JimL Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 (endret) La oss anta at jeg har et tre-etasjes hus (pluss kjeller) der man helst skulle hatt bra signalstyrke overalt. Der er relativt lite mur eller tykke vegger, så ting skal fungere tilfredsstillende uten de store investeringene. Telefonlinjen kommer inn i huset i 1. etg og splittes mellom telefon og DSL-modem. Har så en Linksys WRT54G-router (som er skrudd opp fra 28mw til 251mw) koblet til modemet og alt er plassert strategisk (?) midt i huset på bakkeplan. Herfra går det en ethernet-kabel opp til 2. etg der en D-Link DWL-2100AP har blitt skrudd fast i taket. Denne er satt opp som AP Repeater med Root AP MAC Address pekende tilbake på Linksys-routeren. Bør ikke dette så absolutt være nok for å forsyne huset med signal, eller er det noen som tror at jeg bør handle inn enda en 2100 for å kunne ha en på hver side av huset? Grunnen til at jeg spør er at jeg bør ha ting rimelig sortert ut til neste måned da jeg skal legge opp utstyret i "nyhuset". Liker å ha planene klare. For øyeblikket står routeren i kjelleren på den ene siden av et to-etasjes hus. Og man har såkalt "bra" signalstyrke i 2. etg uten noe dikkedarier med ekstra antenner e.l. Endret 19. oktober 2005 av JimL Lenke til kommentar
Myrdraal Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 For det første så vil jeg bare si at det ikke er å anbafale å bruke trådløst utstyr fra to forskjellige produsenter i samme oppsett, spesielt siden D-Link AP'en er et 108 Mbps SuperG AP. Det vil si at du vil få en bedre hastighet når du er koblet opp mot D-Linken (så lenge trådløs-kortet ditt støtter det da). Hvis jeg forsår det så går ethernet kabelen fra en switchport i Linksys routeren til D-Link AP'en, dette gjør det helt unødvendig å bruke bridge/repeater modusen i D-Linken. Bridge/repeater funksjonen på D-Linken er ment til å forsterke/repeate det trådløse signalet fra et annet AP elle trådløs router. Det jeg ville gjort er å sette D-linken som en vanling AP og sette kanalene som brukes til kanal 1 på en av enhetene og kanal 11 på den andre. På denne måten vil ikke signalene fra de to trådløse enhetene forstyrre hverandre og ødlegge det du prøver å gjøre, nemlig å ha bra signal i hele huset. Kanal 1, 6 og 11 er det eneste kanalene som ikke overlapper hverandre i frekvensområde. Det er også viktig at SSID og krypteringsmetode og nøkkel er lik på begge enhetene. Siden AP er koblet til routeren så vil den virke som DHCP server for hele nettverket. Jeg er heller ikke sikker på om jeg ville skrudd opp signalstyrken så høyt på Linksys routeren da det vil gi dekning til hele nabolaget ditt også, og kanskje forstyrre andre trådløse nettverk i området. Juster den heller tilbake til standard og se om det holder. Dette oppsettet burde gi deg bra signal i hele huset. PC'er med trådløse kort kobler seg alltid til det aksess punktet med sterkest signal Håper dette hjalp deg. Lenke til kommentar
JimL Skrevet 20. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2005 For det første så vil jeg bare si at det ikke er å anbafale å bruke trådløst utstyr fra to forskjellige produsenter i samme oppsett, spesielt siden D-Link AP'en er et 108 Mbps SuperG AP. Det vil si at du vil få en bedre hastighet når du er koblet opp mot D-Linken (så lenge trådløs-kortet ditt støtter det da).Har testet en stund med D-Link nettverkskort opp mot Linksys-routeren, fungerer som bare juling det. Faktisk mange, mange ganger bedre enn når jeg kjørte 624+ fra D-link med super-g påslått. Hvis jeg forsår det så går ethernet kabelen fra en switchport i Linksys routeren til D-Link AP'en, dette gjør det helt unødvendig å bruke bridge/repeater modusen i D-Linken. Bridge/repeater funksjonen på D-Linken er ment til å forsterke/repeate det trådløse signalet fra et annet AP elle trådløs router.Den er jeg enig i, naturlig nok. Det jeg ville gjort er å sette D-linken som en vanling AP og sette kanalene som brukes til kanal 1 på en av enhetene og kanal 11 på den andre. På denne måten vil ikke signalene fra de to trådløse enhetene forstyrre hverandre og ødlegge det du prøver å gjøre, nemlig å ha bra signal i hele huset. Kanal 1, 6 og 11 er det eneste kanalene som ikke overlapper hverandre i frekvensområde. Det er også viktig at SSID og krypteringsmetode og nøkkel er lik på begge enhetene. Siden AP er koblet til routeren så vil den virke som DHCP server for hele nettverket.Linksys'n kjører på kanal 11 nå, så får sette AP'et til kanal 1. Takk for den, godt tips. Håper dette hjalp deg. 5033000[/snapback] Joda, tar det til etterretning Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå