Fjoggs Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 (endret) Modelering og php5 Jeg anser tiden inne for å benytte meg mer av OOP mulighetene php5 gir meg, dermed føler jeg det er naturlig å bruke UML. Beklageligvis ga ikke søkene mine på google så fryktelig mye informasjon, dermed undrer jeg på om brukerene av dette forum kan hjelpe meg, og sansynligvis andre besøkende. Funderinger Finnes det rene modeleringsverktøy for php? Hvis ikke; hvilke UML programmer anbefales? Finnes det resurssider for UML og php Kan tilføre at jeg har benyttet meg av UML for programering i java, men dette begynner å bli noen år siden. Forøvrig fant jeg det rart at ingen andre har lurt på det samme, da mine søk her på forumet ikke ga noen resultater. Mulig jeg har benyttet feil søkeord, men kan tilfelle også være at OOP med modelering ikke benyttets i php? På forhånd takk for eventuell hjelp! Hva er UML? For brukere som ikke vet hva modelering og UML er, lister jeg opp noen sider som kan hjelpe: www.uml.org → what is uml? www.parlezuml.com → what is uml? google.com → define:uml wikipedia → uml Edit: Fikset en lenke Endret 21. oktober 2005 av Fjoggs Lenke til kommentar
Nervetattoo Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 Modelering er nok mindre i bruk innen PHP enn for eksempel java som du nevner. Den generelle "script kiddie" innen PHP har heller ikke kjennskap rundt emnet OOP. Selv skriver jeg nå 50/50 OOP og prosedyral (eller noe sånt) helt avhengig av kravspec , jeg har også brukt OOP en god stund og har enda ikke sett på å bruke UML i prossesen. Jeg har ikke sett noe særlig til ressurser omkring PHP+UML på nettet blant de ressursene jeg bruker, som igjen er ressurser som utelukkende omhandler OOP/XP/Patterns etc. Jeg mener å ha hørt om et verktøy for uml+php, men kan overhodet ikke huske hvor , når og hva. Det var nok også noe som var under utvikling og sikkert aldri ble/er ferdig. Nå har jeg så og si ikke vært borti UML i det store og hele, det står enda på lære-listen, men jeg kan iallefall si at det går greit å bruke OOP i PHP uten, selv om støtten ikke er 100%. Så jeg kan ikke hjelpe noe særlig med UML, men OOP i PHP kan du nok få hjelp til her. Lenke til kommentar
Fjoggs Skrevet 20. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2005 (endret) Takk for tilbakemelding Burde nok ha klarlagt at jeg ikke trenger hjelp med OOP programering eller php, for øyeblikket, men var interesert i informasjon om UML/modelerings programmer for php. Lær deg UML Jeg kan på det sterkeste anbefale deg å beggynne med UML. Dette vil sansynligvis forenkle og forkorte planlegingstadiumet ditt for store php prosjekter. UML er ikke nødvendig å benytte hvis du kun skal skrive et lite script, men skal du programere mer komplekse prosjekter som forum, galleri, portal og lignende er det (nesten) uunværlig. Fordeller Raskere å endre en modell enn mange linjer med php Du får oversikt over prosjectet ditt Lettere å sette seg inn i et UML diagram enn masse kode. Kan forenkle dokumentasjon skriving → API, i det miste et meget bra tillegg. Gode(?) og enkle sider og foiler for nybegynnere NTNU → UML-diagrammer Borlands → Practical UML™: A Hands-On Introduction for Developers NTNU → Inføring i modelering og UML (PDF) Forøvrig kan det anbfales å benytte seg av den informasjonen universitetene våre har lagt ut på nettet. Som et eksempel kan man besøke ntnu.no og søke på objekt orientert programmering eventuelt java programmering. Edit Skrivefeil → Det er sikkert fler. Hjelp motas med takknemelighet. Endret 21. oktober 2005 av Fjoggs Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 (endret) Kan du være så snill å skifte fonten tilbake til standardfonten for forumet? Jeg klarer ikke å lese postene dine med den som er der nå. Edit: typo Endret 21. oktober 2005 av Lokaltog Lenke til kommentar
Fjoggs Skrevet 21. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2005 (endret) Beklager at min kjedsomhet førte til uleselige innlegg. Umbrello Tilbake til emne så har jeg funnet ut at; i min KDE instalasjon fantest et ypperlig UML diagram verktøy → Umbrello UML Modeller. Beklageligvis støtter programmet ikke php5 ved kodegenerering, men derimot php4. I utgangsounktet ikke et stort problem, da man alikevel sparer programerings tid. Programmet funger kun på linux, med mindre man benytter seg av KDE-Cygwin. Endret 21. oktober 2005 av Fjoggs Lenke til kommentar
kakkle Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Umbrello 1.4 har visst støtte for php 5, hvis du har behov for det. Lenke til kommentar
Fjoggs Skrevet 26. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2005 (endret) Takk for informasjonen, har oppgradert til den versjonen slik at jeg nå kan generer php5 kode. I tilefelle det er noen som ikke ser nytten i å bruke UML legger jeg ved et UML Aktivitetes diagram (dette er kun første utkast og vil sansynligvis bli forbedret og endret etter behov): http://images.rusail.com/Parse_log_file_Activity_diagram.png Diagrammet er for en logfil anlysator som skal genere statistikk for en quake 4 modifikasjon, som er under planlegging. Spesielt ved store komplekse prosjekter er det en god i de å starte med UML, men selv med små (slik som det vedlagte diagrammet) kan du spare mye programmerings tid. Edit Skrivefeil La til » (dette er kun første utkast og vil sansynligvis bli forbedret og endret etter behov) Endret 26. oktober 2005 av Fjoggs Lenke til kommentar
DeadMeat Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Finnes det noe alternativ til Umbrello som funker på windows, og som helst er gratis? Altså ett UML modeleringsverktøy som støtter PHP kode generering? Kunne jo selfølgelig brukt Umbrello men det så ut som om jeg måtte kompilere det selv med en hel masse eksterne biblioteker og det vet jeg ikke om jeg orker/klarer. Lenke til kommentar
Fjoggs Skrevet 28. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2005 Prøv argoUML http://argouml.tigris.org/ Det enste den krever er at du har Java1.4 eller Java5 instalert, dermed er den nesten platform uavhengig. Lenke til kommentar
DeadMeat Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Takk skal du ha. Tester det nå. Lenke til kommentar
Zic0 Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 For oss som ikke gadd å rive oss gjennom alle de sidene dine... Kunne du/dere gi en kort foklaring på modelering UML greia? Hva det er o.s.v Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå