vurderer du prisklassen til 830, så ville jeg kanskje lest litt om A64 X2 3800+.. Ser komplett selger den marginalt dyrere enn 830.

Lenke til kommentar
hehe jeg kan fint gjøre det med mitt sys da.. eneste jeg trenger å gjøre er å sette process prioritet.. så går alt smerte fritt.. athlon 2800+ :p

5032758[/snapback]

Men det er utrolig deilig å ha en CPU som tillater deg å gjøre flere av disse tingene samtidig uten at du trenger å prioritere :) Hyperthreading på P4 gjør dette i noen grad, mens dualcore mer eller mindre løser problemet.. dvs innenfor rimelighetens grenser.

Lenke til kommentar
den beste prosessoren for deg hadde vært en dualcore og meg selv hadde kjøpt en X2 3800+

5032736[/snapback]

billig dualcore er sef Pentium D. Generelt er det vel Pentium som har vært raskest/best på videoredigering, men litt svakere på spill. På de andre tingene du lister opp merker du neppe forskjell. Tipper at både P-D 820 og 830 har mer enn nok kraft, vurderer du prisklassen til 830, så ville jeg kanskje lest litt om A64 X2 3800+.. Ser komplett selger den marginalt dyrere enn 830.

5032752[/snapback]

Men har ikke det det endret seg med dual core? Mente å ha sett tester der AMD slår Intel på 9 av 10 områder, inkl multimediajobber pga bedre DC teknologi.

Lenke til kommentar

Det å ha mange programmer åpne samtidig klarer de fleste nyere cpu'er godt. Derimot jobber flere programmer samtidig, encoding samtidig som du gjør andre ting blir tyngre for en enkeltkjerne.

Vil vel også bli mer utbredt for støtte for dobbelkjerne, men så vidt jeg har forstått er det ofte HD som er flaskehals i videoredigering.

Siden du spiller relativt lite ville jeg ha ikke ha valgt noen av de enkeltkjerne du nevnte.

Men AMD 3700 Sand Diego skal være en meget bra cpu, du kan jo lese litt hva forumguruer velger, men mye pga. overklokkingspotensiale Her

D830 og X2 - 3800 er nok det som vil være best til ditt generelle bruk, og prismessig omtrent som AMD 3700. Tester viser vel at X2 - 3800 har et gjevnt overtak på D830.

Men D820 og D830 har betydelig høyere varmeutvikling, noe som gjør det vanskeligere å få et stillegående system. Dette pga nødvendig med høyere turtall på vifter for å fjerne varme.

Ellers kan du jo lese Denne Testen for hvordan de yter.

Lenke til kommentar

takk for innlegg folkens, bra med flere innfallsvinkler

et annet krav til maskinen, som så og si er likestilt med ytelsen, er støy.

skal bygge en så opptimal stillegående pc som går an, uten vannkjøling.

men om jeg skal, la oss si, omkode en film, og bruker en 3800 mot en 3800x2, så vil x2 prosessoren bruke dobbelt så lang tid fordi bare den ene kjernen tar akkurat den biten?

vil jo da ha en hel annen prosessor til å gjøre hva annet jeg vil, men vil ikke den ene kjernen ha mye "død-tid"?

videoredigering går ok om du har flere hdd :)

Endret av olsen_1
Lenke til kommentar
men om jeg skal, la oss si, omkode en film, og bruker en 3800 mot en 3800x2, så vil x2 prosessoren bruke dobbelt så lang tid fordi bare den ene kjernen tar akkurat den biten?

vil jo da ha en hel annen prosessor til å gjøre hva annet jeg vil, men vil ikke den ene kjernen ha mye "død-tid"?

De fleste moderne programmer støtter 2 kjerner. Dessuten er det ikke slik at hver enkel kjerne kjører på halv hastighet(dog mener jeg å huske at hver av kjernene på 3800+ X2 kjører med litt lavere hastighet enn en vanlig 3800+).

Støy kan du alltid kvitte deg med, men du må enten ofre ytelse eller investere i kjøleløsninger som støyer lite, dette vil gjelde uansett om du velger AMD eller Intel, i større eller mindre grad. En PC basert på en P-M/Turion vil kunne gi deg en svært stille maskin, men da får du vel kanskje en maskin som ikke er så bra på videoredigering.

Lenke til kommentar

De fleste moderne programmer støtter 2 kjerner. Dessuten er det ikke slik at hver enkel kjerne kjører på halv hastighet(dog mener jeg å huske at hver av kjernene på 3800+ X2 kjører med litt lavere hastighet enn en vanlig 3800+).

Støy kan du alltid kvitte deg med, men du må enten ofre ytelse eller investere i kjøleløsninger som støyer lite, dette vil gjelde uansett om du velger AMD eller Intel, i større eller mindre grad. En PC basert på en P-M/Turion vil kunne gi deg en svært stille maskin, men da får du vel kanskje en maskin som ikke er så bra på videoredigering.

5033525[/snapback]

ok! sjekka nå, det står oppgitt 2ghz med 3800x2, mot 2.4 ghz på 3800.

da vil det med andre ord si at du har 2x2 ghz til rådighet? høres jo fett ut.

støy vil jeg nok få, men jeg skal legge litt penger i et ordentlig dempet kabinett, stille harddisk, og store saktegående vifter, + andre typer demping.

så det er jo en fordel å velge en cpu som utvikler lite varme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...